webForumDet fria alternativet

Anna Lindh död

Politik & samhälle

217 svar · 10 416 visningar · startad av Flashes · sida 7 av 11

Frågan, av Flashes

<http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=61478> Mina kondoleanser till hennes familj Jan-Olov

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Med anledning av trådskaparens rubrik vill jag rekommendera lyssnande på dagens version av http://www.sr.se./p1/tankar/

Annika Borg från Stockholm och Martin Lönnebo från Linköping kan som få andra, säga det viktiga utan en massa konstiga ord.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Om minnesstunden. Även alla tal är länkade från artikeln.

Ny mordmisstänkt

Kl 13.00 i dag håller Polisen presskonferens där ny misstänkt ska redovisas och 35-åringen avskrivas.

Expressen briljerar som vanligt i journalistisk klantighet http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=737&a=65005

Först i artikeln är den misstänkte släppt, men lite längre ned står det att han kvarhålls i häktet på grund av andra grova brott som avslöjats i samband med utredeningen.

En mystisk debatt om skadestånd till 35-åringen har uppstått. Detta är en ärkeskurk som livnärt sig på brott i hela sitt vuxna liv. Bedrägerier i en klass som aldrig tidigare avslöjats i Sverige.

Oavsett om han är skyldig till mordet på Anna Lindh eller ej, är det bra att han avslöjas för de brott han är skyldig till.

Detta att nästan alla i Sverige vet vad han heter och hur han ser ut gör att många nya bedrägerier kan förhindras.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jahapp, då får media ännu en person att gotta sig åt. Hur länge dröjer det innan hans namn, ett foto, fakta om hans sexuella läggning och andra privata saker läggs ut på våra nyhetssajters förstasida?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Och så väntar vi på att den nya mannan ska ha gått på samma dagis som Arne Hägerfors dotter och att han varit grannen med Robbinson-Robbans ex.
...och annat spännande.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Enligt SVT text så är han nu släppt. Nyheter på ettan nu kl 14.

Det var ju en himla tur, tänk om fel person blivit fast för detta. :(

Ska nog aldrig köpa en kvällstidning igen( var iofs flera månader sen sist, men ändå...)......

Hoppas han får ett fett skadestånd av media.

Hoppas han får ett fett skadestånd av media.

1. Vilka är "media"?
2. Vad har dom gjort som är olagligt?

Personligen så hoppas jag att han inte får en spänn av någon.
En 35-åring som inte arbetat en dag i hela sitt liv och lever på att stjäla pengar och begå andra brott är inte mycket värd i mina ögon.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

1. Aftonbladet och Expressen
2. Tja...om det det gjort är lagligt så är det fel på lagarna....

Media vänder ut o in på killens liv nåt oerhört, och skriver ena galenskapen efter den andra om honom, undrar om ens hälften är sant, , vet inte om de publicerat namn och bild, men de har ju drivit upp intresset nåt enormt så att den intresserade lätt kunnat söka sig till utländska medier för att se vem killen är.

Så du tycker att människor är olika mycket värda då? :(

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Web-Tor:

Men det är ju vad media skrivit om honom. Eller menar du att du känner vederbörande så att du bestämt kan stå fast vid att han är en skurk på alla sätt och vis.. ? ;)

Jag hoppas även jag att media får sig en knäpp på näsan, men om det innebär ett nytt Christer Petterson scenario vet i tusan om jag tycker att det är rätt väg att gå...

Så du tycker att människor är olika mycket värda då?

here we go again...
Självklart har alla människor samma mänskliga värde men ur en samhällelig synpunkt så är 35-åringen mindre värd än en medborgare som sköter sig.
Så vida inte 35-åringen begått alla sin brott under pistolhot så tycker inte jag synd om honom.

Medlem sedan jan. 2003165 inlägg

Web-Tor skrev:

Självklart har alla människor samma mänskliga värde men ur en samhällelig synpunkt så är 35-åringen mindre värd än en medborgare som sköter sig.
Så vida inte 35-åringen begått alla sin brott under pistolhot så tycker inte jag synd om honom.

Och alla manniskor har forstas lika forutsattningar att bli laglydiga medborgare?

Aha! Det är så klart samhällets fel. :e

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Pellefant skrev:

Media vänder ut o in på killens liv nåt oerhört, och skriver ena galenskapen efter den andra om honom, undrar om ens hälften är sant.

Har jag förstått rätt så skulle det nästan bli dödsstraff i USA för 'ens hälften' av det media säger att han har gjort. Kanske märker jag ord nu, men nog är det så.

Web-Tor skrev:

Personligen så hoppas jag att han inte får en spänn av någon.
En 35-åring som inte arbetat en dag i hela sitt liv och lever på att stjäla pengar och begå andra brott är inte mycket värd i mina ögon. Självklart har alla människor samma mänskliga värde men ur en samhällelig synpunkt så är 35-åringen mindre värd än en medborgare som sköter sig.

