webForumDet fria alternativet

Att fota åska

Fotografering

7 svar · 1 021 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har lekt med tanken att fånga en läcker blixt men jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Långt skräpedjup (f/11) är det som gäller men sedan?
Lång slutartid ger kritvita foton om det inte är mitt i natten och kolsvart i övrigt. Nu snackar jag alltså 15". Då är ju lösningen att köra kortare slutartid (640 gav ganska mörka och bra bilder mitt på dagen då min förhoppning är att blixten ska ge tillräckligt med kontrast för att tydligt synas) men då måste jag i stället köra sekevenstagning på 25 bilder (4b/s vilket ger kameran att göra i drygt sex sekunder). Dessa två teorier bygger på att man helt enkelt chansar och drar igång tagningen när man bäst känner för det.

Så, hur ska man bära sig åt egentligen?

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Jag som har noll koll på kameror kan bara säga: Ingen aning. Men till att börja med kan du ju sova ut så du orkar vara vaken, för nog kan du bli tvungen att göra många tagningar för att få den PERFEKTA bilden ;) :e

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

När man fotar månen brukar man ju ha en slutartid på 1/60 eller 1/30 då månytan är så ljus. Skulle tänka mig att detsamma gäller för blixtar, att man bör ha kort slutartid och sen försöka ta så många bilder som möjligt för att ha chans att "träffa rätt".

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

För ungefär två månader sedan gick ett program om en man som vigt sitt liv åt att fota blixtar, leta på discovery så hittar du säkert någon form av länk. :)

(programmet var ganska utförligt och antagligen har karl'n en hemsa där du kan få tips. )

Medlem sedan maj 200316 inlägg

Såg det programmet i höstas tror jag. Jag har för mig han sa att han hade en slutartid på 2". Eller att han stängde slutaren precis när han såg blixten (vet ej om man kan göra det).

Men jag tror han tar många bilder också. Tror han hade tagit 16.000 bilder totalt eller nått. Men bara några hundra blev bra.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

På min kamera har jag tyvärr inte möjligheten att stoppa kameran efter några sekunder om jag valt att köra 15". Det var därför som jag valde sekevensfunktionen istället och då släppa avtryckaren när blixten visat sig.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

CyberPet skrev:

När man fotar månen brukar man ju ha en slutartid på 1/60 eller 1/30 då månytan är så ljus. Skulle tänka mig att detsamma gäller för blixtar, att man bör ha kort slutartid och sen försöka ta så många bilder som möjligt för att ha chans att "träffa rätt".

Nej, det är alldeles för kort tid.
Blixtar plåtar man på natten för att undvika överexponering.

Slutartid från några sekunder till en timme (det senare om det är riktigt mörkt ute). Det coola är ju om man kan få in många blixtar på samma bild.

Bländaren är nog bara att chansa på. Mellan typ 4 och 11.

Om du kör din sekvenstagning dagtid med 1/640 kommer du alltså ha slutaren öppen i totalt 1/640*25=0,039 sekunder. Dömt att misslyckas. Även om det blixtrar som faen och du kör din sekvenstagning kanske du inte får en enda träff.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Någon blixt komemr du knappast få under de här närmaste dagarna ;)