webForumDet fria alternativet

Och så var det det här med supportokunnighet...

Småprat

48 svar · 1 836 visningar · startad av Engine^ · sida 2 av 3

Frågan, av Engine^

Jag läste en väldigt roande konversation mellan en kund och en supporter hos Telia (ja, det är dom som står för skojigheterna igen ;)). Telia support Utdrag: "Windows 2003? Det finns inte!" :D Man undrar hur vissa får sitta på support. Jag vet inte hur gammalt detta är eller om det är helt sant, men skoj var det ivarjefall :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

jeanette skrev:

Phu det var många svar på en gång....effektivitet kallas det ;)

Arbetsskada från supporterlivet, måhända? ;) :e

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

:birp *asg*
jepp kör på bara....så många svar på så kort tid som möjligt.......
Står jag mig än??? :P :e

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Än så länge känns det betryggande :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vilken programcara skall man ha för att kunna lägga in frågor effektivt då? Då borde ju svaren finnas till för flera som sitter och löser samma problem. Det måste ju finnas "Jag vet" program ute på kundtjänsten!

Lasp skrev:

Vilken programcara skall man ha för att kunna lägga in frågor effektivt då? Då borde ju svaren finnas till för flera som sitter och löser samma problem. Det måste ju finnas "Jag vet" program ute på kundtjänsten!

Det finns en uppsjö av olika support center program.
vårt var special designat för HP.
Men därav behöver tyvärr ASTA 64 år sina svar på frågorna som vi kanske tycker är urfåniga... :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

LOL :e ;)

Har hört detta från en kompis som jobbar på nån support:

- För muspekaren över Den här datorn
- Blir inte skärmen repig då?
- Nej, musen ska vara på skrivbordet
- Men där finns ju bara "Den här datorn", jag vill byta till en mer kunnig supporter, tack! [arg]

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Oj oj oj, LOL!! :e Man kanske skulle börja skicka Telia-relaterade trådar på wF till Telia, så att de fick se att de minsann inte alls är så uppskattade... Usch för Telia!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Problemet är att för kanske 85% av samtalen som kommer till supporten så räcker det med att använda felsökningsschemat. Att då sätta tekniker på det är inte lönsamt eftersom deras kompetens oftast inte behövs där.

Ett annat problem är att cirka 75% av fallen där kunden säger att han vet vad han gör och att det inte är fel på hans dator och kräver att få prata med tekniker, så visar det sig sedan när han väl får prata med tekniker att det var fel på hans dator ändå (och att felet hade kunnat lösas med felsökningsschemat).

Detta leder alltså till att teknikerna får en massa fall på sina bord som de egentligen inte ska ha och det blir för mycket för dem att göra så de inte hinner med att kontakta kunderna med "riktiga" problem.

Så här vill ju inte teknikerna ha det, utan de påpekar ju för supportfolket som tar emot samtalen att de ska vara restriktiva med att rapportera fall till dem, och att det bara är "riktiga" problem som ska skickas vidare.

Den som svarar i telefon blir ju därför försiktig med att rapportera och då han/hon inte kan veta om ett fall ska rapporteras eller ej (eftersom man måste vara tekniker för att veta det) så blir det ju så att det är de kunder som tjatar mest som får tala med tekniker.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

jeanette skrev:

Hrm........
jag satt 3år på den andra "sidan" hos HP i Amsterdam på
Jet Direkt supporten.....

Perfekt då kan du väl skicka mig lite drivrutiner så man slipper använda de hemska recoveryskivorna :s :e :p

Qimen skrev:

jeanette skrev:

Hrm........
jag satt 3år på den andra "sidan" hos HP i Amsterdam på
Jet Direkt supporten.....

Perfekt då kan du väl skicka mig lite drivrutiner så man slipper använda de hemska recoveryskivorna :s :e :p

Hrm.......jetdirekt kort använder inte drivrutiner....:OO

sms'ar iväg dom till dig :birp

jeanette skrev:

Hrm.......jetdirekt kort använder inte drivrutiner....:OO

sms'ar iväg dom till dig :birp

Asch lite för du väl jobba :p
HP som HP :e :birp

*asg*" jag rotar i min gamla låda för det var ju trots allt 5 år sedan jag jobbade där.....hrm....få se....hp armada!! HP Cajac..."

Japp......det enda jag hittade var en HP DJ 660 kan jag skicka den eller???? :birp :P

haha lite gammalt :D :e

ledsen att jag inte kunde hjälpa dig du får vända dig till supporten...... :birp

jeanette skrev:

ledsen att jag inte kunde hjälpa dig du får vända dig till supporten...... :birp

De som ville att jag skulle installera Xp home istället för Pro för att få min cpu att jobba i rätt hastighet? :birp :e

????? Ja nu var det ju det där med front line och back line support
eller???
Skulle jag aldrig gå med på.

Lite kul grejjor......
(Jag satt på printersupport vid den tiden)
---------
kunden: Går det att rengöra en LJ5L inuti printern?(det är en toppmatad plutte skrivare).
jag: Hur menar du inuti??? Du kan rengöra det du ser och når men resten ska du inte rensa utan den får gå på service, hurså???. (vill inte ha kunden där inne i printern)
Kunden: joförsedu den är full med blod.
Jag: Blod??? Hur?
Kunden: Jag är psykolog och en av min pasienter råkade ta den och bankade den i sitt huvud så att den blev full med blod. Hur gör jag nu??
Jag: (efter ett par sek med mute knappen) Vi får skicka den på service.
-------
Kunden ringer och efter div. felsökning så ska han ominstallera drivern och säger att han ska gå och hämta den.....
Det går en stund sen hör jag världen brak....och någon som skriker till.....
ett par min senare....så vrålar killen till mig att han ringer tillbaka när han har fått väck bokhyllan som trillade över han!!!!!
--------
ok 2 om dan får räcka....

ps en liten rolig iaktagelse ang Manualer och Intrnationell support:
Svensken och Holländaren :slänger manualen.
Dansken : Skiter i den
Norsken: Hittar den inte.
Tysken och Finnen: Kan den utantill , På sidan 43 rad 5 står där.......
Engelsmannen: Vill att du läser den för han.
:OO :e

HAHAHAH :e

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

:e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

:e :e :e

Och jag kan meddela att jag i dessa sammanhang är dansk. :e

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)