webForumDet fria alternativet

strul med acces databas

.NETur .NET

10 svar · 483 visningar · startad av hopparn

hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg

hallå
Jag jobbar alltid med sql server och lägger en connectionstring i web.comfig, smidigt

nu sitter jag hemma och skall leka lite, jag tänkte mig access eftersom det är bekvämt med en liten db

jag får felmeddelande som jag inte förstår mig på:
"The Microsoft Jet database engine cannot open the file 'C:\Inetpub\wwwroot\aikidotest\db\aikikai.mdb'. It is already opened exclusively by another user, or you need permission to view its data."

jag skapade en connection till db:n i serverexplorern, jag skapade en oledbdataadapter och jag genererade ett dataset med en av tabellerna för att testa, allt detta funkar som det ska och det är inga problem att kompilera...

det lägger sig en access-lock fil i db mappen då jag har studio igång, men det är väl kopplingen till programmet.

jag har satt modify både på iuser och på asp_netwp, jag har lagt db mappen som websharing, jag har manuellt skapat en userdns i kontrollpanelen, jag har kryssat av "allow iis to control password" i iis:ens security, jag har labbat med advanced inställningarna i connectionen inne i studion men nu kommer jag inte på något mer att testa så jag lägger mitt öde i era händer

tips, ideer, aha upplevelser?

mvh
Hoppis

celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Kan det vara så enkelt att du har Accessdatabasen öppnad i Access? Stäng den isåfall :)

ehh, nej det är den inte =)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

det lägger sig en access-lock fil i db mappen då jag har studio igång, men det är väl kopplingen till programmet.

Jag vill påstå att det är just detta som ger dig felmeddelandet.

Varför det skapas en ldb-fil när du har Studio igång vet jag inte, dock...

Kan du inte bara ta bort filen?

mvh

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

I VS.NET kan man ställa in olika datakällor för att kunna ändra från VS.NET så att man slipper öppna andra program för det ändamålet. Kontrollera att du inte har några sådana kopplingar aktiva i "Server Explorer"(tror jag det heter).

Andres: nej den kommer tillbaka

renholm: testade att ta bort kopplingen, det hjälpte intye heller, kan det vara rättigheter?

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Hade samma fel, löste aldrig det.

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Testa att ge aspnet_wp rättigheter till databasen.
Högerklicka databasen --> Egenskaper --> Säkerhet --> Avancerat --> Lägg till... --> Avancerat... --> Sök nu --> och däri ASPNET --> Ok

jag har tilldelat aspnet redan, nu har jag i panik satt allt till fulla rättigheter

nu får jag ett annat fel:
System.Data.OleDb.OleDbException: Could not lock file.

felet uppstår då jag skall fylla datasetet såhär

felraden är --> daUser.Fill(ds)

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Du kan behöva ange i din Connection att du inte vill öppna databasen exklusivt.

ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OleDb.4.0;Data Source=...;Mode=Share Deny None"

Jag tycker det borde finnas en inställning i Studio som ser till att Studio inte låser databasen. Det låter väldigt utvecklarovänligt annars.

ska prova det, men det är redan satt så i connection inställningarna i server explorer... återkommer

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)