dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg
PeW skrev:
Possitionen kan ses som ett stavfel, men även som ett talspråk.
Nu hänger jag inte med...
Vad är det för skillnad mellan uttalen av "position" jämfört med "possition"? Finns det mer än en uttalning av ordet?
Om inte kan man på samma sätt säga att "alldrig" inte är ett stavfel, utan talspråksform av "aldrig".
Det är mänskligt att fela, men att säga att "possitionen" är något annat än ett stavfel köper jag inte.
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg "efterhandskånstruksjon" och "felpåstning" är andra bra exempel på talspråksstavningar.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
dectgap skrev:
PeW skrev:
Possitionen kan ses som ett stavfel, men även som ett talspråk.
Nu hänger jag inte med...
Vad är det för skillnad mellan uttalen av "position" jämfört med "possition"? Finns det mer än en uttalning av ordet?
Om inte kan man på samma sätt säga att "alldrig" inte är ett stavfel, utan talspråksform av "aldrig".
Det är mänskligt att fela, men att säga att "possitionen" är något annat än ett stavfel köper jag inte.
Hmm... tror att jag bör vara tydligare i vad jag är ute efter. Ämnet har diskuterats i generella termer tidigare, men nu fanns ett konkret exempel på hur ett språk kan förändras. För inte är jag väl helt ensam med att vissa ord skrivs 'fel' oftare än andra ord? Jag har själv skrivit possition ett antal ggr, likväl som att andra ord stavats fel av bara farten. Så vad är egentligen rätt och hur förändras ett språk? Är det enhälligt genom en rad av gamla gubbar i en akademi eller är det en blandning av gamla gubbar i en akademi och den samhälliga evolutionen?
Gammelsvenskans 'havf' har ju exempelvis kortats ned till 'ha'. Att det sen tagit 100 år innan skrivsättet (stavningen) format sig efter uttalet är en annan faktor. Om Kjell nu offentligt gick ut med två s i position tycker jag att det är mer en fråga om att modernisera skrivspråket än ett stavfel. Jag tycker att han var modig :)
Ett annat exempel är det s.k lunarspråket. Där används ord som var populärt redan på 70-talet bland ungdomar, men då i talform.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Del Pero skrev:
Flyttas från Tips & Förslag.
Redigerat med anledning av webForums regler §1 och §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med hypatia alternativt forumledare@webforum.nu.
hypatia
Moderator, webForum
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggHhm.. *host* webForum's regel nr 4
Redigerar även bort citatet från föregående inlägg.
hypatia
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inläggRegler gäller tydligen inte på wF utan det tillämpas någon slags godtycklig vilda västern-rättvisa.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Skarre skrev:
Regler gäller tydligen inte på wF utan det tillämpas någon slags godtycklig vilda västern-rättvisa.
... och som vanligt finns det en stipulerad väg att gå vid missnöje. :)
Vanliga frågor om wF:s regler skrev:
Jag anser att jag blivit felaktigt behandlad. Hur ska jag få rätt?
Anser du att någon Moderator bryter mot reglerna eller har censurerat ett inlägg, utan att någon av webForums förhållningsregler kan åberopas, kontakta forumledarna på forumledare@webforum.nu och glöm inte att ange ditt alias samt länk till aktuella inlägg. Anser du att någon Forumledare bryter mot reglerna eller att du har blivit felaktigt bemött, kontakta webForums administratör på admin@webforum.nu, som har det slutgiltiga beslutet.
Var vänlig håll missnöjesdiskussionerna utanför tråden!
TTony28Medlem sedan juni 20038 inlägg Med risk att verka oartig måste jag framhålla att denna diskussion påminner mig om vad min gamle latinlärare brukade säga: "Omnium est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare"
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Intresset för min topic har ju helt hamnat i skuggan av nåt gräl, verkar det som. Så härmed kan tråden ses som avslutad och tjafset får flytta nån annanstans (förslagsvis till PM eller mail).
*moderator eller forumledare har mao min fulla förståelse för att stänga tråden om så är nödvändigt.