webForumDet fria alternativet

Hur identifierar man mystiska workgroups i My network places?

Windows

5 svar · 308 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Hej alla,

Idag har det dykt upp en mängd nya workgroups/domäner i våra klienters "My network places". De är inte accessbara när man försöker öppna dom. Kan man spåra dem på något sätt? Jag har inte hjärnkoll på hur Microsoft Computer Browser Service fungerar...

bdma
eurocentro
zavesc

...är några av namnen som dyker upp. Vi kör mjukvaru VPN på klienter. ??? Kan det vara deras nät som dyker upp?

hmmm... Det konstigaste är att det är olika namn som dyker upp... Ska man börja bli orolig att vi har obehöriga på nätet? :-(

Märkligt, nu har jag Synet1 och Nci i Microsoft Windows Network... Läskigt :-(

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Kan vara så enkelt att dom som kör vpn, som kanske är hemma datorer, har en annan domän/workgroup satta och att det är dessa som du ser.

Hej Gunnar,

Tanken har slagit mig. Det som känns ologiskt är att jag har haft fler olika "workgroups" i min lista än jag har VPN användare. Men jag tror nog att det är detta. Ska försöka verifiera det bara.

Hur dum är browsinglistan igentligen. Är inte namnet Synet1 i listan kopplat till något IP nummer eller liknande? Hmmm...

Min slutgiltiga teori är...

Att de som är ute och reser kopplar upp sig på ett IP nät som innehåller X antal workgroups/domäner. På klienten skapas en browsinglista (via uppsnappade broadcasts) över alla kända workgroups/domäner. När den personen sedan startar VPN anslutning mot oss inom ca en timme (Maxtid för att garantera att browsinglistan är tömd är 36 +12 +12 +12minuter) så finns sannorlikt den ej uppdaterade informationen i browsinglistan kvar. Den lokala browsinglistan mergas sedan ihop hos master browser (i våra fall vår gamla NT PDC) och publiserar sedan den globala browsing listan till klienterna.

Vi har en användare som har suttit på ett nät som innehåller en massa workgroups. De är dessa vi har sett i vår lista...

Är det någon som har en annan eller en mer korrekt teori så får ni gärna posta det här :stud

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)