webForumDet fria alternativet

XP - Fel skicka till M$

Windows

14 svar · 492 visningar · startad av McD

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg
Frågan#1

Tjena alla ni som kör XP har någon gång råkat ut för att ett program gör en förbjuden åtgärd och det startas något program där man får chansen att skicka ett meddelande till Microsoft.. med felbeskrivning.

Jag tycker iof att det är ganska bra, MEN jag skulle vilja få en programstyrning som startas då detta händer... Hur menar jag nu.

Jo det är som så här jag har en klient XP som står som server hemma. Med en spelserver, den brukar göra förbjuden åtgärd rätt som det är fråga mig inte varför men den är ganska hård belastad. Jag skulle vilja att ett program startades när detta "skicka felmeddelande till MS kommer upp" programmet som ska startas är reboot.exe.

Hänger ni me... får jag en automatisk reboot (när meddelande kommer upp) av operativet så startas allt om igen via autostarten och allt är frid och fröjd. Går det att få en sådan här styrning och vad heter programmet som startas "skicka felmeddelande till MS"

Otroligt tacksam för hjälp eller andra förslag på lösning, och nej jag har inte råd att köpa en MS server version!

win 2000 har ju något med blåskärm = reboot som man kan ställa i bios... finns det något liknande kanske för xp? operativet känner ju helt klart av att något fel har inträffat genom att "skicka till MS" kommer upp.....

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

För att det blir fel i ett program betyder det inte automatiskt en blåskärm.
Jag har för mig att XP reagerar på exakt samma sätt som 2000 vid blåskärm, dvs reboot som defaultinställning.

okie men vad heter programmet "skicka till ms" ? det programmet får ju en styrning dvs "starta nu" från operativet.... vet jag det så skulle jag kunna starta reboot.exe genom att känna av att "skicka till ms" programmet har startas... alternaitv använda samma "start kommando" till reboot.exe direkt.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

En tanke kan ju vara att det är inte bara XP som generar sådana pop-uper med fråga om att skicka iväg felmeddelande, nya winamp gör samma sak, å då är det bara att starta winamp på nytt så är problemet löst...

Kan ju kanske vara lite onödigt att boota om datorn varje gång winamp stöter på ett fel...

en tanke bara..

//G8

jo sant men vill ha reboot... och det är xp som genererar dessa meddelanden även för winamp. och visst man behöver bara starta om det respektive programmet men det vore för krångligt o fixa autmatiskt... därför kör jag en reboot så tar man in allt.

Kanske man kan använda logg hanteraren? något externt program som känner av vissa logg meddelanden och gör en åtgärd med datorn beroende på vad loggen säger?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Vad har du i registret under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AeDebug ?

Där kan du kanske ställa in ditt program.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

om du kan starta ditt program som en tjänst så har du större möjligheter att utföra omstarter av tjänsten/datorn mm. om "tjänsten" slutar svara....

typ så här....

-- och de flesta program, kan man fixa så de startar som tjänst med firedaemon

wf-restart.service.jpg

humm var hittar du det där stoffe :P ??

verkar ju va på rätt väg...

Nu vet jag även vilken service som startas när "skicka till ms" kommer upp...

Det verkar vara DrWatson

FILENAME: Dwwin.exe.
PROGRAM NAME: Dr. Watson.
DESCRIPTION: Microsoft application error-reporting tool, which gathers data about malfunctioning software and can send it to Microsoft.
RECOMMENDED ACTION: Permit once to transmit this information.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

McD skrev:

humm var hittar du det där stoffe :P ??

I Win2k hittar man det under Control Panel > Administrative Tools > Component Services > Properties för aktuell service. Borde vara samma även i XP.

olkie hittade... :)

Men problemet att min counter-strike server inte är någon tjänst finns inte någon sådan server som är en tjänst.

Så det går åt skogen dock så ser jag att det blir en rödrundring med ett vitt kryss i i loggboken då detta inträffar... borde finnas externa porgram som man kan använda för att få tex en omstart eller åtminstone så man kan göra något om detta inträffar typ starta om programmet som gjort felet

###################################
Så här ser felet ut i loggboken / program:
###################################

Felaktigt program hldspub.exe, version 0.0.0.0, felaktig modul unknown, version 0.0.0.0, felaktig adress 0x00000000.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

-----------------------------------------------------------------------------

MS DTC har startats med följande inställningar:

Säkerhetskonfiguration (AV = 0 och PÅ = 1):
Nätverksadministration för transaktioner = 1,
Nätverksklienter = 0,
Distribuerade transaktioner som använder eget MSDTC-protokoll = 1,
Transaction Internet Protocol (TIP) = 0,
XA Transaktioner = 1

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Det är alltså när detta inträffar som jag vill att burken ska boota om!

Jag ger mig inte måste få detta att fungera :)

Nu har jag nog hittat vilket program som startar och det verkar faktiskt vara Dr.Watson som är programmet som "skicka till MS"

Kommer testa att lägga mitt program reboot.exe i win32 katalogen o byta namn på det till drwin.exe med förhoppning att det då drar igång det istället.

Kan kanske funka...

Andra synpunkter och förslag mottages tacksamt!

Problemet löst!

Genom att använda detta program...

http://www.firedaemon.com/

McD skrev:

Problemet löst!

Genom att använda detta program...

http://www.firedaemon.com/

vad var det jag sa....

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=548823#post548823

:p §e

fatta ju inte va de va :e :e :e

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)