webForumDet fria alternativet

hålla forum-lagar

Företagande

14 svar · 576 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Ni som har egna forum - även ansvariga för detta:
hur hinner ni läsa igenom alla inlägg för att kolla att inga regler bryts?

Om man som ansvarig missar något brottsligt och någon upptäcker detta, åker man fast då?

Känns lite jobbigt med alla regler - jag vill ju kunna hålla dom, men man kan ju inte läsa vartenda ord som skrivs...

En annan fråga med förekommen anledning...

Var går gränsen för rasistiska uttryck?
Får man tex. i ett forum diskutera vad man ska kalla folk från olika länder och hur vissa beter sej?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om/när man inte hinner själv så ordnar man moderatorer som ser till att reglerna följs. De gör mycket mer än flyttar trådar till rätt forum. Om du tittar på Administrationssidan till webForum så ser du hur många som jobbar med detta här t ex.

Jag har förstått att det är många just här, fast det är väl ganska ovanligt...?
Läser dom vartenda ord som skrivs?

Kan ju även vara svårt att få tag på folk som vill/orkar/har tid, och som har bra omdöme...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Självklart kan inte en eller två personer hinna med att läsa allt som skrivs, speciellt inte på ett helt ideéllt forum som webForum. Precis som du själv skriver så är det skitsvårt att få tag på folk som både vill, orkar, kan och har tid att jobba med en sån sak, speciellt om det skall ske på idéell basis.
Man får även förlita sig till att medlemmarna rapporterar inlägg som bryter mot reglerna.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Du kan ju skapa en egen liten robot som scannar dina forum-trådar och letar efter olagligheter. Om den dyker på suspekta ord och liknande kan den ju skicka en varning till någon moderator. ;)

trexter skrev:

Du kan ju skapa en egen liten robot som scannar dina forum-trådar och letar efter olagligheter. Om den dyker på suspekta ord och liknande kan den ju skicka en varning till någon moderator. ;)

ok... hur gör man det?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Re: hålla forum-lagar

> Ni som har egna forum - även ansvariga för detta:
> hur hinner ni läsa igenom alla inlägg för att kolla att inga
> regler bryts?

Det gör man inte.

> Om man som ansvarig missar något brottsligt och någon
> upptäcker detta, åker man fast då?

Nej.

Jag har ansvarat för forum på datorer sen 1993.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

tydal: får man fråga vilket/vilka forum?

btw, använd gärna citat-taggarna ;)

Det skiljer väl lite på lagarna från -93 mot idag...?
Eller åtminstone har väl åtalandet blivit strängare...?

.

> får man fråga vilket/vilka forum?

Fidonet. (R20_DATORMUSIK, R20_INTRESSE, R20_UGGLAN, R20_HDIQ)

> btw, använd gärna citat-taggarna ;)

Jag tycker det ser fult ut och blir lite bökigt. Men jag kan ju prova i det här inlägget:

* * *

får man fråga vilket/vilka forum?

Fidonet. (R20_DATORMUSIK, R20_INTRESSE, R20_UGGLAN, R20_HDIQ)

btw, använd gärna citat-taggarna ;)

Jag tycker det ser fult och blir lite bökigt.

> Det skiljer väl lite på lagarna från -93 mot idag...?

Det har tillkommit en särskild lag om elektroniska anslagstavlor som säger att den forumansvarige är ansvarig för olagligt material om han/hon inte tar bort när någon uppmärksammar honom/henne på det.

Du måste inte på något sätt förhandsgranska, utan bara ta bort när det upptäcks av någon.

Jag har ju alltså fortfarande egna forum (och har så haft sen 1993).

En ska till som jag funderar över, som jag läste på ett annat forum att dom diskuterar.

Hur mycket makt/möjlighet att påverka ska alla medlemmar ha (som inte är moderatorer)?
Kan/bör man ha det demokratiskt, eller ska de ansvariga bestämma enväldigt?

Hur gör ni på webForum?

> Hur mycket makt/möjlighet att påverka ska alla
> medlemmar ha (som inte är moderatorer)?

Så länge moderatorerna sköter sig (inte får några klagomål) så är det ju inga problem.

> Kan/bör man ha det demokratiskt, eller ska de
> ansvariga bestämma enväldigt?

När jag var med i Fidonet var det ju såpass stort att vi hade funktionärer/koordinatörer (eller vad man nu ska kalla det). Till dessa kunde man överklaga moderatorernas beslut. Funktionärerna tillsattes genom val.

Men det lär väl inte vara aktuellt med en sådan organisation i ditt fall. Glöm dock inte bort att det är medlemmarna som gör forumet. Utan medlemmer - inget forum. Så, visst måste de kunna vara med och säga till!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Men oftast de som bryter mot reglerna gör det ju inte enstaka gånger. På så sätt sållas det värsta och de får därmed varningar. Och om det bryter rejält, så upptäcks det nästan alltid. Det är ju inte bara moderatorer som reagerar på saker ;)

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)