webForumDet fria alternativet

Danska bredbandkunder får saftiga böter

Medier & press

34 svar · 1 731 visningar · startad av G8 · sida 2 av 2

Frågan, av G8

Hittade det här på digi.no, norges motsvarighet till idg.se ungefär: <http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/md20021125115712hb34604257> :l Kommentarer? //G8

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Vem får pengarna ... det här påminner mig mycket om Al Capones verksamhet i Chicago på 20/30-talet .... ren utpressning och ocker ...

Kan det vara lagligt att bara helt utan rättslig prövning skicka fakturor på mellan 1 och 100 tusen kr som en intresseförening helt utan maktbefogenheter ... det är väl olagligt att bedriva utpressning och hota människor

hoppas att Anders Fogh Rassmussen ingriper och låter staten driva en process angående maffia-verksamhet mot antipiratgruppen som ger fängelse och böter i storleksordningen 10^8 Kr ...

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg

@nders skrev:

G8 skrev:

Är inte det olagligt då? ;)

Om jag har förstått saken rätt är det inte olagligt att ladda hem upphovsrättsskyddat material, men däremot att låta andra ladda hem från dig.

(Och att använda det du laddat hem, om du inte har licens förstås.)

Måste de inte ladda hem olagligt matrial för att bevisa att du har olagligt matrial. Bara för att man har massa filer som heter samma sak som kända låter betyder väl inte att de är olagliga.

Jag yrar

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

APB ser väl sig själva som moralens väktare med "rätt att utnyttja upphovsrättsskyddad data i allmänhetens tjänst". ;) §e

tycker det borde upprättas en anti-APB som skyddar privatpersoner juridiskt som blivit offer för den här maffia-organisationen

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

G8 skrev:

Jag fattar inte bara hur de har fått tillgång till alla IP adresserna och vem de tillhör. Det innebär att jag skulle kunna ringa till Telia i Danmark och frågat vem som hade IP 123.123.123.123 kl. 18.04 igår, och Telia är skyldiga att ge mig informationen, eller?

Jag menar, är inte det polisens sak att kolla upp sånt, efter en anmälan. För vad är det som säger att antipiratbyrån har mer juridisk rätt att få information om anvöndare än vad en vanlig svensson? Det är ju trots allt bara en intresseorganisation...

IDG skrev:

Antipiratgruppen har under ett antal dagar spårat en rad användare på fildelningstjänsterna. Efter att ha registrerat IP-nummer hos vardera användare har de sedan hört av sig till respektive tjänsteleverantör och krävt att få veta vilken användare som haft IP-numret vid det givna tillfället. Detta är förstås något Internetleverantörerna motsatt sig, men efter ett domstolbeslut har de varit tvungna att ge ut uppgifterna till Antipiratgruppen.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Röstar för att Individen sköter "anti-APB"... §e :e
(nu är jag väldigt snäll, bästa moderatorer...) :r

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)™

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Det jag undrar är på vilka grunder de skickar faktura? Jag har svårt att tänka mig att de som får fakturan har beställt en vara eller tjänst från APG. Och ett skadestånd kan det ju inte vara frågan om eftersom ett sådant endast kan utdömas av domstol.

Jag försvarar inte piratkopiering, även om jag inte tänker hyckla utan kan gott erkänna att jag själv använt piratkopierade program. Men ett lagbrott rättfärdigar inte ett annat. APG måste även dom följa lagar och förordningar vilket jag betvivlar att dom gör med sådana här metoder.
Fast det kanske fungerar annorlunda i Danmark?

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Nog tycks det mesta vara annorlunda i Danmark:
"- Betalar de inte i tid kommer de bli stämda,
säger Mårten Lindegaard som är advokat för Antipiratgruppen."
Om man ska det uttalandet på allvar,
så finns det kanske en god grund för:
"Ett kusligt, men fullt realiserbart, scenario:
Ett fattigt mediaföretag "delar med sig" filer
via bulvaner till intet ont anande stackare,
för att sedan stämma skiten ur stackarna..."
Eller att registrera ett mediaföretag i Danmark
och kanske börja anlita Mårten Lindegaard... ;)™

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)™

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Visst, piratkopiering är FEL. Men samtidigt fattar jag inte hur de kan döma ut belopp på 10 till 100 000 för folk som ändå inte har tjänat något på verksamheten.

Finns det någon vinst i att kanske förstöra någons liv för några jävla filmer?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

casca skrev:

Visst, piratkopiering är FEL. Men samtidigt fattar jag inte hur de kan döma ut belopp på 10 till 100 000 för folk som ändå inte har tjänat något på verksamheten.

Finns det någon vinst i att kanske förstöra någons liv för några jävla filmer?

Jag förstår hur du menar, MEN är det inte personen själv som har förstört sitt liv?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Vilket är värst?

Den här?
Eller den här?
Eller skadeståndet i den här?

Eller 100.000 för ett innehav av en massa 1:or och 0:or i "tyvärr" fel kombination.

Angående motiveringen till skadeståndet: Vilka har de skadat?

