Jag köpte en ny processor här om dagens. Det skulle ha varit en AMD Athlon 1,86 Ghz men Windows påstår att den är 1,1 Ghz
Har jag blivit lurad eller glömt att strappa eller göra ngn inställning i BIOS? :q
Hittar ingen athlon på 1.86 Ghz, menar du inte xp1800+ (fast den är ju på 1.53)
Har för mig att den frågan har varit upp några gånger här, har med inställningar på moderkortet att göra.
R: Mr. N. hittade tråden jag tänkte på
Nej, (iaf officiellt) ska ratingen motsvara Athlon Thunderbird. Men eftersom även T-bird kunde sopa mattan med den tidens Intel P4 kunde ratingen även användas mot P4 (då de till och med var långsammare än P3 vid samma klockfrekvens).
Dock kan man ju tänka sig att ratingsiffrorna aldrig skulle uppfunnits om Intel valt en annan väg när de utvecklade P4.
Pentium 4 är ju utvecklad med hög klockfrekvens i åtanke. För att uppnå detta har man helt enkelt valt att göra processorn mindre avancerad och låta den utföra färre saker per klockcyklel. Detta gör att en Pentium 4 är långsammare än både Athlon och Pentium 3 vid samma klockfrekvens.
Skulle inte AMD valt att använda sitt ratingsystem kan man ju tänka sig att de skulle förlora ganska mycket på detta ute i butikerna. Klockfrekvens är en skrytsiffra som säljer, helt enkelt. För en lekman ligger det ju nära till hands att anta att en Pentium 4 på 2 GHz är snabbare än en Athlon XP på 1,83 GHz (2500+), trots att förhållandet i verkligheten är det motsatta.