Vad har ni hemma och vad använder ni främst, och till vad?
- Hur är tv:n, datorn och eventuell stereo belägna i förhållande till varandra?
Jag sitter fortfarande med en Philips 20” som jag hade när jag bodde hemma, men är sugen på att köpa en lite större tv. I anslutning till tv-apparaten har jag en VHS-video, Xbox (med XBMP), NES, stereoförstärkare, vinylspelare, cd-spelare, kassettdäck, radio och (förstås) ett par högtalare. Allting är mer eller mindre sammankopplat och uppställt i en Ikea-hylla. Det hela ser rätt illa ut då jag inte har två prylar av samma märke.
Datorn har jag i ett helt annat rum, där den står ihopkopplad med en gammal stereoreceiver, en synt och lite annat. Kan också nämna att jag har en lång nätverkskabel ut till Xboxen i vardagsrummet, så att jag kommer åt all film och musik jag har på datorn även därifrån.
- Kollar ni mest på film eller på vad som finns på tv?
Slötittar ganska mycket på tv, ska jag titta seriöst föredrar jag dock att kolla på film.
- Använder ni datorn för att lyssna på musik, eller er stereo?
Tja, jag har ju datorn kopplad till en stereo. Av bekvämlighetsskäl lyssnar jag mest på MP3 (via datorn eller Xbox), men ska det finlyssnas vevar jag igång vinylspelaren.
Hur ser ni på film?
- Använder ni datorn och kopplar den till tv:n?
Gjorde det tidigare, men använder nu Xboxen istället. Är betydligt smidigare och ger bättre bild än tv-utgången på mitt Matrox G400. Dock brukar jag streama filmerna från datorn till Xboxen.
- Kollar du på film via en projektor ansluten till en dator?
Nej, har ingen projektor.
- Har du exempelvis en widescreen-tv och DVD-spelare/VHS?
Har DVD (i Xboxen) och en VHS-video. Ingen widescreen-tv.
Hur har ni satt upp ljudanläggningar (högtalare) i hemmet/rummet?
- Har du kopplat allt ljud till en stereo?
Allt ljud utom vanligt tv-ljud är kopplat till stereon.
- Har du ett surroundsystem, exempelvis ett 5.1-system? Är högtalarna anslutna till eventuell stereo eller dator?
Nix, kör stereo enbart.
Om ni har möjlighet och tid, skicka gärna med en bild på hur det ser ut hemma hos er.
Stereo och tv
Musikanläggning, tv och tv-spel.
Datorrummet
Ett par datorer, en synt (Casio CZ-5000) och en tjusig 70-talsreceiver. Och, nej, jag har inte valt tapeterna.