webForumDet fria alternativet

Nya forum

Om webForum

90 svar · 4 141 visningar · startad av Pace · sida 3 av 5

Frågan, av Pace

Och ändringar. Några förslag: - Grafik \> Datorkonst Grafik \> Webbgrafik Webbrelaterat - Övrigt \> Design Alla dessa forum borde flyttas ur Webbrelaterat till Diverse och byta namn till "Design och grafik". Jag förstår ärligt talat inte skillnaden mellan Grafik \> Datorkonst och Grafik \> Webbgrafik. Se även <http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=57437> - Script f

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Risken är i mina ögon uppenbar att det blir mer svårmodererat. Då skall jag och Tengblad försöka avgöra vilka trådar som är trams och vilka som är seriösa. För jag antar att det är det som skall vara skiljelinjen? Det är redan idag ibland svårt att bedöma vilka trådar som skall skickas till Politik och inte.

Däremot har jag inga som helst problem med att ta i hårdare mot tramsande i seriösa trådar.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är vilket som, givetvis ska tramset vara kvar men då i sina "egna" trådar. Om detta kan hållas så, så är det bra!

Att dela upp det i två forum för "trams" och "diskussioner" kan vara lite glädjedödande men jag tror att det på lång sikt kan vara bra med en sådan uppdelning.

Rubriksättningen på tramstrådar & motsvarande dito borde också bli lite bättre, men det är ju inte förknippat med webForum på det viset.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Bendro skrev:

Bättre i så fall att se om vi kan lösa problemen med politik, vilket idag är att det inte finns moderatorer som är villiga att ta ansvaret för forumet....inte tillräckligt många i alla fall, och sen öppna politik igen och då kanske låta det vara ett forum för alla seriösa diskussioner.

Det är ganska uppenbart att det blir brist på moderatorer när staff utan anledning lägger ansökningarna för detta på is.

Fö kvarstår min åsikt att wF behöver inte fler antal forum utan färre, ung. som trådskaparen föreslog, öppna dom forum ni har så lättar trycket ska ni se.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Reefer skrev:

Fö kvarstår min åsikt att wF behöver inte fler antal forum utan färre

Blir det bra om vi lägger ner hela Diverse?
Då kan wF kanske återgå till ursprunget...att vara ett IT-forum.

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Reefer skrev:

Det är ganska uppenbart att det blir brist på moderatorer när staff utan anledning lägger ansökningarna för detta på is.

Det stämmer inte. Det som tillfälligt ligger på is är tillsättandet, det går mycket bra att ansöka. Allting står i klartext på webForums förstasida.

Tyvärr verkar du gått miste om informationen att jag och SirPeter i veckan tillträtt som nya forumledare. Även detta går att läsa om på förstasidan samt i en tråd i Cafét. Därav ligger tillsättandet av nya moderatorer på is, men som sagt det går bra att söka.

Mvh

Del Pero
forumledare, webForum

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Del Pero skrev:

Tyvärr verkar du gått miste om informationen att jag och SirPeter i veckan tillträtt som nya forumledare.

Nej jag har inte gått miste om den informationen, men tyvärr verkar du ha gått miste om informationen om att jag har anmält intresse för att bli en av moderatorerna för ett nyöppnat politikerforum.

Men det verkar dra ut på tiden :OO

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Reefer>> Vi har _inte_ missat att du har anmält ditt intresse men ja det drar ändå ut på tiden lite till eftersom det är flera saker som skall göras än att bara tillsätta en moderator.

Undrar bara om ni över huvud taget har läst mina förslag och vad ni tycker om dem? Vad är det för mening med ett tips & förslag-forum om de tips man kommer med inte ens tas upp för diskussion?! Istället får man till svar att man själv är oduglig som "vägrar" ställa upp med tid för att genomföra en förändring.

Det gäller även mina andra förslag:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=63000
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60993
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=57437
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=37854

Nu kommer förmodligen Bire och säger "gilla läget eller dra" som han gjort i tusen andra trådar. ;)
Men jag säger som jag sagt innan; wF kan bli ännu bättre och varför hindra utvecklingen?

Precis som tidigare skrivits så är det inte bara att kasta upp nya forum bara för att det är bra och genomtänkte förslag. Det skall till moderatorer till de nya forumen med och eftersom det just nu saknas moderatorer på 23 ställen så blir det svårt att hantera nya forum förmodar jag.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Varför saknas det så många moderatorer? Är det för att folk inte tycker om att moderera, att folk inte tycker om webForum, att folk inte tycker om reglerna och därför inte vill moderera efter dem, att de som ansöker inte är lämpliga, att de inte får någon uppskattning för vad de gör, att de inte känner att de kan påverka, att det förekommer interna gräl, att forumledarna inte har tid att tillsätta moderatorer eller av någon annan anledning?

Ni borde starta en internutredning för att ta reda på varför ni inte lyckas tillsätta moderatorer. En del i utredningen kan vara att intervjua alla de som hoppat av. Påståendena ger en viss antydan om varför inte jag är kvar som moderator.

webForum får inte dö bara för att det saknas moderatorer!

