syrolisMedlem sedan feb. 2003107 inlägg Nu tröttnar ni nog på mig men...
Jag använder ett färdigt script som ger lite "lustiga resultat" i form av att skriva i fler besökare online än som är på sidan(mycket troligt).
Då jag har ca: 10-40 unika besökare / dag och det är en kattsida om den "exklusiva" rasen Europé så tycker jag mig inte kunna ha 11-22 personer online samtidigt.
Dessutom om man uppdaterar sidan så kan räknaren gå från tex 2 stycken online till 6 stycken online, men inte alltid?
Kan någon kontrollera om koden nedan är korrekt?
Sidan körs på Win2000 Server.
Kod nedan där funktionen anropas:
<font color="#FFFFFF">Antal
besökare just nu <%= Application("active") %></font></p>
Och min Global asa fil är relativt tom (jag antar att funktionen ovan anropar den filen som ligger i roten) och ser ut så här:
<Script Language="VBScript" Runat="Server">
Sub Application_OnStart
Application("Active") = 0
End Sub
Sub Session_OnStart
Session.Timeout = 1
Application.Lock
Application("Active") = Application("Active") + 1
Application.UnLock
End Sub
Sub Session_OnEnd
Application.Lock
Application("Active") = Application("Active") - 1
Application.UnLock
End Sub
</Script>
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inlägg Tycker det ser rätt ut...
Vart har du placcerat din global.asa ???
/ Mikul
syrolisMedlem sedan feb. 2003107 inlägg I roten på servern ligger Global asa och min site ligger i en mapp där
ObbelixMedlem sedan okt. 2002257 inlägg Beror inte detta på att servern är felkonfigurerad?
Om det finns fler siter på samma server, så känner din global.asa även av besöken till de andra siterna.
Hade ett liknande problem för nåt år sen, och det blev inte bra förns jag bytte webhotell.
Rätta mig om jag har fel
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Be webhotellet att de anger din katalog som en applikation om de inte har gjort det redan. Varje applikation kan ha en global.asa. Men verkar märkligt att de inte skulle ha gjort det från start
Det kanske kan ha något med att göra att du har frames på sidan. ?
Så att varje frame har en session.
Om man har 3 frames så blir det ju genast 3 besökare online
För varje gång jag gick in och ut så ökade antalet med 3 besökare online ?
Sedan tar det ju en liten stund för att få serven att fatta att jag lämnat sidan också.
syrolisMedlem sedan feb. 2003107 inlägg *generad*
Tja servern är vår egen... och jag har ingen aning om hur man gör?
Vi har nog 4-5 olika siter på vår server så sammanlagt kan det nog stämma med antalet besök...
Var postar jag denna fråga??
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg webForum > Webbrelaterade forum > Webbserver > IIS, PWS
borde väll vara forumet för det tror jag
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Om det finns fler siter på samma server, så känner din global.asa även av besöken till de andra siterna.
Nehe du, hur hade det gått på ett webbhotell isåfall? ;) Om alla skulle ha samma applikationsvariablar, skulle det sluta i katastrof. Applikationsvariablar är specifika för applikationen, inte servern, det är just därför det heter applikation.
Däremot ställer jag mig frågan vad det är för totalpucko du har som webbhotell ifall varje 'kund' inte har en egen applikation, för det var iallafall vad jag fattade av det ovanstående i tråden.
Om man har 3 frames så blir det ju genast 3 besökare online
Normalt sett ska det inte vara så, för en sidträff är nog inte samma sak som ett anrop mot Session_OnStart. Jag har för mig att jag har använt den modellen och inte fått sådana problem. Och det blir inte en session för varje frame heller.
I roten på servern ligger Global asa och min site ligger i en mapp där
En fråga; vilket 'webbhotell' har du?
Normalt sett ska det inte vara så, för en sidträff är nog inte samma sak som ett anrop mot Session_OnStart. Jag har för mig att jag har använt den modellen och inte fått sådana problem. Och det blir inte en session för varje frame heller.
Sådana problem har iallfall dykt upp för mig när jag använt frames.
Så det tror jag på.
För varje gång man. Går in på sidan så ökas det med 3.
Sådana problem har iallfall dykt upp för mig när jag använt frames.
En session i en frame är inte annorlunda i en annan, såvida det inte är något slags undantag med timeouts, korslänkar till andra sidor eller andra utomstående faktorer.
Blaha, jag hade fel.
Men felet är antagligen att ditt webhotell har satt Session timouten till minimum eller stängt av den.
ObbelixMedlem sedan okt. 2002257 inlägg
Däremot ställer jag mig frågan vad det är för totalpucko du har som webbhotell ifall varje 'kund' inte har en egen applikation, för det var iallafall vad jag fattade av det ovanstående i tråden.
Det nu nerlagda PowerWebs i Karlstad. Och ja, totalpucko stämmer bra!
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Sen kan det ju vara nån som surfar med en webläsare som inte accepterar session-cookies. I så fall så triggar ju varje sidväxling (och ram) Session_OnStart och räknaren skjuter i höjden (utan att antalet unika besökare ändras).
syrolisMedlem sedan feb. 2003107 inlägg Eftersom det nu är jag som startat den här diskussitionen så ska jag meddela att min sida ligger på vår egen server här hemma i "garderoben"
Jag har mitt domännamn kopplat via en no-ip adress till mappen med min site som ligger på servern.
Jag har postat enligt anvisning min fråga i IIS forumet och följt rådet från Jonas där.
Men trots detta så visar inte min onlinebesöksräknare rätt.
Det är riktigt som Niclas upptäckt att onlinebesöksräknaren ökar med 3 stycken varje gång man uppdaterar sidan.
Problemet är att jag inte vet hur jag rättar till det hela?
Om det är en inställning på servern?
I ASP-koden?
Men som den nybörjare jag är så chasar jag på att ni kan hjälpa mig :-)
// Sylvia
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg 1. Vilket OS har du? Windows 2000 pro eller server? XP pro? Om du har 2000 pro eller xp pro, får du problem, eftersom de bara stödjer en webbplats, och inte fler. Den är helt enkelt inte anpassad för webbhotell, det är en utvecklings- och testserver.
2. Har du fler 'kunder' på servern, och isåfall använder de sessions- eller applikationsvariablar?
syrolisMedlem sedan feb. 2003107 inlägg :-)
1. Vi har Win2000 Server
2. Jo vi har flera "mappar/siter/kunder" i vår www mapp som är utdelad. Dock bara våra egna siter och för utveckling av nya projekt.
Däremot så är jag osäker på vad du menar (är nybörjare) med sessions eller applikationsvariablar. Eftersom jag är den enda som försöker lära mig lite ASP i familjen så torde min hemsida vara den enda som har det.
De övriga "siterna" är endast HTML-baserade.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Och jag upprepar min fråga/påstående: När du testar, använder du då en webläsare med session-cookies enablat? Om du inte gör det så kan räknaren "hoppa" precis hur som helst beroende på hur HTML-dokumentet är uppbyggt (underramar, css-filer, js-filer osv ..). Denna typ av räknare förutsätter nämligen att klienterna (webläsarna) accepterar session-cookies.