webForumDet fria alternativet

Mediacentral hemma? Dator, tv, stereo m.m.

Webbutveckling

40 svar · 3 357 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag undrar hur ni har byggt upp det hemma med era datorer, tv-apparater och stereoapparater (mediacentraler.. ? ;))?

Vad har ni hemma och vad använder ni främst, och till vad?
- Hur är tv:n, datorn och eventuell stereo belägna i förhållande till varandra?
- Kollar ni mest på film eller på vad som finns på tv?
- Använder ni datorn för att lyssna på musik, eller er stereo?

Hur ser ni på film?
- Använder ni datorn och kopplar den till tv:n?
- Kollar du på film via en projektor ansluten till en dator?
- Har du exempelvis en widescreen-tv och DVD-spelare/VHS?

Hur har ni satt upp ljudanläggningar (högtalare) i hemmet/rummet?
- Har du kopplat allt ljud till en stereo?
- Har du ett surroundsystem, exempelvis ett 5.1-system? Är högtalarna anslutna till eventuell stereo
eller dator?

Helt enkelt: hur har ni det uppsatt hemma med datorn, tv:n samt stereon?

Om ni har möjlighet och tid, skicka gärna med en bild på hur det ser ut hemma hos er. :)

Jag kan börja med att jag bor hemma (är 18 år) och har ett rum på cirka 10 kvadratmeter.

Jag har en dator och en stereo, ingen tv.
Ljudet från min dator är kopplat till min stereo och dess två högtalare, som jag har på i princip perfekt avstånd
från varandra, så att ljudet är centriskt framför datorn.
Jag lyssnar på musik via datorn, men på radio via stereon. (Har inte bredband hemma, och inte ens ett modem i min dator.. :x)

Jag kollar på film i min dator. Ljudet är ju som redan skrivet kopplat till stereon. :)
Min stereo är av märket SABA, och har cd-växlare, kassettdäck och radio. Högtalare på 2 x 30 W (max)

Jag har tyvärr ej möjlighet att fixa fram en bild på hur det ser ut hemma hos mig. :(

Så, nu vill jag veta hur ni har satt upp allt hemma hos er! :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har en 32" Wide som har följade apparater inkopplade:

-Datorn, både ljud bild naturligtvis! ;)
-DVD-spelaren.
-Stereo, dock inte Surround, men 2x275W, nu kopplat till 4x80 eller nått.. 2 stora & 2 mindre högtalare placerat i stereo.. ;)
-Digitaltv-boxen som även är länkad till sovrummets tv genom trådlös överföring.
-Vhs videon.

Allt styrs med fjärrkontroller förutom datorn som styrs med det trådlösa nätverket från min LapTop! :e

I sovrummet:
28" tv med DVD-spelare.

Bild kommer i kväll! :D

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Tv'n är ihopkopplad med VHS spelaren, har inte kopplat datorn till tv el. dylikt! Hightec va? ;)

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Datorn är inne i en större klädkammare medan stereon och TV:n finns belägen inne i vårt största rum (vi bor i en 2:a) avståndet är ca. 4 meter
Mestadels blir det TV (har kabel)
Dator och stereo - jag har planer på att koppla datorn till stereon.

Hur ser ni på film?
Då mitt grafikkort har gått sönder kan jag inte längre koppla datorn till TV:n men jag jobbar på det.
Nej
Widescreen med DVD och VHS

Japp, TV:n är inkopplad till Stereon (vanliga Stereo-högtala 3punkts)
Japp (men inte från datorn ännu)
- Har du ett surroundsystem, exempelvis ett 5.1-system? Är högtalarna anslutna till eventuell stereo
eller dator?
Nej på alla frågorna

Kan tyvärr inte skicka en bild (har inte dig. kamera)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

- Hur är tv:n, datorn och eventuell stereo belägna i förhållande till varandra?
Jag sitter fortfarande med en Philips 20” som jag hade när jag bodde hemma, men är sugen på att köpa en lite större tv. I anslutning till tv-apparaten har jag en VHS-video, Xbox (med XBMP), NES, stereoförstärkare, vinylspelare, cd-spelare, kassettdäck, radio och (förstås) ett par högtalare. Allting är mer eller mindre sammankopplat och uppställt i en Ikea-hylla. Det hela ser rätt illa ut då jag inte har två prylar av samma märke.

