webForumDet fria alternativet

Alzheimer ska formattera om.

11 svar · 414 visningar · startad av leancuisine

leancuisineMedlem sedan jan. 2002160 inlägg

Jag ska "blåsa ut" två datorer och installera win98 från orginal-CD på dem. Att hjälpa bekanta eller mig själv med sådant här gör jag i snitt var 24:e månad och jag glömmer alltid bort syntaxen och ordningsföljden.

Jag har startdiskett win98 som jag brukar boota från och sedan köra "format" och "fdisk" men i vilken ordning och med vilken syntax får jag alltid problem med och får sitta hur länge som helst och treva mig fram.

Finns det någon som ge en liten snabb-guide exakt vad jag skriver i prompten från det att jag bootat från startdisketten (win98). Eller finns det någon bra sida på nätet med en steg för steg guide? Det är ju ändå en ganska vanlig standardoperation att rensa ut allt och börja om...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du inte skall ändra nåt med partitionerna så behöver du inte gå in i fdisk utan kan gå direkt till att formatera och sedan installera.
Jag brukade göra nåt sånt här när det gäller Win9X:

1. Boota med startdiskett.
2. fdisk [Enter] (om jag skall ändra partitioner)
3. Omstart (för att det som är gjort med fdisk skall slå igenom)
4. format c: [Enter]
5. [Enter] (För att bekräfta att man verkligen vill formatera)
6. [Enter] (För att inte välja någon etikett)
7. xcopy D:\win98\*.* C:\win98\*.* [Enter] (för att ha hela mappen på disken istället för på cd-skiva)
8. c: [Enter]
9. cd win98 [Enter]
10. install [Enter]

Hoppas att jag inte har missat nåt nu då det var ett tag sedan jag höll på med Win98.

Tack! Det är guld!

Ska bli intressant att se hur pass bra det går. Jag ska iväg och hjälpa några med två datorer framåt lunch...

Om du inte har xcopy på disketten så hoppar du över punkt sju och istället för c: på punkt åtta så skriver du d: och installerar från skivan istället.

Tack. Jag funderar på att köra på XP Pro på den ena maskinen. Är det något jag ska tänka på då?

Vad det gäller nätverksinställningarna, tänkte jag försöka dokumentera dem så gott det går. Har du tips om det. Det är en liten ideell studentförening och de har bredband inom Lunds universitets nätverk. Exakt hur det är konfigurerat vet jag inte. Jag gissar att de har tilldelats ett IP-nummer eller flera... De har en hub och delar internet mellan två datorer... Själv har jag bara erfarenhet av router och DHCP som ju i princip sköter sig självt när man väl har fått routern att vara uppkopplad. Vilka kontrollpaneler bör jag anteckna värdena i innan jag kör igång med att radera klabbet.

Den ena datorn kör idag win2k och den andra win95...

Ganska mycket frågor, men jag har grubblat på det här och det jag känner mest oro inför är att återskapa nätverksfunktionerna -- dels mellan de två datorerna och dels ut till internet. Jag tycker det är rätt knepigt att ställa in nätverk på windows.

Om de får ip och dns från en dhcp-server så behöver du inte ställa in mer än att den dator som skall ansluta mot nätet skall ta emot från en dhcp-server så sköter det sig själv sedan.
Om du skall ha XP på en dator och 98 på den andra så sköter XP allt själv såvida det inte är nåt udda nätverkskort. 98-maskinen kan strula på alla möjliga sätt eftersom det operativet inte är direkt avsett för nätverk. Kolla vad det sitter för kort i den och fixa ner drivare från tillverkarens hemsida.
För att dela Internetanslutningen så hittar du en liten guide i forumet LAN & WAN om du tittar på Relaterade länkar där.

tackar :) :) :)

Ingen orsak
Lycka till. :)

Fotnot: IP-nr lär nog vara statiskt tilldelat inom nätverket... annars hade det varit hela havet stormar inom universitetets nätverk.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

* Tråd flyttad till Windows *

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från PC.

/r Oelbal är snabb :D

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Peeer skrev:

Flyttas från PC.

/r Oelbal är snabb :D

Jag vann igen! :D :bire

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)