webForumDet fria alternativet

Tycker ni det är fel?

Juridik

29 svar · 1 818 visningar · startad av Johan H

Medlem sedan nov. 200265 inlägg
Frågan#1

www.hockey.se, läs själv. Orkar inte skriva om allt här :-)

Medlem sedan mars 200361 inlägg

Jag tycker detta är helt sjukt!
Är det verkligen såhär det går till....
Du har reggat domänet innan dem, då är det ditt. Punkt slut.

BlueVision skrev:

Jag tycker detta är helt sjukt!
Är det verkligen såhär det går till....
Du har reggat domänet innan dem, då är det ditt. Punkt slut.

Tja det som är mest sjukt är ju det här med ATF.
Hur kan de som sitter som tvistlösare få jobba på sidan om.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Detta låter trist om det så som du beskriver... Vet inte hur det är med fotografier men de är väl också skyddade i lagen, då du har ett fotografi på en person som du är i intressekonflikt med är kanske detta inte så bra. Vet dock inte till 100 % ur det är, men du borde nog kolla upp det!

Medlem sedan mars 2001238 inlägg

Boxman sade bevisligen upp domänen, men hur har Boxman existerat sedan dess? Det jag funderar på är om Boxman varit registrerat som företag och/eller varumärke under hela den här tiden. Nu är jag inte på långa vägar någon juridikexpert, men kan de inte åberopa att du registrerat namnet i syfte att dra nytta av Boxmans goda namn, snyltning på ren svenska. Jag antar att företaget JH Böxman har registrerats med det enda syftet att komma över en attraktiv domän, vilket gör det lättare att påvisa att det handlar om att mer eller mindre snylta. Antingen genom att använda domänen till liknande verksamhet eller försöka sälja den för grova pengar.

Detta är en gråzon, så jag säger inte att du har fel. Men ovanstående skulle mycket väl kunna åberopas. Dock så vet jag inte hur Boxmans juridiska situation sett ut sedan de sade upp domänen, alltså på vilket sätt de existerat, det kan nog påverka ovanstående.

Gällande tvistlösarna, Det är naturligtvis oacceptabelt att sitta på två stolar.

Mc Fetto skrev:

Detta låter trist om det så som du beskriver... Vet inte hur det är med fotografier men de är väl också skyddade i lagen, då du har ett fotografi på en person som du är i intressekonflikt med är kanske detta inte så bra. Vet dock inte till 100 % ur det är, men du borde nog kolla upp det!

Fotot länkar jag från IIS.
Den ligger ej på min server. Eller laddas från den.
Sen är han en offentlig person då han är med i IIS.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jag står helt klart bakom dig Johan! De kan ju inte registrera ett företag månader efter du, på lagligt vis, köpte din domän och sedan tro att de kan få den. Man blir ju rädd när man läser sånt här, att det finns sånna idiotiska personer och att det sedan är de som bestämmer också.

Tänkte regga en .se domän men det blir inte av nu kan jag ju säga.

davids skrev:

Boxman sade bevisligen upp domänen, men hur har Boxman existerat sedan dess? Det jag funderar på är om Boxman varit registrerat som företag och/eller varumärke under hela den här tiden. Nu är jag inte på långa vägar någon juridikexpert, men kan de inte åberopa att du registrerat namnet i syfte att dra nytta av Boxmans goda namn, snyltning på ren svenska. Jag antar att företaget JH Böxman har registrerats med det enda syftet att komma över en attraktiv domän, vilket gör det lättare att påvisa att det handlar om att mer eller mindre snylta. Antingen genom att använda domänen till liknande verksamhet eller försöka sälja den för grova pengar.

Detta är en gråzon, så jag säger inte att du har fel. Men ovanstående skulle mycket väl kunna åberopas. Dock så vet jag inte hur Boxmans juridiska situation sett ut sedan de sade upp domänen, alltså på vilket sätt de existerat, det kan nog påverka ovanstående.

Gällande tvistlösarna, Det är naturligtvis oacceptabelt att sitta på två stolar.

Gamla boxman gick i KK, d.v.s. bolaget Boxman AB.

Jag tog sen domänen med min firma JH Böxman.

Sen kom Boxman Sverige AB som är ett helt nytt bolag och har in get med Boxman AB att göra och påstod att de har rätten till namnet.

Poffe skrev:

Jag står helt klart bakom dig Johan! De kan ju inte registrera ett företag månader efter du, på lagligt vis, köpte din domän och sedan tro att de kan få den. Man blir ju rädd när man läser sånt här, att det finns sånna idiotiska personer och att det sedan är de som bestämmer också.

