webForumDet fria alternativet

Revirtänkande eller humorfritt

Småprat

33 svar · 1 108 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Hur kommer det sig att folk är så, hur ska man säga det...
Inskränkta och humorlösa när det gäller sina hemstäder?

Om man råkar driva litet med en del, om deras städer, blir dom smått hysteriska och börjar hoppa och studsa samt slå sig för bröstet för att hävda att just deras stad minsann är bäst i hela Sverige...

En del är som en han hund som upptäcker att en främmande hane har pissat på deras revir :e :OO ;)

Dom som verkar mest känsliga är Stockholmarna.
Eftersom jag är en själv, visserligen utflyttad... men en gång 08:a alltid en 08:a, så har jag svårt för att förstå varför dom blir så... vad ska man säga... dom går i försvarsställning på nolltid, dvs en del av dom...

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Jag har ingen aning om vad det kan bero på.. Feel free to slander Örnsköldsvik!

En jävla pissig stad är vad det är.

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Det beror nog inte på var de bor utan på vem de är. En del
människor tycker helt enkelt inte om att få höra dålig kritik om sin
hemstad oavsett om den är skämtsamt menat. Sedan kan det
vara personkemi mellan den som skämtar och den som skämtas
till eller om. Eller att de helt enkelt har en dålig dag just då. Det
kan vara massa olika anledningar till att en person som är rätt
skämtsam själv, helt plötsligt vänder på klacken och blir stött. :l
Oavsett var i landet de bor.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ja, men finns det nått mer fjortisaktigt än att förolämpa en annan människa genom att snacka skit om stället den bor på?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hur kommer det sig att folk är så, hur ska man säga det...
Inskränkta och humorlösa när det gäller sina hemstäder?

Beror nog även på sättet det sägs på. Jag kan tänka mig att en nedlåtande kommentar om någons hemstad kan tolkas som nedlåtande mot personen ifråga. Ungefär som att kommentera någons kläder, bil m.m.. det blir ju att indirekt påstå att personen ifråga har dålig smak, omdöme m.m. Kan ju även tolkas av mottagaren som att den som utrycker skämtet är ute efter att jävlas och att man då blir på sin vakt.

Kort och gott instämmer jag med Birpen :)

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

casca skrev:

Jag har ingen aning om vad det kan bero på.. Feel free to slander Örnsköldsvik!

En jävla pissig stad är vad det är.

Haha :e

Du har ju MODO Hockey att kolla på :OO

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Revirtänkande eller humorfritt

obelix skrev:

Och hur ofta snackas det skit om någon annan ort än Stockholm? Mitt intryck är att det gnälls en massa om Stockholm över hela landet, mest hela tiden. Att det är så sällsynt med negativa reaktioner från folk från Åmål, kan ju bero på att det är så sällan någon pratar om Åmål. När man har hört samma skämtsamma Stockholmskritik med glimten i ögat, då är det lätt att hålla sig för skratt.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Obelix, du är ju hysteriskt rolig, varför starta en ny tråd istället för att svara i Södermalmstråden?

Jag är inte humorlös och skiter fullständigt i om du bodde i Stockholm när du var fyra bast. Precis som UlfT skriver så är det ganska lätt att hålla sig för skratt varje jävla gång folk utifrån landet skall till och kritisera Stockholm utan att ha någon egentlig erfarenhet.

Jag menar, du vågar ju inte ens berätta vart du själv bor och på så sätt ryggar du ju effektivt ifrån "skämtsam" kritik om din hemort.

Sen handlar det om vem som står för kritiken. Skulle t.ex Bire säga på skämt att Stockholm är en skitstad så skulle jag garva och svara med glimten i ögat att det är Falun också. Men i ditt fall så har du flera gånger suttit och snackat skit om min hemstad utan att ens ha mod nog att berätta vilken liten inskränkt håla du själv bor i.

Och nej, du är fan ingen stockholmare.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kan lugnt snacka dynga om de flesta ställen som jag har bott på. Dessutom kan jag lugnt ta fram massa positiva synvinklar på dessa ställen också. Däremot försöker jag undvika att snacka skit om ställen där jag inte har bott/ens besökt/ har någon erfarenhet av. Låt mig så på några ställen jag har bott en längre tid på...

Östersund
+ en fin stad, framförallt på sommaren 2002. :bire
+ vacker natur runtomkring stan med fjällen nästan utanför dörren.
+ kanontillgång på vintersporter.
+ en väldigt levande centrumkärna, tackvare att de än så länge inte har slagit upp något jäkla köpcentrum utanför stan.
- ligger så grymt avsides. 20 mil till Sundsvall och cirka 60 mil till Stockholm är för mycket.
- stor brist på elitidrotter. Jag skulle gladeligen kunna tänka mig att gå på exempelvis elithockey/fotboll - men vi har ju inga lag! Mycket synd. :l
- dåligt med all-roundaktiviteter.
- halvkassa kommunikationer. Det tar 5-6h med tåg till Tokholm och till Sundsvall kortar man restiden med 30 min om man tar bilen. Inget X2000 här inte. Tur att man är under 26 och flyger billigt. :e