Nu vet jag hur du känner.
Visst vill man inte tycka synd om honom, och det tycker jag kan bero på.
Ångrar han det han gjort med hela sitt hjärta och skulle dedikera sitt liv till att återställa livet för de han ställt till det för så gott han kan så tycker jag synd om honom.
Är det motsatsen, att han är glad att han gjort det han gjort och att han bara ångrar att han åkte fast så håller jag nästan med dig.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Fortfarande så är det media som 'rapporterat' om hans dubbelliv, kriminalitet m.m... hur mycket av det är verkligen sant?

Medlem sedan jan. 2003165 inlägg

Web-Tor skrev:

Aha! Det är så klart samhällets fel. :e

Psykisk sjukdom ar ju knappast sjalvforvallat...

Nyansering

Jag vill korrigera mitt tidigare inlägg en aning.

Om den nu frikände s.k. 35-åringen har gjort sig skyldig till alla bedrägerier som han tillskrivs, är han en samhällsparasit som absolut inte förtjänar att få verka i frihet eftersom han knappast i fortsättningen har möjlighet att försörja sig hederligt såvida han inte skriver en självbiografisk bok och bli miljonär.

Psykisk sjukdom ar ju knappast sjalvforvallat...

Men 35-åringen gick ju så sent som förra året igenom en rättspsykiatrisk undersökning som visade att han inte led av någon psykisk störning. :q
Var vill du komma?

Bara tanken på att den här mannen ska få mina skattepengar (för att han inte kunnat begå brott under de dagar han satt häktad) är skrämmande.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Alltså, oavsett vad denna 35-åring gjort i sitt liv så har han uppenbarligen inte mördat vår utrikesminister. Under den tid han var misstänkt för detta mord har våra medier - trots att polisen hela tiden sagt att de inte alls var säkra på att det var han - vänt ut och in på hans liv i en granskning av det allra mest närgångna slag. För det finns det INGEN ursäckt, enligt min åsikt. x( I det här landet är vi oskyldiga tills vi dömts! Att det ska vara så förbannat svårt för medierna att hålla det i huvudet! x( Som de har gått på har man kunnat förstå att han så klart var skyldig och bara en polis kunde komma på idén att det inte var så... :l :( Nu visar det sig att felet i stället var deras, och hur reagerar de då? Jo, med att säga att polisen gjort fel, så klart! :( Skyll på andra, tänk aldrig efter vad ditt alldeles egna ansvar är i varje fall.... precis som vanligt! :x Jag blir så sur, arg och less på folk som inte kan ta sitt eget ansvar! x( :x

Om Media hade gjort denna granskning baserat på något han faktiskt GJORT, då hade det varit en helt annan sak! Om det kommit fram i en granskning av nynazismen eller vad katten som helst... Men faktum är att det kom fram i samband med något som han faktiskt inte hade gjort. Något som han därför inte ska fällas för eller få obehag för. Likväl är det det brott han inte begick som sålde hans livshistoria, i mån den stämmer, till allmänheten. Något han får leva resten av livet med.

Om han är den bedragare han beskrivits som, förtjänar han att bli igenkänd och föraktad för att han parasiterar på andras godtrogenhet. Han bör dessutom regelmässigt kontrolleras av polisen så att hans fortsatta handel och vandel övervakas. Detta bör för övrigt gälla alla som överbevisats om bedrägeri riktat mot en oskyldig allmänhet.

Om sensationspressen skrivit om 35-åringens familj samt hans personliga och sexuella läggning i nedvärderande/förklenande betydelse utan mycket kostsam påföljd, är det dags för en revision av tryckfrihetsförordningen.

Förrförre pressombudsmannen och Kulturminister Marita Ulfskog intervjuades i radion i morse och jag uppfattade att båda ansåg påföljderna för närgångna avslöjanden om privatlivet, som varande alldeles för lindriga.

Det handlar om två olika saker.

Intrång i privatlivets helgd, den så kallade personliga integritetskränkningen är oförsvarbar.

Avslöjandet av skitstövlar som lever lyxliv genom att bedra andra, är bra och skitstövlarna ska bestraffas med offentlig skampåle.

Allt naturligtvis enligt min mycket ringa mening.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Om han är den bedragare han beskrivits som, förtjänar han att bli igenkänd och föraktad för att han parasiterar på andras godtrogenhet. Han bör dessutom regelmässigt kontrolleras av polisen så att hans fortsatta handel och vandel övervakas. Detta bör för övrigt gälla alla som överbevisats om bedrägeri riktat mot en oskyldig allmänhet.

Genom detta så kommer personen troligen aldrig få en chans till ett normalt liv.

Det är väl lite dumt att på förhand dömma en människa till ett liv i brott utan en chans att "rehabiliteras"?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)