webForumDet fria alternativet

Telefon operatörslåst eller inte?

Mobiltelefoner

37 svar · 832 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Köpte en Nokia 3650 för 1 kr med Vodafone-abonemang och jag har testat 3 andra sim-kort i den med gott resultat, två abonemangskort, ett från Telia och ett från Tele2, samt ett kontantkort. Alla tre fungerar med telefonen. Är den alltså inte operatörslåst på något sätt utan jag kan sälja den med gott samvete?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ja

Den är alltså inte låst på något sätt utan helt identisk med en 3650 som jag kan köpa för 4500 eller vad den nu kostar utan abonemang?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Bara för att du köper telefonen med abonnemang så betyder inte det att den är operatörslåst. Operatörlåst brukar den oftast vara om du får telefonen till rabatterat pris och/eller med ett medföljande kontantkort.

Prisex:
- Sony Ericsson T100, 1195:-
- Sony Ericsson T100 operatörslåst med 50:- kontantkort, 895:-

Om du nu ska sälja telefonen du köpte för en spänn så tänk på att du förmodligen är uppbunden mot ett abonnemang i 24 månader som kostar dig en fast summa pengar varje månad. Att överlåta abonnemanget till ny användare lär också kosta en slant.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Skillnaden är väl i så fall att du har ett abonnemang att betala.

Om det var meningen att telefonen skulle vara operatörslåst, men butiken missade det och du tänker göra dig en hacka på deras misstag så verkar det bara vara ditt samvete som kan hindra dig.

Grejen är att jag ska byta till mig en annan telefon och använda samma abonemang, så det ska väl vara grönt då?

Det bör inte vara några som helst problem. Men det låter ju knöligt att inte ha tagit telefonen du verkligen ville ha redan från första början. ;)

Den var för dyr ;)

P800 kostar inte direkt 1 kr med abonemang

Och då ska någon byta en 3650 mot en P800? Vem är det du ska lura? En småunge på stan? :o ;)

Finns de som gör det ja, kanske lite pengar emellan också.

Redigerat.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Quid alternativt forumledare@webforum.nu.

Quid
Moderator, webForum

Vad jag menar är förstås att jag köper telefonen i god tro, och vad ska jag sedan göra åt saken om den skulle råka vara stulen. Jag tjänar ju dessutom en hacka på mellanskilnaden upp till värdet för 3650'n

Och om någon IMEI-spärrar luren? Eller spårar ditt abonnemang via IMEI-numret?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Se till att kolla att säljaren har kvitto på telefonen.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

"God tro" finns inte längre, hittar man dig med en telefon som är stulen kan du säga ajöss till den.

Från och med den 1 juli i år är det inte längre möjligt att göra godtrosförvärv av stöldgods och annan olovligt tillgripen egendom. Detta innebär att den bestulne har rätt att få tillbaka egendomen utan att behöva betala någon lösen, oavsett om den som har förvärvat egendomen gjort det i god tro eller ej.

Från och med den 1 juli förblir en bestulen person ägare till sin egendom, även om någon annan har köpt den i god tro. Den bestulne har rätt att vända sig till den nye ”ägaren” och kräva att få tillbaka egendomen utan att betala någon ersättning, meddelar justitiedepartementet.
Den bestulne måste dock kräva tillbaka egendomen inom sex månader från det att han fick, eller måste antas ha fått, kännedom om var egendomen finns. Gör han inte det, övergår äganderätten till den godtroende förvärvaren.

Avsikten med den nya regeln är att ge en tydlig signal om att handel med stöldgods inte tolereras och att man aldrig kan räkna med att få behålla det man har köpt om det visar sig att det är stulet.

Den nya regeln gäller inte bara stöldgods, utan även egendom som ägaren har förlorat genom rån, tillgrepp av fortskaffningsmedel och egenmäktigt förfarande. Även här gäller sexmånadersfristen.

God tro gäller fortfarande vid bedrägeri

Källa

Då stämde det jag trodde. Vågade inte skriva det då jag inte hade källan att tillgå men Nicrosoft löste ju den saken. Perfekt! :bire

Handlar du stöldgods så är det ju bara till att hoppas att den rätte ägaren kommer på dig. Inte mer än rätt.

Jag skrev först och letade upp källan sen :)

Inte mitt fel , inte jag som stulit den eller hur? Men jag kan hålla med om att det är min sak att se till att få kvitto på grejerna.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)