Tänkte regga en .se domän men det blir inte av nu kan jag ju säga.

Tackar!

Bara så alla vet.
Boxman AB som alla kommer ihåg existerar inte längre, eller det existerar i form utav konkursbo. Det är de enda företag som skulle kunna ha rätt till boxman.se men nu är det som sagt ett konkursbo.
Så de är borta.

Då är domänen fri för alla. Och jag var först.
Svårare än så är det inte! =)

Så tro inte att boxman AB är samma företag som boxman sverige ab, det är 2 olika företag!

Medlem sedan mars 2001238 inlägg

OK... Ska bli spännande att följa detta och se hur allt slutar.

En liten fråga bara,
Vad ska du, eller rättare sagt JH Böxman, ha domänen till?

davids skrev:

En liten fråga bara,

Davids, det tar vi efter ATF ansökan.
Vill inte säga förmycket nu så jag får äta upp det i ATF tvisten :-)

Hoppas du förstår.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Är fortfarande på din sida Johan men måste flytta tråden från Internet & Webbtjänster då det mer handlar om juridik detta ;)

Poffe skrev:

Är fortfarande på din sida Johan men måste flytta tråden från Internet & Webbtjänster då det mer handlar om juridik detta ;)

Haha, okej :-)
Lugnt.

Håller på förbereda mig inför morgondagens samtal.
Blir att ringa Advokatsamfundet :)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Johan H skrev:

En av anledningarna till att man använder alternativa tvistelösningsmetoder tex skiljeförfarande är att man då kan välja tvistelösare själv och kan ta människor med spetskompetens inom just det området som tvisten rör sig. För att uppnå spetskompetens måste man ju oftast jobba inom ett område, och skulle man inte göra det var man ju tvungen att vara tvistelösare på heltid, och då är det domarbanan som är aktuell..

magnusfeldth skrev:

Johan H skrev:

En av anledningarna till att man använder alternativa tvistelösningsmetoder tex skiljeförfarande är att man då kan välja tvistelösare själv och kan ta människor med spetskompetens inom just det området som tvisten rör sig. För att uppnå spetskompetens måste man ju oftast jobba inom ett område, och skulle man inte göra det var man ju tvungen att vara tvistelösare på heltid, och då är det domarbanan som är aktuell..

Håller på lägga upp hela ATF tvisten nu på nätet.
Så får du själv bedöma om din teori stämmer, om de verkligen är så kompetenta.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

den som vill tjäna pengar på en välkänd adress skrev:

Så får du själv bedöma om din teori stämmer, om de verkligen är så kompetenta.

Signaturen magnusfeldth berättar precis hur det ser ut, hur det fungerar och varför - i förlängningen tror jag nog att ingen wFare skulle vilja hamna i en situation där en jurist som agerat tvistelösare och inget annat de senaste 30-50 åren skulle försvara deras rätt såsom "innehavandes sakkunskap" - men du vill ju att de inget annat skall/överhuvudtaget få göra..?
Vad gäller den delen av ditt resonemang så har du i mina ögon fel, men jag tycker att det ska bli intressant att se utfallet av tvistemålet.
Vid ev vinst man ju gratulera dig till JH Böxman-domänen! Själv undrar jag mest vad du ska göra den o de andra när bl a å, ä och ö också fungerar som webbadresser inom en ganska snar framtid..
- Kanske starta ett forum - mitt förslag är "Sücker".. §e

Johan Haghjoo skrev:

14/5-03 fick jag hem ATF papperen om boxman.se.
Jag har läst igenom dem och skrivit svaret till det hela.
Jag har varit saklig och endast använt argument.
Dock så finns det ett par lögner i ATF ansökan från Boxman.net´s sida vilket jag har redovisat bevis för.

Hela ansökan kommer publiceras här om en stund/imorgon.
För er som inte vet är detta första ATF tvisten, så utgången
oavsett hur det går kommer påverka många.

Hehe - jag vill också vara saklig och bara använda argument...

Men vad hände med din redogörelse av allt som hänt som du lagt ut sedan innan - varför är det borttaget?

SugarDaddy skrev:

Men vad hände med din redogörelse av allt som hänt som du lagt ut sedan innan - varför är det borttaget?

För jag lägger in motpartens ATF tvist och min idag.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

davids skrev:

En liten fråga bara,

Ja, verkligen spännande.

Och jag frågar också; vad skall - det troligtvis mycket vinstgivande - bolaget JH Böxman ha domännamnet till? Exakt vad gör JH Böxman?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)