När jag fick höra det första gången på radion på jobbet ikväll var min tredje tanke "Nu måste Johnny Rönnberg ha skapat en tråd på webForum". Tanke ett var väl ungefär "whoops, det var ju tråkigt" och tanke två "Columbia var väl ganska gammal va?".
Columbia STS-107 lyfter i morgon
161 svar · 4 178 visningar · startad av Johnny Rönnberg · sida 5 av 9
Frågan, av Johnny Rönnberg
Nu är det dags igen! Förra gången blev en stor framgång då vi får se om det blir det även den här gången. :) Det som händer är att imorgon någon gång mellan klockan 16:39 CET och 19:09 CET är det dags för Columbia STS-107 att lyfta. :e Med ombord finns bland annat sju personer, ett antal spindlar och andra småkryp + över 80 andra experiment. Tyvärr kommer man inte att utföra någon rymdpromenad
Läs frågan i sin helhet →Mr. N. skrev:
När jag fick höra det första gången på radion på jobbet ikväll var min tredje tanke "Nu måste Johnny Rönnberg ha skapat en tråd på webForum". Tanke ett var väl ungefär "whoops, det var ju tråkigt" och tanke två "Columbia var väl ganska gammal va?".
:e :e
Måste säga att jag har noll förståelse om de som mer eller mindre hoppar på Rönnberg.
Om killen har ett intresse och följt detta drama från start och sen ser att det går åt pipan är det väl självklart att han blir berörd och vill dela med sig av informationen.
Sen att si och så många dör av svält, usa:s bomber mm mm har väl precis ingenting med denna tråd och hans sida att göra.
:l
Jymdis skrev:
Pellefant:
historien som sån i framtiden kan väl förändras då den inte har hänt än.
Hm...*tänker*......Du har så rätt så. :)
Apropå solbulles inlägg: Mitt inlägg http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=549937#post549937 var inte på något sätt ett angrepp mot Johnny, det var helt enkelt så att Johnny är den person som jag förknippar med rymdfart på wF. Dessutom drog jag mig till minnes att jag tidigt i denna tråd (inlägg två) frågade varför Columbia inte besökte ISS, så därför tänkte jag extra mycket på Johnny just när det var Columbia som hade exploderat.
Personliga påhopp sköter jag och Johnny i andra trådar ;).
Har Johnny Rönnberg betalt av NASA?
Om nu detta får samma följder som Challengerolyckan, dvs att alla flygningar fryses i tre år, vad innebär det för de tre som är på ISS?
Skall ryssarna plocka ner dem?
solbulle skrev:
Måste säga att jag har noll förståelse om de som mer eller mindre hoppar på Rönnberg.
Om killen har ett intresse och följt detta drama från start och sen ser att det går åt pipan är det väl självklart att han blir berörd och vill dela med sig av informationen.
Sen att si och så många dör av svält, usa:s bomber mm mm har väl precis ingenting med denna tråd och hans sida att göra.:l
Tack, nu behövde jag inte säga det själv!
Mr. N. jag är med dig, jag tänkte också på Johnny när jag hörde om det hela, inget mer med det.
Värre inlägg har vi läst. :)
eureca skrev:
Du kanske tex menar som att det tex skjuts till döds ca 11000 amerikaner varje år i USA
Dvs ca 30 personer dag. *blä* De borde se över detta lika noga som sina rymdfärjor tycker jag.
kalla?
Här kommen en källa, varsågod. :)
http://www.guntruths.com/Resource/facts_you_can_use.htm
"In 1997, of the 15,837 murders as to which the type of weapon used was known to the F.B.I., 10,729 were committed with firearms; in 1998, 14,088 murders in which the type of weapon used was known, 9,143 were committed with firearms. "
J.R ->
Jag är också intresserad av rymden, men vart nånstans diskuteras rymden och teknologi om rymden på de senaste sidorna? Du får självklart diskutera vad du vill, men samtidigt måste andra få säga vad de tycker om proportionaliteten i medias rapportering.
Och vilken jävla sten krälade alla moralister upp underifrån?
Alla har olika åsikter om vad som är en tragedie, Att JR tycker rymdfärjan var en tragedie är hans problem, att svälten i afrika är en tragedie är tydligen eureca's problem, att folk blir dödade med skjutvapen är tydligen Pellefant's problem.
Min tragedie är att två närstående har dött under dom senaste väckorna. Tragedier är personligt, vill man dela med sig så skall man få göra det utan att bli anklagat för att inte ha fattat något.
Inte fan kan man hoppa på JR på det sättet som många här gör bara för att han har ett intresse som inte överstämmer med erat!!
solbulle och frankof: tummen upp.
Att Columbia störtat vid återinträdet är en katastrof, oavsett om den hade varit bemannad av en, sju eller trehundra personer.
Rymdprogram handlar inte enbart om prestige, det handlar om människans tekniska utveckling.
Det är rätt roligt och se hur cyniska en del människor är.
Jag orkar inte kommentera alla påhopp som finns på dessa sidor på grund av att personerna bakom troligen inte ens vet hur man uppför med andra människor.
OlleBoop skrev:
Om nu detta får samma följder som Challengerolyckan, dvs att alla flygningar fryses i tre år, vad innebär det för de tre som är på ISS?
Skall ryssarna plocka ner dem?
Ryssarna kan väl flyga till ISS utan USA:s tillstånd
Klart att de kan men Soyuz kan bara plocka ner en person åt gången.
Innebär det att de på ISS får stanna där längre än planerat?
OlleBoop skrev:
Klart att de kan men Soyuz kan bara plocka ner en person åt gången.
Innebär det att de på ISS får stanna där längre än planerat?
Soyuz kan plocka ner tre personer åt gången. Man har alltid en Soyuzkapsel dockad vid ISS för nödlägen. Besättningen ombord kan stanna uppe till slutet av juni.
Att lämna ISS i en Soyuz är en obehaglig och riskfylld färd.
Ryssarna behöver inte USAs tillstånd att flyga till ISS. ISS är ett samarbete mellan ESA, USA, Canada, Ryssland, Brasilien och Japan där alla har lika mycket att säga till om.
Ett tillägg:
Efter Challenger 51-L gjordes inga färder med rymdfärjorna på drygt 2 och ett halvt år inte 3 år som vissa har påstått.
Oki, hade missuppfattat det med Soyuz.
Ang tiden, var det inte 32 månader?
OlleBoop skrev:
Oki, hade missuppfattat det med Soyuz.
Ang tiden, var det inte 32 månader?
32 månader vad? Menar du tiden mellan Challenger 51-L och Discovery STS-26?
Discovery STS-26 sköts upp den 29 september 1988 och Challenger 51-L exploderade den 28 januari 1986.
Om du menar hur länge en Soyuzkapsel kan vara uppe är det 6 månader och den Soyuzkapslen man har uppe sköts upp i november förra året.