webForumDet fria alternativet

lite fix i omröstningskod

ASP

29 svar · 1 430 visningar · startad av tank82

Medlem sedan feb. 2003210 inlägg
Frågan#1

Jag igen :birp
Nu behöver jag lite hjälp igen, om ni/du kollar den bifogade filen så är det koden till en röstningsfunktion.

1. Skulle vara kanon om man gjorde så den funktionerade efter följande db struktur.

tabell = rosta
kolumner = pollID, fraga, svar1, svar2, svar3, klick (det ska endast finnas 3alternativ att välja mellan)

2. Detta är inte så jätte viktigt men koden så man kan se äldre omröstningar jag vill jag ta bort helt.

If Request.Querystring("page") = "old" Then

3. Detta är heller inte akut, men en "städning" i koden skulle inte vara helt fel ;)

Jag vet att det är mycket begärt men jag tycks lära mig bättre/snabbare om jag ser hur någon annan har gjort innan.
Hoppas någon übersnäll person fixar detta! MEGA TACK! :p

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag började skriva om din kod lite grann, men jag orkade inte göra klart hela. Satt med Notepad och tragglade, så jag blev less...

ok det var ju synd, tack ändå, kanske någon annan kan fixa detta?

Jo, men om du kikar i den del jag gjorde, så kan du se hur jag gjort och bygga vidare enligt samma koncept.

Någonting kan du väl göra... ;)

nää :r

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Att starta tre sessioner för en liten poll ser ut som en överdrift i mina ögon. Kan du inte försöka hitta ett script som motsvarar dina önskemål i stället?
T.ex. http://www.hotscripts.com/ASP/Scripts_and_Components/Polls_and_Voting/index.html

Inte för att vara nedlåtandepå något vis, för själv klarar jag inte av det, men är det alltså så svårt att fixa detta :q :birp

Det är inte svårt, men det är tråkigt ;)

Får jag igen föreslå att du tittar på filen jag bifogade och jämför med den du bifogade och försöker se vilka ändringar jag har gjort? Förhoppningsvis så lär du dig något eller så kanske du frågar - vad gör den raden? Istället för att fråga - Kan någon göra det här åt mig?

nepp kan tyvärr inte det. Men men det löser sig =/

[edit]
kan ju hoppas på att Solbulle, cyprys, Sebbe eller någon annan
utav dom andra genierna här på wF loggar på snart ;) moahaha
[/edit]

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Jag har 100% säker på att jag har missuppfattat hur du ville ha det med databasstrukturen, men efter det där uttalandet var jag ju tvungen att testa. ;) :r

Hehe, ja men ni är ju genierna på wF, givetvis finns det flera men inte i samma klass som er ;)

Jadu, jag tror att jag inte själv har tänkt rätt, för man kan ju inte ha den db strukturen som jag har skrivit ovan för hur ska man kunna räkna rösterna med bara en "klick" ? ( det måste väll finnas typ klick1 klick2 klick3, eller? )

Jag säger så här, du får helt fria händer vad det gäller db strukturen, gör det som är lättast för dig bara.

Jag fick detta meddelande om det nu är till någon hjälp.

Tack på förhand! :birp

Microsoft VBScript compilation error '800a0409' 

Unterminated string constant 

index.asp, line 330 

totalt = Conn.Execute("SELECT sum(klick) From rosta Where pollID="& intPollID & " AND fraga IS NULL)(0)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------^
Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Han missade ett citationstecken :)

totalt = Conn.Execute("SELECT sum(klick) From rosta Where pollID="& intPollID & " AND fraga IS NULL")(0)

Sebbe är, enligt MSN, upptagen. Så han håller väl förmodligen på att fixa din kod. ;)

haha det låter gött! (vilken galning) ;)

Jepp så var det, han missa en "

*var inget =)*

buuuhuu *gråter*

Nu har jag provat massor med olika kombinationer men inget fungerar...

Jag vill ju bara ha ett så enket skript som möjligt... man ska kunna rösta på 3alternativ och efter röstningen så ska man skickas till index.asp?sida=rostning_klart

och en annan sak, man ska inte se hur många "klick" någon har röstat på respektive alternativ (ska man bara se i db:n)

hmm sebbe kan du skriva en förklaring av hur du menar att den db strukturen ska se ut till koden du skrev, för jag är helt lost? (som vanligt) ;)

Sådär ja... ;)

Skickar med en databas själv nu, som ser ut såhär:

Tabell - rosta:

pollid, ID
fraga, PM
svar1, Text
svar2, Text
svar3, Text

Tabell - svar:

pollid, Tal     (Relation till pollid i rosta)
svar, Tal      (Innehåller 1, 2 eller 3 i samma ordning svaren skrivs ut. (1 för svar1, 2 för svar2 och 3 för svar3))

Sebbe rocks!

Weeeeeeeee!! Det fungerar, tack Sebbe you are the "man" ;)

Fast några detaljer bara,

1. Det tycks kunna rösta hur mycket man vill, går det att lösa?

2. Kolla den bifogade bilden.....

rostning.gif

Re: Sebbe rocks!

tank82 skrev:

Weeeeeeeee!! Det fungerar, tack Sebbe you are the "man" ;)

Fast några detaljer bara,

1. Det tycks kunna rösta hur mycket man vill, går det att lösa?

2. Kolla den bifogade bilden.....

Ojsan! :r Tog bort cookies-grejen när jag testade den! ;)

/red Nu glömde jag den där "ny rad"-grejen, men det kan du väl kanske fixa själv? :)

jag det löser sig....
fy fan Sebbe du ska ha ett så stort tack för all hjälp att du trillar av stolen. TACK! ;)

ps
lägg upp detta bland scriptena här på wF
ds

272 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c4b5ca48
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)