Datorn har jag i ett helt annat rum, där den står ihopkopplad med en gammal stereoreceiver, en synt och lite annat. Kan också nämna att jag har en lång nätverkskabel ut till Xboxen i vardagsrummet, så att jag kommer åt all film och musik jag har på datorn även därifrån.

Slötittar ganska mycket på tv, ska jag titta seriöst föredrar jag dock att kolla på film.

Tja, jag har ju datorn kopplad till en stereo. Av bekvämlighetsskäl lyssnar jag mest på MP3 (via datorn eller Xbox), men ska det finlyssnas vevar jag igång vinylspelaren.

Hur ser ni på film?

Gjorde det tidigare, men använder nu Xboxen istället. Är betydligt smidigare och ger bättre bild än tv-utgången på mitt Matrox G400. Dock brukar jag streama filmerna från datorn till Xboxen.

Nej, har ingen projektor.

Har DVD (i Xboxen) och en VHS-video. Ingen widescreen-tv.

Allt ljud utom vanligt tv-ljud är kopplat till stereon.

- Har du ett surroundsystem, exempelvis ett 5.1-system? Är högtalarna anslutna till eventuell stereo eller dator?
Nix, kör stereo enbart.

Om ni har möjlighet och tid, skicka gärna med en bild på hur det ser ut hemma hos er.

Stereo och tv
Musikanläggning, tv och tv-spel.

Datorrummet
Ett par datorer, en synt (Casio CZ-5000) och en tjusig 70-talsreceiver. Och, nej, jag har inte valt tapeterna.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vad har jag hemma?
- TV:n är en 28" JVC, inköpt hösten 2000.
- DVD-spelaren är en Pioneer DV-444, inköpt hösten 2001.
- PS2:an köpte jag hösten 2002.
- Stereon är en Sharp Surround (2 front, 2 surround) med kassett, CD-växlare, radio och även extra RCA-utgångar. Inköpt runt 1998 tror jag bestämt.

Hur ser jag på film just nu?
- Uteslutande på DVD.

Hur ser jag på film om en månad?
- Då har jag förhoppningsvis fått min nya dator. Då blir TV:n och gamla datorn ihopkopplade, samt den gamla och nya datorn bildar ett LAN. Så då blir det ju fullt möjligt att dra film på datorn ut på TV:n. Det är min tanke i alla fall. :)

Hur har jag satt upp ljudanläggningar (högtalare) i hemmet/rummet?
- Via stereons RCA-ljudutgångar kör jag ut ljudet från TV/DVD/PS2 till surroundljud. Fronthögtalarna står på varsin sida av TV:n och surroundhögtalarna hänger på väggen ovanför soffan. Jag skulle dock vilja ha en RCA-switch så jag slipper krypa och byta sladdar i stereon när jag vill skifta mellan DVD och PS2.
- Till datorn har jag ett SB Live!, en enkel subwoofer och två datorhögtalare. Fungerar helt klart bra, jag är inte så jätteljudkräsen.
- Tittar Marja på TV:n så kör jag mina Sennheiser HD200-lurar tillsammans med datorn. Klockrent! :)

Hur lyssnar jag på musik?
- Jag lyssnar uteslutande på mina mp3:or, med andra ord körs ljudet ut på datorsub:en.

Om ni har möjlighet och tid, skicka gärna med en bild på hur det ser ut hemma hos er. :)
Ska försöka redan ikväll.

Skall tillägga att allt det här står i ett och samma rum, nämligen vardagsrummet.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Vad som är kopplat till min surroundreciever
PC Workstation (med ljud och bild, SVHS)
PC Server (med ljud)
XBOX (XBMP med ljud och bild, coax)
Pioneer DVD (digitalt 5.1 ljud, SVHS bild)
Phillips VHS (SVHS)
Boxer (kopplad till VHS med SCART)
Sony MD
Har även en CD-spelare och en extra DVD-spelare, men dom är inte inkopplade.

Detta är sedan kopplat till min 28" TV och mitt surroundsystem i vardagsrummet och ett par frontar i sovrummet.

Hur ser jag film?
För DVD använder jag min DVD-spelare.
För VHS använder jag min VHS-spelare.
För övrig film använder jag min XBOX eller min PC Workstation för att se filmen på TV:n. Dessa streamar filmerna ifrån PC Servern.

