Lär dig ASP 3.0 på 3 veckor
Scott Mitchell; James Atkinson
Är det här en bra bok?
Jag har knappt grundläggande kunskaper inom asp men vill gärna lära mig mera.
------------------
"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"
17 svar · 479 visningar · startad av dahlgren
Lär dig ASP 3.0 på 3 veckor
Scott Mitchell; James Atkinson
Är det här en bra bok?
Jag har knappt grundläggande kunskaper inom asp men vill gärna lära mig mera.
------------------
"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"
Den boken är en mycket bra början.
Hej..
Ville bara säga att jag köpte Lär dig ASP 2.0 på tre veckor för massa år sen och jag tyckte den sög..
Den är inte bra som lära-sig bok och den duger inte som referens heller..
Köp Wrox...
Wrox äger...
------------------
Alltså.. Det är vad jag tycker..
Kan bara instämma Wrox regerar, fast kan vara lite svåra om man är HELT ny på ämnet. Men Wrox är grymma
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Alla säger att Wrox är hur bra som helst, men jag har Beginning ASP Databases ISBN: 1861002726
och ni asp-guru på wf är inte nöjda med deras DSN-lös connect
och ni asp-guru på wf är inte nöjda med deras DSN-lös connect
Det beror väl på hur den ser ut. ;)
Nu har jag inte den boken ... men ett snabbt uppslag på pagina och jag ser att den boken gick i tryck 1999, dvs ungefär samtidigt när Jet Oledb 4.0 började att komma.
Det är detta som är så "farligt" ..... på nätet. En säger si och en annan säger så.
När det gäller böcker och kända siter som säger att "så här ska man göra" så "tror alla" att de vet och att det är ENDA rätta sättet att göra det på eftersom det stod i den boken eller på den siten. Man ifrågasätter inte .... eftersom man ofta inte har kunskapen att ifrågasätta.
Att programmera är att lära sig att "tänka" på ett speciellt sätt och sedan "översätta" det till program-kod.
Det du ska lära dig är "språket" och tänket .... så här i början .... och inte vilken drivis som är bra eller dålig, vilket sätt som datan hämtas etc.
När man väl "kan programmera" (man lär sig hela tiden nya saker), det är då man oftast börjar ifrågasätta om detta ÄR rätt? kan det göras bättre? vad finns det för alternativ? man testar och tweakar, kör olika tester på olika kod som producerar samma sak och analyserar vad som hände och försöker komma fram till varför det hände eller varför det inte hände ;)
Till sist, wrox böcker överlag är bra ... min personliga åsikt dock
cya,
PatrikB
Jag har säkerligen en och en halv hyllmeter med Wrox Publishing-böcker, och jag kan inget annat än att rekommendera dem i de flesta kategorierna.
De är helt enkelt bäst. :)
Jag tycker wrox är bra (iaf i den boken jag har, asp 3.0 för profersionella). Dock en bra bok är
ASP
Av Eric Ronne tror jag
utgiven av Docendo
Här kan du hitta den
Over and Out
Pirro
Oj vilken gammal tråd. Kan ju säga att jag köpte boken för mer än ett år sedan.
det finns en asp-bok på bokrean hos bokia...
Microsoft Active Server Pages 3... ur serien på egen hand... 84 spänn.... är den nåt å ha?
Hej,
Nu har jag inte den boken ... men ett snabbt uppslag på pagina och jag ser att den boken gick i tryck 1999, dvs ungefär samtidigt när Jet Oledb 4.0 började att komma.
Så med andra ord, det viktigaste med en bra ASP-bok är att den gick i tryck runt 2000 - 2001?
jag skulle vilja säga att alla programmerings-böcker är färskvara, dvs den bör vara så ny som möjligt ...... om man vill få de senaste rönen. Då gäller även att man bör kika på engelska böcker och inte vänta på en ev. översättning.
Men, som jag sa i innlägget ovan. Oftas i början är det inte vilket som är bäst rent tekniskt att göra, utan man ska lära sig språket (syntaxen etc.) och att börja "tänka" programmering, vilket inte alltid är det lättaste.
Att lösa än det ena än det andra kan göras på lika många sätt som det finns programmerare.
cya,
PatrikB
PatrikB, lika klart som vanligt*smicker*
Min bok (Beginning ASP database) nämner inte ens Server.MapPath ( )
Alltså ex "Programmering för internet".
Tryckt 2001...
I ASP så kör den inte med Jet OLEDB kopplingen utan den andra.
Over and Out
Pirro
He, he ... nä, då är det oftast författaren "som inte utvecklat sig" utan "stangerat" i sitt kunnande.
Ofta är det ju så att människor överlag är "rädda" för det nya. Det gamla har ju alltid funkat utan några som helst problem.
Man brukar säga att när förändringens vind blåser bygger vissa vindskydd medans andra bygger väderkvarnar.
Det talesättet tycker jag speglar "utvecklar" branschen i ett nötskal :e
... och som stämmer rätt bra med många författare. De är kunniga i sitt område, om än att de använder "gamla föråldrade" sätt att göra saker och ting.
cya,
PatrikB
pirro skrev:
Alltså ex "Programmering för internet".
Tryckt 2001...
I ASP så kör den inte med Jet OLEDB kopplingen utan den andra.
Är det första utgåvan som är tryckt då .... eller en ev. andra, tredje ....
Kika på när första utgåvan kom ..... ofta kommer det en andra utgåva med ev rättningar av tryckfel m.m
cya,
PatrikB