Vänersborg/Trollhättan
+ nära till mycket, exempelvis Göteborg, västkusten och mina vänner som fortfarande håller sig där nere. :)
+ ganska fina städer, Vänersborg ligger vackert vid Vänern och fina omnejder.
- dessa två städer är ganska stendöda. Tyvärr så har de slängt upp ett köpcentrum precis mellan dessa städer. Inte nog med det, de håller på att bygga ut det nu. x(

Det som jag dock kan bli jäkligt trött på är när folk skall framhäva sina städer och låta resterande del av landet framstå som dynga, utan att ha någon egentlig erfarenhet av övriga delar av landet, precis som sgtpepper skrev. Har en del bekanta från Stockholm som tyvärr har en sådan läggning. När det sedan visat sig att de själva minsann hade en timmes resväg in till city och att de hade mer skog vid husknuten än en annan så är det ju bara att garva. :)

Nu påstår jag inte att det bara är Stockholmare som har denna sjuka syn på Sverige men på något jäkla sätt verkar många (OBS, inte alla såklart) Tokholmare tro att de är några jäkla översittare, oavsett om de bor på Södermalm eller långt ut i Märsta. Är detta för att övertyga sig själva om att de verkligen bor i världens centrum? :OO

Jag snackar dock inte mer skit om Stockholm än om någon annan del i Sverige, jag hade gärna bott i huvudstaden om jag hittat en bostad med bra läge och till ett vettigt pris och om jag fått ett bra jobb såklart. Faktum är att jag hellre bor i Stockholm än i Göteborg av diverse anledningar som jag inte orkar ta upp här.
En sak har jag dock bestämt mig för - att inte flytta längre norrut. Och det tänker jag stå fast vid och sedan får ni ultra-norrlänningar säga vad fasen ni vill. ;) Där jag bor vill jag ha nära till saker och ting. I Östersund har jag nära till flickvännen och det är det viktigaste (ska se till att hon läser det här också... :birp ). :bire

Obelix - skriv ut din ort. ;)

sgtpepper skrev:

Jag menar, du vågar ju inte ens berätta vart du själv bor och på så sätt ryggar du ju effektivt ifrån "skämtsam" kritik om din hemort.

Jodå, det har han vågat berätta om. Hans hemort ligger i Småland, strax söder om Ljungby och Alvesta: ;)
http://medlem.spray.se/u1f73n/bilder/smaland.gif

Konstigt att man inte har hört talas om den orten tidigare. :l

sgtpepper skrev:

Obelix, du är ju hysteriskt rolig, varför starta en ny tråd istället för att svara i Södermalmstråden?

Jag är inte humorlös och skiter fullständigt i om du bodde i Stockholm när du var fyra bast. Precis som UlfT skriver så är det ganska lätt att hålla sig för skratt varje jävla gång folk utifrån landet skall till och kritisera Stockholm utan att ha någon egentlig erfarenhet.

Sen handlar det om vem som står för kritiken. Skulle t.ex Bire säga på skämt att Stockholm är en skitstad så skulle jag garva och svara med glimten i ögat att det är Falun också. Men i ditt fall så har du flera gånger suttit och snackat skit om min hemstad utan att ens ha mod nog att berätta vilken liten inskränkt håla du själv bor i.

Och nej, du är fan ingen stockholmare.

Orsaken till att jag skapade denna tråden var för att jag inte ville tramsa sönder ursprungstråden mer, mao av respekt för trådskaparen skapade jag denna eftersom jag vísste att den skulle börja handla om något annat...

Erfarenhet av stockholm har jag massor av...
Om jag inte minns fel så är du född på 70 talet någon gång, själv är jag född 68... Oj... Hmmmm..... Enkel matte visar visst nåt...
Och nog fan är jag en Stockholmare alltid...

Bara för att man har flyttat från ett ställe betyder det inte att man har förlorat kontakten med stället...
Det är mer tvärtom, i och med att jag har fått mer distans till det så vet jag mer om det nu, än om jag hade bott kvar resten av mitt liv...

Den inskränkta lilla hålan jag bor i idag heter Borås...

Bire skrev:

Ja, men finns det nått mer fjortisaktigt än att förolämpa en annan människa genom att snacka skit om stället den bor på?

Det hela beror på hur man gör det...

Har själv gjort det med desa underbar Smileys som finns till vänster, men det verkar som om en del blir lite blinda och missar dom :e ;) ...

Har hela tiden gjort det med glimten i ögat.

Re: Re: Revirtänkande eller humorfritt

UlfT skrev:

obelix skrev:

Och hur ofta snackas det skit om någon annan ort än Stockholm? Mitt intryck är att det gnälls en massa om Stockholm över hela landet, mest hela tiden. Att det är så sällsynt med negativa reaktioner från folk från Åmål, kan ju bero på att det är så sällan någon pratar om Åmål. När man har hört samma skämtsamma Stockholmskritik med glimten i ögat, då är det lätt att hålla sig för skratt.

Är det någon som har stannat upp och tänkt efter varför det är så mycket gnäll om 08:or?

