webForumDet fria alternativet

rättigheter

14 svar · 2 336 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

hejsan!

har sökt och sökt men förgäves, jag får inget riktigt svar på hur man ställer in rättigheterna för databasen i winXP pro det är IIS det gäller, jag högerklickar på mappen där databasen ligger, därefter på fliken säkerhet därefter får jag en lista på Grupp- eller användarnamn, har markerat alla de och satt fullständigbehörighet på alla, men jag kan fortfarande inte skriva till databasen, hur ska jag göra???

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

@nders_har_skrivit_tusen_gånger skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där filen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan. Är det bara en fil det handlar om kan du göra det direkt på den filen istället för på mappen.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Om inte det gör susen, då...

mvh

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

då skulle jag slänga datorn från fönstret, men det gjorde snusen :) tack för hjälpen!

fjonkenMedlem sedan jan. 200227 inlägg

Mapprättigheter

Tja!

jag tror jag har problem med rättigheterna när jag försöker skapa kataloger via php. Jag använder mig utav detta.

mkdir ($config['rootpath'].$config['videogallery']."/".$GalleryId, 0666);

som ger mig följande felmeddelande.

Warning: mkdir() failed (No such file or directory) in D:\websidor\php\bounce\admin\addvideo.php on line 62

Jag har tittat på tidigare trådar om rättigheter och följt tipsen.

@nders_har_skrivit_tusen_gånger skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där filen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan. Är det bara en fil det handlar om kan du göra det direkt på den filen istället för på mappen.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.
--------------------------------------------------------------------------------

Om inte det gör susen, då...

mvh

problemet är att jag inte får upp fliken säkerhet efter att jag avaktiverat "använd förenklad fildelning". Se bifogad bild. Nedre screenshotet ser man även en i kryssad ruta för skrivskydd. Denna har jag även försökt avaktivera. Utan resultat.

Någon som vet något?

/Filip

Jag väntar spänt på screenshots... ;)

Mvh

Nytt försök att bifoga bild

Nu försöker jag igen att bifoga bilden.

simplefilesharing.gif

Kan det vara så att man måste starta om kärran för att få upp säkerhetsfliken? Jag minns faktiskt inte, men det kanske kan vara värt att prova.

Mvh

Tack för tipset. Har nu startat om kärran. Men det hjälpte tyvärr inget.

Jag har xp som är relativt nyinstallerat och jag är inloggad som administratör. Men det funkar inte.

Någan annan ide?

/filip

Du förstod att jag med kärran menade datorn väl? ;)

Skämt åsido, jag har gjort denna inställning på åtminstone en handfull installationer av Windows XP Pro, och aldrig varit med om några konstigheter. Vi får helt enkelt hoppas att någon med bättre vetande dyker in här.

Lycka till!

Mvh

Det får vi göra
Tack ändå.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Min gissning är att du har FAT som filsystem, då får man ingen säkerhetsflik eftersom det inte finns någon säkerhet i FAT-systemet. Du kan se om det är så genom att högerklicka på diskenheten och välja Egenskaper så ser du det ungefär mitt i fönstret som kommer upp.
För att konvertera från FAT till NTFS som du isf bör göra så startar du en kommandotolk och skriver:
CONVERT C: /FS:NTFS

Detta gäller om det är c-disken det gäller, annars får du ändra så att det stämmer. ;)

Ja jag har FAT. Ska testa att konvertera. Finns det nåt viktigt man ska tänka på innan man konverterar?

Njäe, inte direkt. Stäng inte av datorn, ha inga program igång, låt datorn sköta sitt helt enkelt. Den kommer att starta om under detta så det är helt normalt. Du kommer att ha kvar alla dina filer utan förändringar efteråt med så det skall inte vara några problem.

Tack vad bra. Nu funkar det.
Tack så jättemycket
/Filip

Ingen orsak. ;)
Det är bara kul att se att det löser sig när det krånglar. :)

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
134 ms — hämta forumlista (db)
128 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)