Hur lyssnar jag på musik?
Vanligtvis lyssnar jag på CD, och använder DVD-spelaren för att spela upp med.
Övriga format använder jag min XBOX eller PC Workstation för att streama mp3 ifrån min PC Server och spela upp i surroundsystemet eller sovrumsfrontarna.

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Stora planer. :) Jag har ett rum "över" i huset och sitter just nu och planerar drömmen - en egen hemmabio. Rummet ska renoveras in i varje milimeter och jag ska försöka bygga in den rätta "källarkänslan" trots att rummet ligger i markplan. På något sätt så ska jag försöka "bygga bort" datorer, tv-spel, projektor och alla andra prylar på något snyggt sätt genom att sätta upp en "fuskvägg". En dator förstör biokänslan... vet inte exakt hur det ska se ut men jag har VISONER i alla fall. :)

Hjärtat i rummet blir antagligen en Panasonic AE300 (projektor) - mycket bild för pengarna och jag hoppas den går ner ytterligare några tusenlappar nu när AE500 har kommit ut. Vad gäller möbler så ska jag köpa en bäddsoffa (så får man ett gästrum på köpet) - inga andra möbler får finnas. Högtalarna (6:1) ska jag försöka gömma undan så gott det går. Främre väggen håller en projektorduk samt SJÄLVKLART klassiskt röda draperier (rummet ska annars gå i blått och något mörkt trädslag).

Ljudkällan blir antagligen någon Yamaha-modell i mellanklassen.

Film i all ära men TV-spel och prjektor är också en bra kombination. Här kommer min XBOX in i bilden! Släng dig i väggen, Sony...

Som sagt, det här är fortfarande ett rumm på pappersstadiet men jag ska se till att det blir verklighet inom en inte allt för avlägsen framtid tänkte jag! :) Har en budget på 30000:- som jag hoppas ska räcka till renoveringen av rummet (8000:-), ljudet (10000:-) och projektorn (12000:-),

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Re: Mediacentral hemma? Dator, tv, stereo m.m.

RED: Blev lite fel här.

Re: Mediacentral hemma? Dator, tv, stereo m.m.

m_soderlund skrev:

Har TVn placerad så jag kan se på den när jag ligger i sängen eller sitter framför datorn(se bifogade filer).
Är väl ungefär 50-50 på om jag kollar på program eller film.
Lyssnar mer på Mp3-or än skivor(brukar kosta mer än det smakar).
Har en Harman/Kardon AVR20II förstärkare, en Harman/Kardon HD 740 CD-spelare och två Wharfedale högtalare(150W var).

m_soderlund skrev:

Hur ser ni på film?

I vardagsrummet där både en video och DVD-spelare finns inkopplade.

m_soderlund skrev:

Se bifogade filer.
Har uttag för 5.1-surround(tror det är 5.1 iallafall) men jag har ingen plats för dom bakre högtalarna(samt att min storebror har lagt beslag på dom ;) ).

Här kommer en bild på hur det brukar se ut när jag försöker mig på musikskapande.
Mjukvaran är Cubase SX och grejen med tangenterna är en MK 361C från Evolution.

dscf0029.jpg
Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Såna här trådar gillar jag :)

Bygger just nu om så inget finns för tillfället uppsatt. Men grejorna står klara att kopplas in.

28" Philips TV
Projektor takmonterad med s-video, video och skärmkabel draget innanför väggen.
En Pioneer DVD
Com hem digital tv box
xbox
Stereo Yamaha 5.1 dolby digital reciver
Högtalare Bose Acustimass 6 vägmonterade med kabel innanför väggarna

Bärbar dator med 54 Mbps trådlös access. Nätverksuttag finns också bredvid steron om det skulle behövas.

Musik lyssnar jag via det underbara programmet https://www.realmixer.com där hela mitt musikarkiv är inlaggt.

Allt styrs med en och samma fjärkontroll.

Om jag fick göra om mina inköp under åren skulle jag satstat på Bang Olufsen prylar. Så snygga och bra.

Ska nog köpa en B&O Center TV så småning om och även en liten B&O stereo. Telefon Beocom 2000 är så snygg måste ha. Synd bara att det kostar så himla mycket.

Ah, vilken trevlig och intressant tråd detta blev! :)
Riktigt kul att få höra och se hur ni har satt ihop saker och ting där hemma..

