webForumDet fria alternativet

Är det någon som svarar på tråden?

Om webForumur webForums funktioner

25 svar · 877 visningar · startad av Vide

Vides avatarVideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Tjenare,

Jag har en idé, bra eller dålig vet jag inte.
I t.ex .NET-forumet så skulle det vara bra om man kunde se om någon håller på att skriva ett svar (och kanske vem?).

Det går ju att lösa på flera olika sätt, vilket som är bäst får utvecklarna utröna.

Mvh, Vide

SirPeters avatarSirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det kan du ju se här:
http://www.webforum.nu/online.php?s=

Sant, men det är väldigt besvärligt att behöva gå in på den sidan, funktionens nytta för mig skulle vara att direkt kunna se om någon readan svara på tråden, då kan jag vänta med mitt svar tills jag ser vad som står i det som höll på att skrivas.

Man skulle vid tråden kunna ha en en ikon som säger om det skrivs i tråden eller inte.

En pettitessak, självklart, men för mig så skulle det vara bra. :)

cypryss avatarcyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Om man använder snabbsvar då? ;)

Marcus Es avatarMarcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det skulle inte fungera eftersom man aldrig vet vilka som skriver ett svar. Användarna kan skriva sina inlägg i snabbsvarsfältet eller i något annat program. Dessutom vill de kanske inte avslöja vad de håller på med.

Jag tycker inte att man ska vänta med att svara tills andra har svarat. Deras svar kanske är helt obetydligt för ditt inlägg ändå.

Det är iofs en brist, men dock så tycker jag att det vore en fördel för mig som skall svara att kunna se om någon annan svara samtidigt.

Jag tycker inte att man ska vänta med att svara tills andra har svarat. Deras svar kanske är helt obetydligt för ditt inlägg ändå.

Precis, och därför har jag då chansen att vänta en minut för att se hans svar och sedan fylla på med mitt svar om så behövs.

*Man skall inte prata i mun på varandra* ;)

Undrar just hur mycket extra en sån funktion skulle dra av serverns resurser? Är det värt den extra seghet som det troligtvis skulle bli? Själv tycker jag _inte_ det iaf.

Nä, det är självklart en övervägning.

Men eftersom det bara är jag som skulle dra nytta av funktion är det ju ingen idé att applicera den.

Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Nu får jag säkert på skallen igen, men det är smällar man får ta. :e

Fan va konservativt webforum har blivit, så fort någon lägger fram ett förslag kommer negativa ligan direkt. Tolkas det inte som gnäll, då tolkas det som meninglöst. Tydligen är inga medlemmars förslag bra nog för wF? Jag kräks snart på wF och denna förbannade "vi vet bäst attityden" som stänigt visar sig bland de som svarar. Synd att ett så kunskapsrikt forum ska bli så pass stort att den personliga och proffsiga nischen försvinner.

Jag vet inte hur många förslag som lagts fram senaste månaderna som ständigt idiotförklaras eller sågas. Ta till er förslagen istället för att vända alla taggar utåt. Alla förslag behöver ej genomföras, det är inte det jag är ute efter, men de kan i varje fall behandlas med respekt och ödmjukhet.

PS: utsäkta språket.

Jörgen HP>> Förtydliga det där lite istället för att dra alla svar över en kam. Vad exakt är det som vi som har svarat i den här tråden som är fel? Skall ingen få svara vad man tycker för dig eller? :l
Vad är det som är respektlöst och saknar ödmjukhet i den här tråden?

Nu känner inte JAG mig speciellt sågad i denna tråden, och det är nog ingens mening heller. Det är ganska konstruktiva svar som framställts och idéer om hur man skall utnyttja redan befintliga metoder för att nå samma mål.

Så respektlöshet har inte förekommit, dock känner jag inte att jag fått gehör för min idé (ett svar som: "Intressant idé, det skulle nog tillföra något till wF, dock tror jag att serverprestandan skulle dras ned för mycket." skulle kännas bättre för mig.).

Min idé var taget rakt ur tomma luften när jag höll på att kolla i en tråd och undrade om någon höll på att svara, och eftersom jag inte fått något speciellt gehör för min idé denna gången så kommer jag att tänka två gånger innan jag postar den här, istället för att bara slunga ut den, tror jag.

Men jag ser inte detta som något stort problem alls, utan sånt man får ta åt sig när man konverserar med andra människor.

