Har ett popupfönster. Jag vill förhindra att man av misstag ska stänga fönstret. Finns det ngt sätt att få upp en fråga eller liknande ifall man verkligen vill stänga eller inte?
Fråga vid stängande av IE fönster
9 svar · 902 visningar · startad av c99lon
Flyttas från HTML, XHTML & CSS till JavaScript, DHTML.
Visst får jag upp en fråga men popupfönstret stängs hur som helst. Det stängs före frågan kommer upp så man kan ju säga att det inte fungerar så bra.
Du får använda det IE-specifika attributet "onbeforeunload" istället:
<body onbeforeunload=""...
:)
Det var inte heller så bra för när jag klickar på nån länk i fönstret så får jag upp en fråga ifall jag vill stänga fönstret.
Det är ett litet popupfönster där jag vill kunna söka efter personer i en databas. Så när jag klickar på söklänken så kommer det upp en fråga om jag vill stänga fönstret. Svarar jag nej blir jag kvar, svarar jag så kommer jag till sökfunktionen.
Detta fungerade inte heller så bra mao. Får la se till att aldrig råka stänga fönstret av misstag då :(
"onbeforeunload" är det närmaste du kan komma p.g.a. säkerhetsskäl. Ponera att det fanns ett attribut, t.ex. "onclose", vars värde anropas när fönstret stängs. Det skulle teoretiskt sett innebära att designern skulle kunna skapa fönster som besökaren inte kunde stänga. Trevligt att som besökare hamna i en sådan situation...
:)
du får lägga till ett trevligt onClick event i din kod. skriven ur skallen direkt, så den är otestad...
<script language="javascript" type="text/javascript">
function makeonclick()
{
for(var i = 0; i < document.links.length; i++)
document.links[i].onclick = new Function("onclose(true)");
}
var link=false
function onclose (link) {
if(!link) {
window.event.returnValue= "Vill du stänga sidan?"
window.event.cancelBubble=true;
}
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY onload="makeonclick()" onbeforeunload="onclose();>
Kan man på nåt sätt lägga denna kod i ett frameset?