Network: ditt projekt låter otroligt kul, hoppas att det kommer bli bra! Du måste ta bilder innan du börjar, och bilder under tiden som du bygger, samt en massa bilder på hur det slutligen blev. :)

Jag har också visioner, men de kommer successivt bli verklighet när jag flyttar hemifrån. Rummet som jag har hemma nu är för litet för tv & dator, projektor m.m. :(

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

För närvarande uppställt hos svärmor och svärfar(!?) för att vi bor för trångt just nu (28 kvadrat), så här såg det ut innan flytt

TV 28 tum
video Phillips stereo
dvd kendo + XBOX med digital anslutning
Förstärkare Yamaha 5.1
Högtalare:
center + satelliter yamaha hyfsad kvalitet
frontar Yamaha 150 w (måste ju kunna poppa lite oxå ;) )
Baslåda, glömt vad den heter men grym, 4500:-
dator kopplad till tv och förstärkare.

+ en j-a massa fjärrkontroller och en extra pioneerförstärkare + cd - att ha med på fester etc =)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Någon som vill ha en liverundgång i huset via msn? :e

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

http://www.netikka.net/jnylund/775/002.jpg

Datorn (TB 1,1Ghz, 768MB RAM, 200GB HDD) sköter allt filmtittande i form av DVD och ett par andra format också. ;)
För ljudet står ett 5.1-system från Juster som är helt OK. Basen är speciellt bra för ett så billigt paket.
I förgrunden skymtas också en Phillips 14" TV/Video som det mest kollas lite Parlamentet, Sporten och nåt annat program lite nu som då.

Ska man ägna sig åt lite mer seriöst tittande via parabol så kollar man på 28-tummaren i vardagsrummet.

R) Sen orkar jag inte med mer kommentarer om Mumin-anslagstavlan. ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Gah, ok, det viktigaste:

5 datorer ståendes på varandra, en skärm och en helvetes massa sladdar. Används inte till något nyttigt.

28" Philips Tv + Panasonic DVD-S75 Dvd-spelare. Används inte till något nyttigt.

Allting ihopknöckat hur somhelst utan vare sig stil eller finess. För bara ett jävla oväsen. Det enda som är viktigt är mina dvd-filmer och mina nes-spel...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Kalastråd!

Då ska vi se!

- Okej, dator-tv-förhållandet är lite småbökigt att förklara... Datorskrivbordet utmed ena väggen, tv-bänken utmed andra väggen. Det faktum att skärmen står lite på sniskan på skrivbordet (för att öht få plats) gör att jag sitter lite snett - alltså ser jag tvn i periferin så att säga. ;) Dessutom kalas att slänga upp benen på soffans rygg när jag surfar och glor på tv samtidigt...
- Eftersom jag inte har tv-out på grafiken ser jag film på burken om jag verkligen vill se just den filmen eftersom att glo på burkens skärm inte är så kul. Gäller det film i övrigt får tv, dvd och vhs jobba. :)
- Radio får jag inte in i burken, mp3 sänds inte på radio - go figure. ;)

Filmbiten!
- I avsaknad av tv-out är det tv, dvd och vhs som gäller.

System!
- 5.1-system kopplat till en reciever finns, dit går också datorljudet (har inte ens datorhögtalarna inkopplade längre) och videoljudet. Tvn har inga ljudutgångar så då får jag ta ljudet från videon - lite omständigare men inga direkta problem.

Tvn är en 28" Philips inköpt för 2000 spänn på Thorn för gott och väl tre år sen. Kap! :bire
Technicsreciever 5x85W
Technics cdspelare o kassettdäck
Pioneer grammofon (såklart man vevar vinyl)
Centrum DVDspelare
Panasonic video
..åsså gamla Bettan till dator dårå. :e

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Mitt system instämmer till stor del med Muskots (samt Vides).
Hjärtat i mitt system är en xbox. Denna är inkopplad på mitt nätverk jag har i huset där tex min server med film och musik även är inkopplad.
Xboxen i sin tur är kopplad till en 52" Widescreentv samt reciver.
Med hjälp av denna kan jag spela film och musik i vardagsrum/övervåning.
På kontoret/datarummet är det datorn som är kopplad till vanliga datorhögtalare/sub-sstem som står för underhållningen.
All media lagras för enkelhetens skull på en server.
Är väldigt nöjd med xboxen kan jag tillägga. :)

Vi vill ha fler bilder!
Synnerligen intressant tråd, om jag får uttrycka det själv. :)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)