NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Rikard skrev:
Låt säga att jag skapar en tråd som behandlar ett ämne och som totalt spårar ur och blir en riktig hattråd mot något jag inte alls står för? Borde det då finnas en moralisk skyldighet från de som driver forumet att skydda den individen?
Jag skulle till exempel, rent hypotetiskt, inte vilja bli sammankopplad med en tråd som förespråkar lagar mot homosexualitet.
Jo, men det du talar om nu täcks väl av andra regler? En tråd kan naturligtvis stängas i samråd med trådskaparen. Jag menar bara att enbart trådskaparens vilja inte är tillräckligt.
Annars får man ju det omvända problemet: En medlem skriver ett oerhört kontroversiellt omtvistat inlägg i en ny tråd och begär direkt tråden stängd. Resultat?
@nders skrev:
medialabs skrev:
Jag undrar om en forumledare eller en moderator någonsin har fått en tillsägelse eller tillrättavisning??
När anser du att det inte har hänt trots att det varit befogat?
Svar på frågan; många av forumledarna / f.d. forumledarna och likaså moderatorer har blivit tillrättavisade och modererade. Till och med Kjell har blivit redigerad.
Jaha, där ser man... Det finns rättvisa i alla fall på webforum. Hoppas att vissa *Höga uppsatta har blivit piskade med en webbkamera* :e
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
niko skrev:
Jo, men det du talar om nu täcks väl av andra regler? En tråd kan naturligtvis stängas i samråd med trådskaparen. Jag menar bara att enbart trådskaparens vilja inte är tillräckligt.
Ja och nej. ;)
Om det inte är enbart trådskaparens vilja, vems vilja är det mer som ska få råda? Som det är just nu så är det ju moderatorerna/forumledarna som fattar beslut utifrån trådskaparens önskemål. Det leder ju till, som synes ;), en hel del efterspel.
Så, frågan är, hur skulle det kunna lösas i framtiden? :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggOT:
medialabs skrev:
*Höga uppsatta har blivit piskade med en webbkamera* :e
Jag är lite inne på att @nders och jag ska besöka kjell i sommar, men säg inget till kjell om det - det är en hemlis -, med en back öl eller två. Det är inte alls omöjligt att vi tar med oss en webbkamera då och piskar upp honom i brygga - om så önskas... ;) §jr
Rikard skrev:
Så, frågan är, hur skulle det kunna lösas i framtiden?
Tja, ärligt talat, så går det eventuellt inte att lösa 100%-igt. Det kommer ju alltid att finnas svårhanterbara specialfall vilket system man än väljer. Fast jag anser forfarande att systemet där trådskaparen enväldigt kan stänga en tråd känns som det sämre systemet.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
medialabs skrev:
Jag undrar om en forumledare eller en moderator någonsin har fått en tillsägelse eller tillrättavisning??
Moderatorer har tom blivit avsatta + att det delats ut många skarpa tillsägelser, bla till undertecknad både som moderator & forumledare.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
niko skrev:
Rikard skrev:
Så, frågan är, hur skulle det kunna lösas i framtiden?
Tja, ärligt talat, så går det eventuellt inte att lösa 100%-igt. Det kommer ju alltid att finnas svårhanterbara specialfall vilket system man än väljer. Fast jag anser forfarande att systemet där trådskaparen enväldigt kan stänga en tråd känns som det sämre systemet.
Varför då?
Om trådskaparen känner att tråden farit åt skogen, att den har spårat ur totalt, varför ska man inte få stänga den då?
Om dom som skriver i tråden inte respekterar skaparen, varför inte få stänga den då?
obelix skrev:
Varför då?
Läser du inte hela trådar? Menar du att jag ska upprepa tidigare inlägg eller var det rent retoriskt?
niko skrev:
obelix skrev:
Varför då?
Läser du inte hela trådar? Menar du att jag ska upprepa tidigare inlägg eller var det rent retoriskt?
Mitt varför då var till din åsikt om att det skulle vara till det sämre att trådskaparen skulle kunna stänga sin tråd...
Det finns först och främst två som kan få igenom en stängning (tycker jag i alla fall).