Så, inget ont, inget gott ;)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

utsäkta språket.

Nej

PeW skrev:

Nej

Med tanke på hur många gånger dina kollegor har fått "snygga till" ditt språkbruk
säger jag bara: ha ha, lustigkurre där!

Rikards avatarRikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Personliga ev. vendettor hanteras fördelaktligen utanför webForums forum.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

sgtpeppers avatarsgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vide, intressant idé, det skulle nog tillföra något till wF, dock tror jag att det blir svårt då HTTP är tillståndslöst ;).

En slags halvdålig/halvbra funktion skulle ju självklart gå att mecka ihop, men den skulle i så fall bara gälla för de fall då användaren använder nytt inlägg-sidan, inte om man (som jag nästan alltid gör) använder snabbsvars-funktionen, eller för den delen ett helt annat fristående system som postar in i wF som Marcus E nämnde.

Om man nu väljer att ta smällen med att endast ett sätt att posta svar kommer att generera en indikation, hur skulle man då göra? Ett enkelt sätt kunde ju vara att skapa en rad i en temporär tabell i databasen med trådens id, användarnamnet på skribenten och en tidsstämpel. När ett svar sparas av en användare så plockas all eventuell info från den temp-tabellen för nämnda användare och aktuell tråd bort. Postningar som aldrig blev av (användaren avbröt) rensas någon gång då och då med ett cron-script.

När sedan en tråd visas så slås det mot denna temporära tabell och alla initierade postningar som är yngre än t.ex 2 minuter visas på något fiffigt sätt över tråden.

Borde inte ta någon nämnvärd prestanda i fråga, om man betänker att vBulletin kör minst 20-30 databasfrågor för varje sida. Dock så är ju frågan vem som orkar implementera denna kanske inte helt uppenbart nyttiga funktion. Jag orkar inte :e

[OT] Hoppsan, när jag försökte posta detta inlägg så fick jag för första gången på wF upp det fina vBulletin-felmeddelandet "Warning: Too many connections in /www/html/www.webforum.nu/html/admin/db_mysql.php on line 40", kom ju lägligt :e

Marcus Es avatarMarcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Jag tyckte också att det var en intressant idé men att den inte går att genomföra på ett bra sätt av ovan nämnda anledningar.

Den blir dock inte särskilt svår att implementera eftersom det räcker med att filtrera informationen på Vilka är online-sidan.

Titta, nu börjar det att likna något :D

Min tanke var att se om någon var inne i "newreply.php" för just den tråden och då visa detta med en ikon.

Något säkert sätt vet jag att det inte finns, eftersom det finns "quick reply", detta tänkte jag inte på när jag kom med idén.

Tack för svaren, man blir klokare var dag.

*Det sägs att man blir klokare med åldern, men ibland kommer åldern alldeles på egen hand* ;)

sgtpepper skrev:

Vide, intressant idé, det skulle nog tillföra något till wF, dock tror jag att det blir svårt då HTTP är tillståndslöst ;).

En slags halvdålig/halvbra funktion skulle ju självklart gå att mecka ihop, men den skulle i så fall bara gälla för de fall då användaren använder nytt inlägg-sidan, inte om man (som jag nästan alltid gör) använder snabbsvars-funktionen, eller för den delen ett helt annat fristående system som postar in i wF som Marcus E nämnde.

Nedkortat citat. Läs resten

Det borde gå att fixa med lite java. Om man bygger en klientdel och en serverdel som kommunicerar genom en socket, typ precis som funktionen på en chat. När någon skriver ett inlägg så presenteras skribent, tidpunkt då personen började, och vilket forum/tråd skribenten är verksam i realtid. Lösningar finns, problemet ligger bara i om det är värt mödan att utveckla dem. :)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jörgen HP skrev:

När någon skriver ett inlägg så presenteras skribent, tidpunkt då personen började, och vilket forum/tråd skribenten är verksam i realtid. Lösningar finns, problemet ligger bara i om det är värt mödan att utveckla dem.

Det krävs nog en väldigt avancerad form av spyware isåf? ;)

Så här gör tex jag oftast när jag postar:

1. Skriver inlägget i notepad samtidigt som jag surfar runt i andra trådar.
2. Kollar i den aktuella tråden ifall nåt inlägg dykt upp som ev. gör mitt inaktuellt.
3. Om inte så är fallet: ctrl-a, ctrl-v, skicka svaret.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)