webForumDet fria alternativet

Nä dra åt *******

Småprat

93 svar · 1 741 visningar · startad av PeW · sida 3 av 5

Frågan, av PeW

Vart är världen på väg? <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,283374,00.html>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

PeW skrev:

Jag skulle vilja säga att ALLA vuxna har en del i detta. Samhället verkar gå mer och mer mot "sköt dig själv och skit i andra", i såväl skola som vardagsliv. Varken tv-spel eller videofilmer skulle behöva få några större proportioner om de vuxna (inte bara föräldrarna) bara var lite mer engagerade.

Mm. Den s.k. Stockholmsmentaliteten.
Den började att dyka upp när folk började flytta in till Stockholm, då flyttade dom från ställen där alla kände alla, till ett ställe där alla känner ingen och alla började att låsa in sig istället för att umgås, och lära känna varandra.

Sedan har det blivit fult att bry sig om varandra ibland.
Istället för att bry sig har det blivit att man snokar...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jo, fast det här gäller nog inte bara Stockholm...

PeW skrev:

Jo, fast det här gäller nog inte bara Stockholm...

nope, menade inte så...
Men det brukar kallas så ibland

I New York med? ;)

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Alla som haft små barn eller sett små barn leka med varandra vet att dom små ondskefulla varelserna kan vara hemskt elaka mot varandra, ge en kniv till en 7-åring och han kommer att använda den mot sin likaledes 7-åriga kompis bara för att se "hur mycke han blöder" helt ur stånd att förstå dom moraliska följderna av sin handling, man ska akta sig noga för att leka socialpsykolog så fort någoting sådant här händer och skylla på en massa externa faktorer.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

PeW skrev:

I New York med? ;)

I New York är de säkert bekanta med begreppet "Stockholmssyndromet". Men det har inget att göra med det obelix skriver om. Jag tror obelix bara larvar sig lite med beteckningarna nu. ;)

UlfT skrev:

PeW skrev:

I New York med? ;)

I New York är de säkert bekanta med begreppet "Stockholmssyndromet". Men det har inget att göra med det obelix skriver om. Jag tror obelix bara larvar sig lite med beteckningarna nu. ;)

Stockholmsyndromet och Stockholmsmentaliteten är två helt skillda saker...

Om jag inte missminner mig så kommer Stockholmsyndromet från gisslandramat på Norrmalmstorg...

Medans Stockholmsmentaliteten är ett uttryck för den stora inflyttningen till våra storstäder från landsbygden.
"Sköt dig själv, skit i andra" attityden kommer därifrån, iom att ine´gen kände någon i huset dom flyttade till, så började folk att "isolera" sig från grannarna på ett sätt dom inte gjort tidigare.

Medans Stockholmsmentaliteten är ett uttryck för den stora inflyttningen till våra storstäder från landsbygden.
"Sköt dig själv, skit i andra" attityden kommer därifrån, iom att ine´gen kände någon i huset dom flyttade till, så började folk att "isolera" sig från grannarna på ett sätt dom inte gjort tidigare.

Stockholm är skapare till samma mentalitet även i USA? :OO

PeW skrev:

Stockholm är skapare till samma mentalitet även i USA? :OO

:q
Förklarade bara skillnaden mellan dom två olika sakerna ju...

Men du har inte besvarat min första fråga http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=593129#post593129

PeW skrev:

Men du har inte besvarat min första fråga http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=593129#post593129

Det är ett Svenskt begrepp som används i Sverige.

Vad kallar dom det för utanför Sverige då? Det lär ju knappast vara unikt för Sverige med denna ego-syn.

PeW skrev:

Vad kallar dom det för utanför Sverige då? Det lär ju knappast vara unikt för Sverige med denna ego-syn.

Det finns säkert ett fint latinskt namn eller en psykologisk term som är globalt gångbar.

Egoism, rädsla, ingen ork, ingen lust, bryr sig inte, man kan nog hitta på många orsaker och namn.
Men jag tror att ursprunget, här i Sve., är rädsla för det okända.
Tidigare så visste man vilka ens grannar var.
När jag fick min första lägenhet i Sthlm, så han jag bo där i ca 2 år innan jag sprang på en granne, och då var det av misstag, för hade hon hört mig, så hade hon väntat tills jag gått ut eller in...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

Men jag tror att ursprunget, här i Sve., är rädsla för det okända.
Tidigare så visste man vilka ens grannar var.
När jag fick min första lägenhet i Sthlm, så han jag bo där i ca 2 år innan jag sprang på en granne, och då var det av misstag, för hade hon hört mig, så hade hon väntat tills jag gått ut eller in...

På vilket sätt skiljer sig Stockholm från övriga landet på den punkten? Hur förklarar du i så fall det mord som barn i Arvika begick för några år sedan? Arvika har ju inga särskilda likheter med Stockholm, såvitt jag vet. Att man isolerar sig från grannar, är ett fenomen som förekommer över hela landet.

UlfT skrev:

På vilket sätt skiljer sig Stockholm från övriga landet på den punkten? Hur förklarar du i så fall det mord som barn i Arvika begick för några år sedan? Arvika har ju inga särskilda likheter med Stockholm, såvitt jag vet. Att man isolerar sig från grannar, är ett fenomen som förekommer över hela landet.

Som jag skrev tidigare så kallas den för det.
Det finns säkert andra namn, men det var det jag fick lära mig...

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Det finns så mycket man skulle kunna ändra på i dagens samhälle till det bättre..

m_soderlund skrev:

Det finns så mycket man skulle kunna ändra på i dagens samhälle till det bättre..

Japp, och det ansvaret faller på dagens ungdom och generationerna efter dom ;)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

obelix skrev:

m_soderlund skrev:

Jupps! Och vad gör vår generation? Super skallarna av sig.. (Njae, kanske inte, men ändå..)

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Re: Nä dra åt *******

PeW skrev:

Vart är världen på väg?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,283374,00.html

Så det kan gå! Frågan är dock inte vars världen är på väg, vars är männsklighetens förstånd på väg. Världen lär ju stå kvar! :e

obelix skrev:

m_soderlund skrev:

Så de som inte tillhör dagens ungdom kan göra vad som faller dem in?

Yeah! Jag ska genast hoppa av alla förpliktelser :e

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)