Det är skaparen och moderatorerna.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggJag har fått ett argt PM från nån som vill ha min tråd öppnad igen.
Jag kan inte förstå varför, men jag har mailat berörd moderator
om att få den öppnad igen pga önskemål från en medlem.
Även om den öppnas igen betvivlar jag på att ni blir nöjda.
Det kommer bara fortgå i samma off-topic-anda och tråden
kommer att fortsätta vara ett föremål för andra att
posta 'klagomål' ang. min tråd etc.
Allt detta på min bekostnad.
Hoppas alla blir nöjda och glada.
sneeze skrev:
Jag har fått ett argt PM från nån som vill ha min tråd öppnad igen.
Jag kan inte förstå varför, men jag har mailat berörd moderator
om att få den öppnad igen pga önskemål från en medlem.
Även om den öppnas igen betvivlar jag på att ni blir nöjda.
Det kommer bara fortgå i samma off-topic-anda och tråden
kommer att fortsätta vara ett föremål för andra att
posta 'klagomål' ang. min tråd etc.
Allt detta på min bekostnad.
Hoppas alla blir nöjda och glada.
"Hur man än vrider och vänder sig så sitter röven bak" :l
BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg
medialabs skrev:
Jag tycker att moderatorna har fött för mycket makt. Nån borde ta ner dom till jorden igen.
Skall moderatorer tas ner på jorden för att man följer regelverket?!! Tycker du att vi skall göra lite som vi vill, och helst rådfråga dig först, istället för att följa de gällande reglerna??
Jag är trött på att vi skall få skit hela tiden för att vi försöker göra ett så bra jobb som möjligt!
Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Brimba alternativt forumledare@webforum.nu.
Brimba
Utvecklare, webForum
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jag är f.ö emot att man stänger trådar på begäran av trådskaparen - om det inte förekommer klara regelbrott. Bara för att man startat en tråd är man ingen ägare till den. Har den barkat åt nåt håll som man inte gillar tycker ivf jag att man gör klart om det i tråden... men det är som vanligt min ringa inställning och inget annat.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg
PeW skrev:
Jag är f.ö emot att man stänger trådar på begäran av trådskaparen - om det inte förekommer klara regelbrott. Bara för att man startat en tråd är man ingen ägare till den. Har den barkat åt nåt håll som man inte gillar tycker ivf jag att man gör klart om det i tråden... men det är som vanligt min ringa inställning och inget annat.
Om jag skulle räkna alla gånger jag försökte styra upp tråden
på mina 10 fingrar, så skulle jag nog behöva låna ett par
fingrar till av någon generös person. (mild överdrift :OO )
Jag ger denna tråden MAX 30 inlägg till, sen är den garanterat
lika 'ur banan' som min blev.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Vem är du, jag eller nån annan att bestämma exakta innebörden av vad som skrivs?
En av tjusningarna med ett diskussionsforum är att en debatt kan ta många vägar, så länge det finns en koppling till topic. Vilket det för det mesta finns, även om det är nåt hopp dit.
PeW skrev:
Vem är du, jag eller nån annan att bestämma exakt vad som skrivs?
En av tjusningarna med ett diskussionsforum är att en debatt kan ta många vägar, så länge det finns en koppling till topic. Vilket det för det mesta finns, även om det är nåt hopp dit.
Så länge tråden inte är en tramstråd, så är det upp till trådskaparen att bestämma om hur en tråd utvecklas.
Ibland till det positiva, ibland till det negativa...
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggMånga av inläggen saknade just det: koppling till topic.
Jag, om nån, borde se det eftersom att tråden var startad
av mig.
Förövrigt så fanns det indikationer på att trådar av den karaktären
inte var önskvärd varpå Jag, efter noga övervägande, yrkade
på att tråden skulle stängas. Detta gjorde jag i själva tråden
och inte i PM till moderatorn. Vissa av er är väldigt snabba på att
fördöma och förkasta ämnet i en tråd samtidigt som ni slåss
med näbbar och klor om den skulle stängas på begäran av
trådskaparen.
Konsekvent?... neee