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Re: Re: Re: Revirtänkande eller humorfritt

obelix skrev:

Bara för att man har flyttat från ett ställe betyder det inte att man har förlorat kontakten med stället...
Det är mer tvärtom, i och med att jag har fått mer distans till det så vet jag mer om det nu, än om jag hade bott kvar resten av mitt liv...

obelix skrev:

Är det någon som har stannat upp och tänkt efter varför det är så mycket gnäll om 08:or?

Det kanske du kan svara på själv :stud

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

obelix skrev:

UlfT skrev:

obelix skrev:

Självklart är Sthlm mer utsatt. Det är staden som syns mest i media, det är den största staden och även huvudstaden. P.g.a. detta anses Stockholmare snobbiga och "malliga". Inte minst med tanke på hur långt ut på tungan dom (vi) pratar.

Det snackas mycket mer skit om Stockholm ute i landet än vad det snackas skit om övriga landet i Stockholm. Det är något som man som Sthlm:are får ta och acceptera. När det kommer till slutkritan syns det ändå vilka som är bäst ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag tror på teorin att man är en sådan som där man ursprunligen kommer ifrån.
Själv är jag alltså inte jämtlänning, även om jag så bor här resten av livet. Lika lite är jag Härnösandsbo, där jag bodde i ett år och jag är lika lite Vänersborgs-bo där jag bott i totalt 2-3 år. Ursprunligen är jag från Brålanda, en liten ort på 2500 invånare som ligger 2,5 mil norr om Vänersborg där jag spenderade mina 19 första år.
Anledningen till att jag nämner Vänersborg som hemtrakt dels för att det faktiskt är min hemtrakt (Brålanda ligger ju i närheten) och dels för att folk i allmänhet oftare vet vart Vänersborg ligger, men inte Brålanda.
För alla som nu undrar över Brålandas exakta position så kan ni kika på den här länken. :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om jag inte minns fel så är du född på 70 talet någon gång, själv är jag född 68... Oj... Hmmmm..... Enkel matte visar visst nåt...

Ja, vad visar matten? Förutom att du är sex år äldre än jag är.

Den inskränkta lilla hålan jag bor i idag heter Borås...

Så, titta, det gick att berätta. Säg mig nu, eftersom du tydligen ogillar både Stockholm (där du enligt utsago bott enormt länge) och Borås (där du nu bor), har du några planer på att flytta till ett ställe där du verkligen trivs?

obelix skrev:

Det kan man verkligen fråga sig. Kan det bero på att vi stockholmare brukar snacka så mycket skit om resten av landet? Nej, knappast. Däremot hör man ofta från mindre orter en stark irritation över att makthavarna i Stockholm ska bestämma så mycket, tex när det gäller förbud mot snöskoterkörning eller liknande. Invånarna har av lätt insedda skäl åsikten att Stockholm inte ska bestämma över sådant som kan tyckas vara angelägenheter för orten lokalt. Problemet är bara att det handlar om diverse riksdagsbeslut i dessa fall. Stockholmsanknytningen stämmer då så långt som till att riksdagen rent geografiskt befinner sig i Stockholm. Men riksdagsledamöterna kommer från hela landet, i proportioner motsvarande befolkningsandelarna i de län de kommer från. Därför är det totalt missvisande att tala om "beslut från Stockholm". Så till de som gnäller på Stockholm; jag förstår orsaken, men jag rekommenderar er att läsa på lite om hur riksdagsledamöter tillsätts.

sgtpepper skrev:

Så, titta, det gick att berätta. Säg mig nu, eftersom du tydligen ogillar både Stockholm (där du enligt utsago bott enormt länge) och Borås (där du nu bor), har du några planer på att flytta till ett ställe där du verkligen trivs?

Självklart, när tid och möjlighet tillåter det...

Re: Re: Re: Re: Revirtänkande eller humorfritt

UlfT skrev:

obelix skrev:

Det kan man verkligen fråga sig. Kan det bero på att vi stockholmare brukar snacka så mycket skit om resten av landet? Nej, knappast. Däremot hör man ofta från mindre orter en stark irritation över att makthavarna i Stockholm ska bestämma så mycket, tex när det gäller förbud mot snöskoterkörning eller liknande. Invånarna har av lätt insedda skäl åsikten att Stockholm inte ska bestämma över sådant som kan tyckas vara angelägenheter för orten lokalt. Problemet är bara att det handlar om diverse riksdagsbeslut i dessa fall. Stockholmsanknytningen stämmer då så långt som till att riksdagen rent geografiskt befinner sig i Stockholm. Men riksdagsledamöterna kommer från hela landet, i proportioner motsvarande befolkningsandelarna i de län de kommer från. Därför är det totalt missvisande att tala om "beslut från Stockholm". Så till de som gnäller på Stockholm; jag förstår orsaken, men jag rekommenderar er att läsa på lite om hur riksdagsledamöter tillsätts.

Politiken är inte hela orsaken skulle jag tro...
Det finns ju tyvärr en klick som förstör ute i landet för andra 08:or.
Dessa idiotiskt dumdryga typerna som tror att dom är störst bäst och vackrast i hela universum...

Dom gör ibland större skada än Persson och hans pack...

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)