GarboMedlem sedan apr. 20021 509 inlägg
hypatia skrev:
Addeladde skrev:
Det är snyggt att ha dimljusen fram påslagna oavsett vad du säger.
Det har faktiskt aldrig slagit mig in att låta kosmetika styra något så viktigt som trafiksäkerheten. Jag hoppas att jag slipper möta sådana som låter något så fjolligt och oväsentligt som snyggheten avgöra vilken typ av lyse man använder. :x
Håller med dej fullständigt!!
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Addeladde skrev:
PeW skrev:
I det läget hade jag i sakta mak kört om långtradaren, bara för nöjet att se den blinkande dåren hoppa bakom ratten §e
Jag hatar när folk ska leka vardagspoliser. Jag vet inte hur din situation såg ut men det är väldigt irriterande när man kommer och kör i vänsterfilen och någon plötsligt kör ut så att man själv får bromsa.
Ha ha ha ... jag har missat denna helt så nu får jag väl svara, eftersom sandlådan även rymmer mig :OO
Är det att leka vardagspolis om jag dissar en dåre som leker med sin lilla fåniga heljusspak? Kan han leka allan så har jag min fulla rätt att reta honom/henne ... gärna så att han/hon tappar kontrollen och rammar närmsta dike och räcker inte det så kan jag ju alltid backa och göra om det §e
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggHerrejävlar vilken diskussion man fick igång för att man spydde lite galla över puckon med knepig uppfattning om dimljus då... :e
Dryden skrev:
Ingen har någonsin blinkat/signalerat åt mig att jag har bländat dem när jag kört med mina dimljus+parkeringsljus.
Jag håller helt med UlfT där - man skulle inte ha annat att göra än att slita på helljusspaken... Om jag möter nån på en landsväg är det klart jag blinkar, men inne i stan är det x antal trafikanter runt omkring som skulle undra varför jag flashar med helljuset.
Dryden skrev:
sgtpepper skrev:
..., ibland blir dock koncentrationen störd av coola småkids med dimljuset på.
I vilken ålderskategori placerar du "småkidsen"? Jag gissar att du tappar koncentrationen ganska ofta där ute på vägarna eftersom det kryllar av "coola småkids med dimljuset på".
Nu vet jag inte vad du har för jobb, men jag tillbringar åtta timmar per dag på vägarna och jag kan säga att: Ja, jag blir bländad OFTA! Jag har som sagt retat mig på detta ett tag och kan utan att darra på manschetten säga att i 95 fall av 100 är det "småkids" i ålderskategorin "yngre än trettio" som åker omkring med dimljusen påslagna.
Men eftersom jag lyckades så bra med dimljusen fortsätter jag glatt slugga vilt! :e
Det jag nu tänker reta mig på är de förbannade blåa lysena som blivit så poppis på sistone, bi-xenon eller vad de heter...
Hur kan de ha blivit godkända? Tala om att de bländar! :x
Det har flera gånger hänt att jag trott att fanskapet jag möter har helljuset på, ända tills tätt inpå då jag inser att det sitter såna där äckliga blåa lampor fram på bilen. Tvi vale. :l
dryden skrev:
Tyvärr har jag inte hunnit provköra 9-3:an än men jag hoppas få provköra en ner till Italien i april. 9-3:an har även den helsköna linjer och former och det är mycket konstigt att jag inte provkört den ännu. Skäms på mig.
Jag provkörde den när den kom ut, och jag ska säga att jag inte var särskilt imponerad. Körde 170 hästars varianten. Visst var det tryck i den men det kom alldeläs för sent. Tycker den var riktigt seg från stillastående och när man skulle gasa upp när man svängt. Tycker inte att man satt så särskilt bra i den heller. Men den är riktigt snygg.
:stefan: skrev:
Det jag nu tänker reta mig på är de förbannade blåa lysena som blivit så poppis på sistone, bi-xenon eller vad de heter...
Hur kan de ha blivit godkända? Tala om att de bländar!
Där har vi något som är bländande.
GarboMedlem sedan apr. 20021 509 inlägg
Addeladde skrev:
Hur kan de ha blivit godkända? Tala om att de bländar!
Där har vi något som är bländande.
Mmm, verkligen störande.... :(
Addeladde skrev:
Sgtpepper lägg ner!
Men AddePadde, lägg ner din jävla låtsas-östermalmare.
Jag kör motorcykel. Bilar är för att transportera saker man köpt på IKEA.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
sgtpepper skrev:
Bilar är för att transportera saker man köpt på IKEA.
