PhotoShop »
Vill jag har kantutjämning när jag ritar en ring så klickar jag i "Anti-aliased" efter att jag valt det runda markeringsverktyget. Men hur gör jag om jag vill ha kantutjämning när jag ritar en fytkant?
-"Men"! Tänker du...
-"Det behövs väl ingen kantutjämning på en fyrkant".
Jo, det gör det. Om jag t.ex. markerar en fyrkant och väljer "Smooth" för att få rundade hörn så vill jag att det ska va kantutjämning på dom rundade hörnen. Hur får jag det?
Personligen hade jag använt mig av en rundad rektangel, med hjälp av just det verktyget. (Rounded Rectangle Tool)(Tryck U, klicka på den knappen som blev markerad, och vips så har du väldig massa användbara verktyg).
Har dock inget bra sätt att få dem mjuka med marquee tool.
Får väl ta och plita lite med den, och utifall jag kommer upp med något, så skriver jag det hit...
Skulle dock föreslå att du i alla fall provar Rounded Rectangle Tool.
R\ Det här var ju inte alltför svår, det är nog på det sättet du får gå tillväga på om du tvunget måste använda rectungular marquee tool. Tyvärr.
(ett annat jobbit sätt finns beskriver här: länk)
Jo, jag testade Rounded Rectangle Tool och det funkade fint efter lite pill. Jag är inte så hemma på banor.
Nu hittade jag ett nytt enkelt sätt:
1. Gör en fyrkant med "Rounded Rectangle Tool".
2. Ctrl + klick på det nyskapade lagret (i Layers-fönstret) = fyrkanten markeras.
3. Skapa nytt lager och radera lagret som heter "Shape 1".
4. Edit » Fill/Stroke » OK
5. Klar. :)
Här är ett nästan identiskt sätt som jag kom på idag när jag hade en tråkig svenska C lektion:
1. Gör en fyrkant med "Rounden Rectangle Tool".
2. Högerklicka » "Make Selection"
3. Radera lagret "Shape 1" » gör sedan ett nytt lager
4. Högerklicka » Stroke » OK
5. Klart
Så här gör man i Photoshop utan att använda ImageReady. Fördelen med denna metod är att den funkar med markeringar av alla former, inte bara rektanglar!
Gör en vanlig rektangel
Tryck Q för att gå in i Quickmask
Välj filter/blur/gaussian blur
Sätt antalet pixlar till hur mycket du vill runda hörnen
Välj Image/Adjust/Brightness/Contrast
Sätt kontrast till högsta möjliga
Tryck sedan Q för att lämna quickmask
Du har nu en markering med rundade hörn som du kan fylla eller vad du vill göra.
Aha, kantutjämning... Jag trodde att det handlade om att överhuvudtaget få rundade hörn på en rektangel. Men kan du då tala om hur man får skarpa rundade hörn i Photoshop (utan ImageReady)?
Hursomhelst är tipset jag gav kanske användbart vid något annat tillfälle, vem vet?
1. Rita en fyrkant med Marqyee Tool
2. Select » Modify » Smooth
för mig kommer det upp en dialog-ruta som frågan hur många pixlar jag vill "smooth:a" då, jag valde 10 och det blev rundadae hörn.
Problematiskt nog bara på de två översta hörnorna, jag vill ha på de två nedre också.