Hej! Jag skulle vilja räkna hur många gånger scriptet hittar [TD] ... [/TD] i en sträng. Alltså varje gång en en replace gör ökar antalet träffar med 1. Hur gör man detta? Så här ser reg.exp ut nu:
ok, tack! Men det var tyvärr inte det jag förväntade mig.
Det jag hade tänkt mig är att varanan tabellrad skulle ha olika färg. Tänkte att man efter varje gång ett [TR] ... [/TR] hittades skulle totalsumman adderas med ett och och sedan beroende på om det blev ojämt eller jämt tal tilldela TR-taggen en "ojämn" eller "jämn" bakgrundsfärg.
Men req.exp verkar ju inte loppa igenom texten utan replacear allt på en gång. Kan man på något annat sätt få olika bakgrundsfärger?
Då kanske du skall beskriva lite mer. Hur skall det hela visas? Var skall summan presenteras?
Jag har i databasen text varvat med forumkod, bla [TR] som req.exp ska exventera till <TR> för att bygga rader i en tabell. Så långt fungerar allt som jag vill. Men jag skulle även vilja att varanan rad får ex. svart bakgrund och resterande vit bakgrund för att öka läsbarheten vid breda tabeller.
Sen hur det gör det spelar ingen större roll. Det där med siffror och räknare ovan var ett sett som jag trodde skulle fungera, vilket det inte gjorde.
Just ja, den hade jag glömt totalt. :r
Efter lite sökning efter Iff och Eval men kunde inte hitta någon förklaring som jag förstod.
Vad betyder dessa och hur använder jag dom?