Tänkte införskaffa mig en .SE domän nu när de har blivit tillgängliga för allmänheten. Jag har inte registrerat nån domän tidigare så lite tips skulle sitta fint.
För det första, nån som kan rekommendera en sida där man registrera sin domän. Det behöver inte vara det biligaste, det är viktigare att "tjänsten" ska fungera bra.
Jag har ännu inte någon hemsida dit adressen ska peka, men jag ska skaffa plats på ett webhotell snart. Hur löser jag detta? Om det ingår nån slags administration av domänen vore det ju bra, typ så man kan ställa in DNS-servrar och sådant senare.
Ja, jag funderar starkt på att välja Aleborg som webhotell. Så det är väl lika bra att regga sin domän där med :)
Men vad händer sen när jag registrerat min domän? Är det bara till att maila dom så kopplar dom den till mitt konto, eller? (Även om jag skulle ha min websida på ett annat hotell)
Carambole ligger flera hundralappar högre i pris på allt jag kunde se om man jämför med de flesta andra hotell. Dessutom blir det flera månaders väntetid den dagen du vill flytta din sida till något annat hotell. Nejtack till Carambole säger jag.
Bara för sakens skull så kan jag väl lägga min åsikt.
Jag har under den senaste tiden skapat 6 nya domäner och beställt lika många konton.
Alla sidor är i asp/asp.net och använder sig utav databaser.
2 sidor ligger hos Crystone/Swede.com
Dessa sidor ligger istort sett alltid uppe och jag upplever inga som helst problem med varken scriptkörning, uptime eller support.
2 sidor ligger hos Loopia och även dem har en bra uptime samt helt ok support.
2 sidor ligger hos Aleborg och även här är det en bra uptime (99.53% på en sida), men ett extra plus måste jag lägga på supporten som jag får en väldigt positiv känsla av.
Utan att titta allt för nära på priser så verkar crystone dyrast där aleborg bara slås av att loopia fortfarande verkar ha sin rabatt på konton? Ganska liknande priser i alla fall (dessutom får man ju med en mySQL-databas, statistik, 8 subdomäner och mer trafik, hos Aleborg ;) )
Dessa tre är väldigt bra webbhotell allihopa men jag måste hålla med om ovanstående talare.
Mina två senaste konton hamnade hos Aleborg, och förmodligen mina två kommande ;)
368 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25