webForumDet fria alternativet

7-8 användare på Access sen krasch?

ASPur ASP

24 svar · 688 visningar · startad av Lukaspojken · sida 2 av 2

Frågan, av Lukaspojken

Är det verkligen så? Jag fick höra att Access inte klarar av många användare. Så om jag bygger upp ett community så är det i princip kört om det är mer än 10 som är inne på siten... :( \------------------ Alltid lär man sig något nytt varje dag...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Nej jag menar de relationer man skapar i Access mellan tabeller. Dessa "följer" inte med vid konvertering. Man får lägga in dessa manuellt efter konverteringen.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

Det där med relationer har jag i så fall missuppfattat grovt jag trodde en join innebar just att man skapade en relation mellan två tabeller tex msgID med samma msgID i den andra tabellen. Vad har man de andra relationerna till?

------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Relationer i Access, har jag uppfattat det som, har ingen egentlig funktion, förutom att visa hur de olika tabellerna går ihop med varandra. Tabeller har vissa fält som har en koppling till ett fält i en annan tabell.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Relationer (eller foreign keys) används för att upprätthålla integritet mellan tabeller.

T.ex. om man har biblioteksdatabas så kan man ha en tabell för författare, en för böcker och en relationstabell för vilka böcker olika författare har skrivit.

I den sista tabellen kan man dels ha en foreign key till boktabellen och en till författartabellen.

Om man försöker stoppa in poster i relationstabellen så kontrollerar dbms att dessa finns i de relaterade tabellerna.

På samma sätt går det inte att ta bort poster från bok/författartabellen om det finns relaterade poster i relationstabellen.

Det finns en möjlighet att skapa foreign keys så, att om man tar bort poster i bok/författartabellen så tas de också bort i relationstabellen. Detta kallas för cascading delete.

Foreign keys i sig har inget med joins att göra, men det blir naturligt att joina via dessa kolumner och det brukar också vara effektivt då dbms skapar index för att verifiera foreign keys och dessa kan då användas vid join.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

[Redigerat av LarsG den 08 okt 2001]

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Relationer och referensintegritet är viktiga komponenter vid skapandet av en databas. Vet man inte vad det är, så bör man lära sig det bums, för det är en av de viktigaste sakerna när man skapar en databas med alla dess tabeller.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)