webForumDet fria alternativet

Bästa gitarristen någonsin?

Musik

31 svar · 1 061 visningar · startad av vanhalen

Medlem sedan juni 200373 inlägg
Frågan#1

Många tycker nog att det är Hendrix. Men min personliga favorit är Eddie Van Halen=)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Va? Du menar inte att du tycker att Van Halen är bra? ;)
Förövrigt så är Jimi Hendrix den bästa gitarristen (och även live-uppträdaren) genom tiderna, utan minsta tvekan. Dessutom kunde han även sjunga bra, vilket många glömmer.

:)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Lägger min röst på Hendrix också. :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Eric Clapton

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

stoffe-2k skrev:

Eric Clapton

Word!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Henrik Berggren i Broder Daniel!

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Tengblad skrev:

Word!

Hmm har aldrig hört om han förr? :q :p

Medlem sedan mars 200347 inlägg

...jag säger bara en sak...

...Knut i Bredarselmyra...

...han lärde mig att spela GubbenNoak BAKLÄNGES...

NU ÄR NI IMPAD VA???

:e :OO :r :)

:birp

Medlem sedan mars 200347 inlägg

Hendrix

:h

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Qimen skrev:

Tengblad skrev:

Word!

Hmm har aldrig hört om han förr? :q :p

Kul skämt!

Var vistas vide? Han borde kunna hjälpa Hendrix-sidan! ;)
Eller?

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

The Edge!
Kanske inte lika teknisk som många andra men han kan lägga melodier som får näshåret att resa sig!

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Nils Lofgren i The E-Street Band.

trexter skrev:

Va? Du menar inte att du tycker att Van Halen är bra? ;)
Förövrigt så är Jimi Hendrix den bästa gitarristen (och även live-uppträdaren) genom tiderna, utan minsta tvekan. Dessutom kunde han även sjunga bra, vilket många glömmer.

Hendrix anses som bäst. Men tycker du seriöst att hans musik låter bättre än Van Halens? Det är Hendrix teknik som imponerar, men kompositionerna är ju inte särskilt bra. Däremot är Van Halens kompositioner grymt bra.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Deet handlar väl mest om vilken gengre man pratar om, Steve Vai är vass inom vissa område, Steva Howe inom andra.. Clapton tycker jag är ganska tråkig..

Nicrosoft skrev:

Deet handlar väl mest om vilken gengre man pratar om, Steve Vai är vass inom vissa område, Steva Howe inom andra.. Clapton tycker jag är ganska tråkig..

ok då,
rock: Eddie Van Halen
flamenco: Paco de Lucia
;)

Medlem sedan mars 200311 inlägg

Det är Hendrix teknik som imponerar, men kompositionerna är ju inte särskilt bra. Däremot är Van Halens kompositioner grymt bra.

Jag tror att många skulle se det hela precis tvärtom. Allt beror givetvis på vilken smak man har, men talar vi "lira-så-snabbt-så-gitarren-glöder" så vinner nog Mr Van Halen. Själv prioriterar jag uttrycket i spelandet och då har jag ännu inte hört någon som har kommit i närheten av Hendrix.

yngve skrev:

Det är Hendrix teknik som imponerar, men kompositionerna är ju inte särskilt bra. Däremot är Van Halens kompositioner grymt bra.

Jag tror att många skulle se det hela precis tvärtom. Allt beror givetvis på vilken smak man har, men talar vi "lira-så-snabbt-så-gitarren-glöder" så vinner nog Mr Van Halen. Själv prioriterar jag uttrycket i spelandet och då har jag ännu inte hört någon som har kommit i närheten av Hendrix.

Okioki, man kanske inte kan argumentera om smak. Men visst spelar Eddie snabbt(och bra)?
Visste du förresten att det är Eddie Van Halen som spelar solostycket i Michael Jackson's Beat It. Det är mitt favoritsolo alla kategorier, live solot är tom bättre än originalinspelningen (enl mig såklart)

Jo, det solot är bra men låter det inte lite "blippigt". ;)
hehe, svårt att beskriva men jag tror att en del förstår hur jag menar. Satriani spelar på liknande sätt.

Anledningen till att jag tycker att Jimi Hendrix är den bäste är bl.a. att han kunde variera sig mycket... han hade säkerligen kunnat spela en hel låt med bara en öppen e-sträng och ändå fått det att bli något fantastiskt. (Okay, kanske lite överdrift... ;) )

Paco de Lucia är också en bra gitarrist...
Clapton är bra men lite stel, tar inte ut några svängar någonstans...

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Kanske inte den bäste, men en gitarrist som jag är mycket förtjust i är Carlos Santana. Han vet när han ska hålla igen, och när han ska ösa på.

Annars är jag också inne på Hendrix-linjen.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)