SirPeter skrev:

Precis som tidigare skrivits så är det inte bara att kasta upp nya forum bara för att det är bra och genomtänkte förslag. Det skall till moderatorer till de nya forumen med och eftersom det just nu saknas moderatorer på 23 ställen så blir det svårt att hantera nya forum förmodar jag.

I en tråd ovan vill jag slå ihop tre designforum till ett. Och om jag räknat rätt så är 1 mindre än 3.

Jag tycker det snarare verkar som "bristen" på moderatorer används som en ursäkt för att slippa ta tag i några som helst problem. Istället för att konstatera att alla förändringar är av ondo kan man väl passa på och fråga om intresset för moderatorer, precis som Marcus E föreslog. Men då ska det göras i Cafét, för där görs alla andra undersökningar tydligen (i andra fall brukar Tips & förslag-forumet användas som en ursäkt för att ingen var intresserad, på grund av forumet är mindre besökt än Cafét).

Ihopslagning av forum är en sak, dock är det inte alltid bra eftersom det inte går att plocka isär forum så lätt om det skulle visa sig att det inte var en bra lösning.

Och när visar det sig vara en bra lösning? Efter ytterligare sju månader?

2002-12-18 -> 2003-07-18

Hur skall jag kunna veta det? Såvitt jag kan se så är det inte speciellt många som ens har tyckt till om det förslaget. Om en eller två medlemmar tycker att det vore bra på ett sätt så tror jag knappast att nåt kommer att ske.
Med tanke på att det har kommit två svar (som dessutom är från samma person) i den tråden på dessa sju månader så skulle jag gissa att det tar flera år innan nåt sker pga den tråden iaf. ;)

Hur skall jag kunna veta det?

Du tycks ju debattera med mig så jag antar att du vet vad du snackar om. Men jag kan ha fel.

Såvitt jag kan se så är det inte speciellt många som ens har tyckt till om det förslaget. Om en eller två medlemmar tycker att det vore bra på ett sätt så tror jag knappast att nåt kommer att ske.

Helt klart, men jag slutade tycka i Tips & förslag-forumet för länge sedan (tills nu, när jag har tid) eftersom man inte fick någon som helst respons förutom att man var gnällig och inte ville ställa upp själv. Jag tror med stor säkerhet att det beror på det.

Med tanke på att det har kommit två svar (som dessutom är från samma person) i den tråden på dessa sju månader så skulle jag gissa att det tar flera år innan nåt sker pga den tråden iaf.

Ja, tråkigt men sant. En idé vore ju att lägga ned Tips & förslag-forumet då tipsen verkar vara högst ovälkomna då de förbises eller kanske rent av ignoreras?! Och på det viset sparar man ju moderatorer, helt i wFs linje, inte sant? ;)

Du begär alltså att jag skall ha svar på hur lång tid det tar innan något anses vara bra? Lägg av!

Kan vi återgå till topic nu?

Jag begär ingenting, jag antog. Ber om ursäkt om du uppfattade det så!

Jag återgår gärna till ämnet. Ännu hellre skulle jag vilja ha några förklaringar vad detta forumet är till för och varför trådar som denna varken uppmärksammas eller debatteras av beslutsorganen på wF. För att tydliggöra det (som jag vet behövs av tidigare erfarenhet) så vill jag inte att mina förslag skall gå igenom, snarare bör de debatteras och därefter få sin "dom". Domen bryr jag mig inte det minsta om så länge den är saklig.

Ingen fara. ;)

Jag håller med om att det tyvärr ofta verkar som om det rinner ut i sanden det som postas i detta forum.
I många av trådarna som skapas om nya forum så är det mer eller mindre bara önskemål som inte ens är genomtänkta, då förstår jag mycket väl att ingen bryr sig om det. Exempelvis trådar om saker som kanske har varit uppe i Cafét vid fem till sex tillfällen och alltid startats av samma person, då finns det ingen anledning att ens diskutera det tycker jag.
När nya forum behövs så vore det klart bättre om den som vill föreslå det tittar igenom hela wF och plockar fram så många trådar som möjligt som skulle höra hemma i ett sådant forum. Ja jag vet att det är ett jäkla jobb eftersom jag själv har gjort det vid flera tillfällen. Är det då inte mer än ett tiotal trådar så är det bättre att lägga ner det där med att föreslå nya forum.
Gissningsvis skulle det behövas upp emot ett hundratal trådar för att det skall vara aktuellt med ett nytt forum.

Antalet nya forum ska inte baseras på antalet trådar anser jag, snarare efterfrågan. SQL Server har det debatterats om mycket (långt fler än 100 trådar!), men sgtpepper & Juhlin kom med ett bättre förslag om ett rdbms-forum och ett sql-forum.

Av alla mina förslag överst i tråden så ville jag endast skapa två nya forum; SQL Server (som jag numer ändrat ståndpunkt i) och ett diskussionsforum under Diverse där man separerar tramset från Cafét. Alltså, ett nytt forum och cirkus fyra forum som försvinner via hopslagningar.

Brist på moderatorer är ingen giltlig anledning när man med dessa förslag får färre forum. Det är snarare brist på engagemang och framåtanda.

Efterfrågan och antal trådar hör väl på sätt och vis ihop väl?
Sedan hur man kan lägga upp det på annorlunda sätt som i det fall du nämner ovan är ju bara till fördel i de fall det går.

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)