webForumDet fria alternativet

Bra okändisar (hårdrock/metal)

Småprat

13 svar · 862 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Har just börjat lyssna på ett stort antal, för mig tidigare, okäända band. Dark Moor, Lost Horizon, Lake of tears, Narnia, Lumsk, Paradise Lost, Machine Head (kanske inte är så okända men men), Amaran m.fl. Är det någon här som har tips om fler riktigt bra hårdrocks -och metalband, men som dock är rätt "okända/små"?

WOOOOAOAÅOÅ :L (ta :L som ett vrål)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

His Hero is Gone
http://www.epitonic.com/artists/hisheroisgone.html

Medlem sedan juli 2001728 inlägg

Sabaton från Falun e ruskigt bra...

Sabaton

Finns några låtar tillgängliga för nerladdning...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Nu klassas ju inte nedan band som hårdrock alltid, men det gör väl knappast Paradise Lost eller Narnia heller, så jag gör en lista med rock/metal/trash som jag håller högt och som jag vet inte toppar några listor i Sverige, även fast de borde det.

• Cold
  • Fuel
  • Saliva
  • Adema
  • Blank Theory
  • Flaw

Vidare; Dope, Earshot, From Zero, Zao (moshårda!), Headplate, Hoobastank, Mad at gravity, Nonpoint, Oleander, One minute silence, Revielle, Soilwork (In Flames-liknande svenskar, grymt bra & spelar på KB i Malmö i mitten av Januari), Stabbing Westward, Taproot, The apex theory, Hope conspiracy, Unloco med många, många, många fler. ;)

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Min kusin har "tvingat" mig att lyssna på en del mindre kända band (mest för att hon tycker att jag lyssnar på för vanliga hårdrock/metalband). Av de jag lyssnat på nu i helgen så tycker jag att dessa är bra:

Avantasia
Edguy
Evergrey
Freedom Call
Gorky Park
Saliva

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Gorky Park, har två skivor med dem :e

OveRRide: självklart får metalband också visas, jag skrev det också ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Bra okändisar (hårdrock/metal)

Lofberg skrev:

Har just börjat lyssna på ett stort antal, för mig tidigare, okäända band. Dark Moor, Lost Horizon, Lake of tears, Narnia, Lumsk, Paradise Lost, Machine Head (kanske inte är så okända men men), Amaran m.fl. Är det någon här som har tips om fler riktigt bra hårdrocks -och metalband, men som dock är rätt "okända/små"?

WOOOOAOAÅOÅ :L (ta :L som ett vrål)

Lite tyngre tips:

Lamb of God bör du lyssna på om du gillar gamla Machine Head. De låter som MH skulle gjort om de inte börjat suga i och med The Burning Red. Kolla in plattorna As the palaces burn och New American Gospel.

Om du gillar folk metal som Lumsk, kan jag rekommendera Asmegin och Thyrfing (av de senare, särskilt den senaste plattan, Vansinnesvisor). Finntroll är ju förstås också alltid en höjdare, men de håller sig på en lite annan nivå :e

Sen borde alla lära sig att uppskatta Bathory. Iofs låter alla deras skivor sedan Blood on ice likadant, men å andra sidan låter de rätt bra så det gör inte så mycket ;)

Sen finns det tre norska mästerverk som dock kan vara lite svårsmälta, "Hvis lyset tar oss" av Burzum, "Vikingligr Veldir" av Enslaved och "Bergtatt" av Ulver. Men som sagt; de är överkurs.

spango skrev:

Sen finns det tre norska mästerverk som dock kan vara lite svårsmälta, "Hvis lyset tar oss" av Burzum, "Vikingligr Veldir" av Enslaved och "Bergtatt" av Ulver. Men som sagt; de är överkurs.

Överkurs? Det är fil. kand. i kyrkobränning & barnskändning som gäller.

Lamb of God är helt ok, förresten.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

OveRRidE skrev:

Överkurs? Det är fil. kand. i kyrkobränning & barnskändning som gäller.

Mja, OK, Burzum är väl det, men Hvis... är en ruskigt bra skiva. Enslaved och Ulver har däremot till min vetskap inte haft några sådana otyg för sig. Det värsta Ulver påstås ha gjort var att ta pengarna de skulle använda till produktionen av en platta och tjacka en bil, för att sedan ha klassisk black metal-produktion (d.v.s., ingen alls) på den utlovade skivan. För de intresserade är skivan Nattens Madrigal, som är helt OK om än inte i klass med Bergtatt :)

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

ankath skrev:

Avantasia

Tobias Sammet råkks! ;) :e

Medlem sedan juni 2000277 inlägg

Kolla https://www.roach.se
Roach en polares band som är riktigt bra i den genren.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hmm, det här är visserligen hård punk/punkrock, men alla måste äga minst två skivor med Black Flag, annars är man dum.

sgtpepper skrev:

Hmm, det här är visserligen hård punk/punkrock, men alla måste äga minst två skivor med Black Flag, annars är man dum.

Jag är dum.

Medlem sedan juni 2000277 inlägg

OveRRidE skrev:

sgtpepper skrev:

Jag är dum.

Jag med.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)