webForumDet fria alternativet

Introduktionsfilm - tips mottages!

Fotografering

15 svar · 712 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har på jobbet tagit på mig ansvaret för att ta fram en DVD-produktion. Den skall innehålla en introduktionsfilm för nya elever men också en kortare informationsfilm för folk som är hos oss på studiebesök.

Låt oss koncentrera oss på introduktionsfilmen till eleverna och det är här som wF kommer in. ;)
Föreställ dig att du kommer till en helt ny skola med nya klasskamrater, lärare, ny organisation. Allt är främmande och det är alltså här som filmen kommer in i bilden. Min tanke var att man här presenterar skolan, våra rutiner, lite om vår policy och så vidare.
Vad skulle ni vilja ha med i en sådan film? Vad är det som man som elev funderar extra på? Vart håller skolsyster till? Vart får man röka? Var är rektorns kontor? Ja, och så vidare.

Fundera en sväng och skriv sedan ner lite tips och idéer.
Jag tackar på förhand! :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Flyttas från Musik & Media.

Medlem sedan feb. 200344 inlägg

Om jag skulle vilja se den filmen ska den inte vara för lång, då det bara skulle göra att elever ser halva och sedan börjar prata. Samt att den är så interissant och rolig på samma gång

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Känns ju som det är rätt svårt (för att inte säga omöjligt) att göra en sådan film utan att den blir oerhört töntig.

Jag känner också det att man inte får spexa till det för mycket. Resultatet ska vara underhållande men också seriöst.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Bygg upp hela skolan som en bana till valfritt fps (skulle själv ha valt HL, men det är mest för att jag kan den editorn).
Spring sedan runt och visa (med övervåld) var alla saker finns och spela in spelet. :e

Oj, skulle det vara seriöst? :q

Bra idé. :OO ;)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

En oerhört viktig sak är att begränsa informationsflödet. Du skall inte visa allt du tänkt i filmen, utan hänvisa till ett annat medium där man kan läsa mer, förslagsvis någon broschyr eller liknande.

Förklara "på ytan" och hänvisa till broschyren för vidare info. Struktur av informationen är lika viktig, det måste komma i en logisk ordning & vara samlad. Det går inte bara rabbla upp var alla saker finns & vad man ska göra för att göra si eller så. Hoppas du förstår vad jag menar. ;)

Japp, förstår vad du menar. Inte kul att bli överöst med massor av information första dagarna när det ändå är ett konstant flöde från hundra andra håll och kanter. Stackars dessa nya elever. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Skall den inte vara interaktiv på något sätt?
Att gå från Ax till Limpa känns inte bra.
Vad har du för möjlighet att skapa en trädstruktur så att man kan välja själv
Gärna med flervalsfrågor för att bekräfta att man har tagit del av informationen.
Belöning utlovas!!

Själva filmen skulle inte vara interaktiv på något sätt, utan mer rakt upp och ner. Tanken är att man släpar in en TV i klassrummet, bänkar eleverna och trycker på "play". :)

Det som man skulle kunna köra på är att be dem anteckna under filmens gång och därefter svara på några korta frågor efteråt. Vad tror du/ni om det?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Dryden skrev:

Själva filmen skulle inte vara interaktiv på något sätt, utan mer rakt upp och ner. Tanken är att man släpar in en TV i klassrummet, bänkar eleverna och trycker på "play". :)

Det som man skulle kunna köra på är att be dem anteckna under filmens gång och därefter svara på några korta frågor efteråt. Vad tror du/ni om det?

Absolut inte! :e
Jag vet inget värre än när man ska behöva anteckna samtidigt som man tittar på någon form av film. Ge eleverna kompletterande textmaterial efteråt istället, så kan de titta om de själva vill.

Första introduktionsfilmen ska ju inte vara någon form av uppgift precis. ;)

Pace skrev:

Första introduktionsfilmen ska ju inte vara någon form av uppgift precis. ;)

Och jag som tänkte sätta valparna på plats redan första dagen. ;)

Okej, då lägger jag det förslaget på is tills vidare. Fler tips?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Gör röda/vita rosen
ge alla eleverna en karta och kompass.
Göm lite påskägg med regler eller belöningar här och var. Ge alla många möjligheter att på eget vis att hitta rätt i den nya tillvaron.
Inför skoluniform...

Jag har svårt att vara helt seriös... ;)

Fler idéer?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad sägs om att göra en pilsnerfilm av det hela? Introduktionsfilmer blir som sagt alltid töntiga, men pilsnerfilmsstuket är så våldsamt töntigt att de kanske kan ta ut varandra... dessutom, det finns en tysk säkerhetsinstruktionsfilm för truckförare som heter Staplerfahrer Klaus som är grymt mycket bättre än vad såna filmer brukar innehålla. More gore than allowed before!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)