Jag har en Compaq 500 som av någon konstig anledning plötsligt dör (rebootar)... detta händer utan förvarning...
Har testat med alla möjliga hårdvarukonfigurationer m.m. En vän till mig har en likadan och det är egentligen ingen skillnad på hårdvaran innuti...
Detta började efter att en vän uppgraderade datorn HW-mässigt... Han är en erfaren och duktig "hårdvaru-kille" som vet vad han gör/gjort... (använder antielektrostatiska grejjer m.m.)
Har hört att det KAN bero på ström-delen men tycker det är konstigt att jag får massa felmeddelanden på program oxå... (alltså "mjukvaru-buggar")
Vad har din kompis satt in för nåt? Grafikkort, Hårddiskar och liknande strömkrävande saker kan leda till att nätaggregatet pajar. Vad är det för spec på nätdelen?
Alltså inledningsvis så uppgraderade vi datorn med i princip allt...(bättre grafikkort och ljudkort... mer minne... nu HD...) men när felet började... så bytte jag tbax vissa grejjer... men det hjälpte inte... men saken är den att min polare har ju en exakt likadan burk och gjort ännu mer uppgraderingar... UTAN problem...
Sen att det påverkar mjukvaran är oxå skumt... kan t.ex. inte göra viruskontroller då den rebootar plötsligt när den scannar diskarna... eller om jag ska installera nåt så är det sällan det går... men det är olika från dag till dag...
ShoGun, vi behöver veta exakt vad ni uppgraderade med för att kunna hjälpa dig.
Vi måste också veta vilka felmeddelanden du får för att kunna veta var felet ligger.
Att du får felmeddelande på program behöver inte betyda mjukvarubuggar, det kan lika gärna vara felaktig hårdvara.
Att din dator är av samma typ som din kompis gör egentligen inget då varje dator blir som en egen individ och det skiljer alltid små saker från maskin till maskin.
Har nyligen bytt nätagget men problemen kvarstår. Den dog direkt efter... men sen puttrade den på ett tag. Inledningsvis så tappade den nätverkskortet och det gick inte ens att installera...(den sa att den inte hittar drivarna till den...) Men sen gick även det...
Saken är den att problemen som uppstår inte är samma utan ibland gnäller den på nåt program (som ibland inte ens går att öppna...). Ofta säger den att "Datorn har utfört ett fel" (eller nåt sånt... har det inte framför mig...) och den frågar om jag ska rapportera till MS...
Watten på de gamla agget var 145 w och det nya 300...
Intel P3 500. Compaq EP/SP nånting... (En deskpro iaf...).
Har haft GeForce2MX i den förut... och ett Matrox Millenium G200 =) och nu ett GeForce4 MX (420). (Har testat alla... utan skillnad...)
Minnet är 256 mb...
Den beter sig liite annorlunda nu mot förut... kan inte sätta fingret på det men den känns något stabilare... Men går ju inte att använda som filserver eller workstation... =(
Sker omstarterna innan windows startar (innan någon del av windows har startat) eller alltid efter att Windows har startat? Det kan ju vara någon hårdvara som inte stödjs av Windows XP som spökar eller så har det blivit något grymt fel med installationen. Mitt första försök skulle vara att installera windows 2000 eller 98 och se om det blir bättre.
Och du har kollat så att fabrikatet och modellen på minnet är kompatibelt med den modellen på Compaqen som du har?
Ärligt talat så nej... men finner ingen anledning till det heller eftersom det började INNAN jag satte i de nya minnena... kan det vara moderkortet eller processorn...
Motivet till detta är om jag ska investera i något ovanstående eller om jag ska kasta skiten... (helst inte... skulle vilja ha den som Dedicerad server för CS/UT m.m.)
Så här gör man i Windows 2000, men jag är rätt säkert på att det går till på samma sätt även i Windows XP:
Start > Settings > Control Panel > System > Advanced > Startup and recovery > Automatically Reboot (ta bort bocken)
Nu kommer datorn istället för att starta om visa en blåskärm med lite felkoder som borde underlätta felsökandet. På samma ställe kan du även ställa in så att felen skrivs till systemloggen och att ramminnet dumpas till en fil på hårddisken.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e