Men det är ju helt enkelt lysande! Då kan man ju kombinera två bra saker samtidigt, både bilen och IKEA. :bire ;)
Herrejävlar vilken diskussion man fick igång för att man spydde lite galla över puckon med knepig uppfattning om dimljus då... :e
Tyvärr så utvecklades situationen från att gälla lagar och regler till att innehålla personliga påhopp och smutskastning (jag nämner inga namn men sgtpepper... aja dig ;) ). Först var det texterna på Vägverkets sida som inte gällde och inte heller polisenes muntliga bekräftelse hjälpte, det var ju lagboken som hade sista ordet. När det senare visade sig att även lagboken följde min linje, ja då var den plötsligt inte intressant längre. Folk verkade ju nästan desperata.
Slutligen skulle jag, för att hålla den här tråden vid liv, påpeka att bi-xenon (?) är snyggt (för de är snygga) ;) men de är inte särskilt praktiskt lämpade. Till och med jag tycker att de bländar, även om jag har vant mig på senare år. Jaja, då var vi överens om något till slut i alla fall. :bire
Och hör nu, glöm inte bort att krama varandra i trafiken. ;) :e
r) "...inte heller polisenes mutliga bekräftelse hjälpte..." ska det ju inte stå. _muntliga_ menar jag givetvis. :OO
sgtpepper skrev:
Addeladde skrev:
Sgtpepper lägg ner!
Men AddePadde, lägg ner din jävla låtsas-östermalmare.
Jag kör motorcykel. Bilar är för att transportera saker man köpt på IKEA.
Jag hoppas att du förstår att jag försöker vara lite rolig. Hm östermalm nej Haninge
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggDå detta har blivit en mer eller mindre officiell trafiktråd/irritationstråd ;) så tänkte jag fortsätta med en belysningfråga här. :OO
Man får så vitt jag vet inte använda parkeringsljus i extraljusen men jag hittar ingen paragraf om detta i trafikförordningen. Är det någon som vet vart man kan hitta paragrafen eller liknande text? Det står nämligen ingenting om det i belysningsparagraferna (Kap 3, §67-§77).
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggKan du utveckla det där litegrann? Parkeringsljus i extraljusen..? :q
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Kan du utveckla det där litegrann? Parkeringsljus i extraljusen..? :q
Ibland ser man extraljus på framförallt lastbilar där det är en svag glöd i dem när de är släckta. Detta är alltså parkeringsljus i extraljusen och ska inte vara tillåtet vad jag har fått höra.
Är du med? :)
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Beatbox skrev:
Jag har sett "lastbils-blinkandet" många gånger på tvåfilig väg.
Ordet lastbil är ett svenskt ord, och ordet blinkande likaså...
Därför kan man skriva ihop orden utan att använda bindestreck - lastbilsblinkandet
§jr
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggDet finns ett jättefint språkforum där diskussioner om språket med fördel kan hållas så vi slipper se onödiga påpekanden i övriga trådar.
GgreymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg xenonljus är ju guds gåva till människan!
skumögda bakåtsträvare, vik hädan!
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggHoppade helt sonika från sida 1 till sida 4 i tråden.
Med reservation för att likn. inlägg redan skrivits, så tror jag helt
klart att lastbils-chaffisen blinkar på dig för att du inte slagit av
dim-ljuset efter senaste fet-dimman för 3 veckor-sedan
:OO
/r dig & du = nån & någon
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
greymane skrev:
xenonljus är ju guds gåva till människan!
skumögda bakåtsträvare, vik hädan!
Japp, helt enkelt lysande! :e
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Dryden skrev:
Kan du utveckla det där litegrann? Parkeringsljus i extraljusen..? :q
Ibland ser man extraljus på framförallt lastbilar där det är en svag glöd i dem när de är släckta. Detta är alltså parkeringsljus i extraljusen och ska inte vara tillåtet vad jag har fått höra.
Är du med? :)
Aha, nu är jag med! :)
Men lampor som bara glöder, blir de per automatik parkeringsljus rent juridiskt?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggJapp, de ses som extraljus med parkeringsljus och får tydligen inte framföras. Väldigt vanligt på lastbilar men även ägare av vanliga bilar har börjat med det. Personligen stör det mig inte nämnvärt men jag är intresserad av att hitta paragrafen som bekräftar min förbudsteori.
Jaja, får väl invänta svaret från vägverket helt enkelt. Vid ett eventuellt svar så postar jag det här. :)
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inläggOm det lyser rött skallö man inte köra framåt bara så ni vet!
/ Mikul[full]