Albumen: Skivförlagen och producenterna. De har förlorat en del tusenlappar. Men de tjänar väl in det på sina överpriser på normala Cd-skivor. Att de tar ut överpris p.g.a. piratkopiering är bara en fasad, ett hyckel mot köparna. Så de slipper väl antagligen Socialbidrag med en hårsmån i alla fall. Artisterna blir av med sin del också. Men, om musiken är värd att lyssna på, om man skulle köpt skivan om man vill ha för att verkligen lyssna på, är det inte många som köper den bara för att få bättre kvalitet och hela paketet med fodral m.m. Jag vet de som har 50 Gb med musik. Tror ni att det betyder att de skulle köpt all musik i affären om inte internet fanns?
Filmer: Här är det förmodlingen producenterna och
skådespelarna. Jag tycker faktiskt att Julia Roberts förtjänar mina 2 kr som i slutändan hamnar hos henne, ifall jag skulle sett den på bio. Vad som troligen är mycket vanligt här är att de flesta som har filmen på datorn antagligen sett filmen på bio redan, för upplevelsens skull. Då borde man kunna räkna bort dessa personer som tjuvar av alla dessa 1:or och nollor, då de faktiskt redan betalat för att se filmen. De har ju ändå betalat och planerade nog inte att se filmen mer än en gång.
Program: Här är det självklart programerarna och distrubitörerna som förlorar. Och här tycker jag att man kan se saken på lite olika sätt. Först och främst, det är olagligt att fel att kopiera program och använda för ett kommersiellt syfte samt tjäna pengar på det. Men hur farligt är det?
Vi kan tänka oss en som samlar på program för att sälja dem. Han säljer för kanske 30.000 i månaden. Alla får programmen billigt och alla är nöjda. Här har vi en som jag tycker att man borde sätta böter på. Han tjänar pengar på verksamheten och har som avsikt att snuva tillverkarna på pengar.
Vi har en annan. Han har lite webbredigeringsprogram samt programeringsprogram. Alla är olagliga. Han är 16 år och försöker lära sig programering men tyvärr har han inte råd att köpa licens för de programen han behöver, eller de som hjälper honom mest i hans utveckling. Han använder programen och blir bättre och tjänar tillslut pengar på sin kunskap. När han får råd att köpa programmen så gör han det. Dilemmat är att han antagligen aldrig skulle köpt dem om han inte använt dem olagligt till en början, eftersom han inte skulle ha kunskap inom området över huvud taget. Vart kan vi hitta anledningen rent moraliskt sett att bötfälla honom?
Spel: Självklart här även programmerarna som förlorar. Men även här kan man se en för och baksida. Vi tar samma person som med programmen. Han samlar på sig spel och säljer för 30.000 i månaden. Bötfäll! Helt solklart tycker jag och säkert de flesta här. Samma som med programmen.
Men sen har vi nästa, och här måste jag säga att jag tillhör denna kategori. Jag ser ett piratkopierat spel som ett demo. Det spelar faktiskt sällan så stor roll om jag först hittar ett demo eller en fullversion, tillvägagångsättet är detsamma. Jag installerar, testar, funderar. Är det här något jag vill spela hela spelet av?
Hur sugen är man på att lägga 600 :- på ett spel där man bara fått testa en tutorial på 5 minuter. Vad ligger felet i att testa kanske 20 minuter på en campaing eller varför inte en hel match i free mode, bara för att se vad man kan göra. Jag måste säga att jag äger inte ett piratkopierat spel som jag spelar över huvud taget. Utan de spel jag spelar är alla inköpta och lagliga. Men skulle jag köpt in dem utan att kanske ha spelat en olaglig kopia?
"Men det är det demo är till för." Sant! Och för det mesta är demo tillräckligt, men ibland så är de riktigt snåla med demos så man inte förstår varför man skulle vilja ens titta på spelet i affären.

Det jag i alla fall ville komma fram till är att det alltid finns minst två sidorna med att ha piratkopierat på sin hårddisk.
Ett värt att bötfälla på en gång. Ett som jag rent moraliskt sett, inte vet om man ska se som ett allvarligt brott mot de som påverkas.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag vill bara inflika med att jag älskar Microsoft på det här området!

Vad gör de åt piratkopiering?
- Erbjuder billiga studentlicenser. Skitbra!
- Erbjuder "lättare" varianter av sina program gratis, som har alla funktioner och dylikt men inte samma kapacitet. Exempel är databasen SQL Server och dess gratisvariant Microsoft Data Engine (MSDE). Om man utvecklar i ASP.NET finns "Web Matrix" (gratis) mot 10 000-kronorsversionen Visual Studio.NET. Web Matrix har inte samma funktioner, men tanken är att man ska kunna hoppa in i VS.NET och slippa inlärningströskeln. Skitbra!

Microsoft är ett företag som vet hur det ska lösas anser jag (men inte alltid).

cyprus skrev:

Vi har en annan. Han har lite webbredigeringsprogram samt programeringsprogram. Alla är olagliga. Han är 16 år och försöker lära sig programering men tyvärr har han inte råd att köpa licens för de programen han behöver, eller de som hjälper honom mest i hans utveckling. Han använder programen och blir bättre och tjänar tillslut pengar på sin kunskap. När han får råd att köpa programmen så gör han det. Dilemmat är att han antagligen aldrig skulle köpt dem om han inte använt dem olagligt till en början, eftersom han inte skulle ha kunskap inom området över huvud taget. Vart kan vi hitta anledningen rent moraliskt sett att bötfälla honom?

Precis så har jag gjort. Tankat ner ett piratkopierat program, utvärderat och använt i kanske ett års tid. Fungerar klockrent - då är det bara att palla sig ned till butiken (eller på nätet) och köpa. :)

Likaså för större företag. En anställd piratkopierar och upptäcker "fy fan, det här programmet klarar alla våra administrativa uppgifter bättre än det gamla". Vips så har företaget investerat i en billigare produkt som löser samma rutiner på ett enklare och billigare sätt.

Konkurrensen hårdnar med piratkopiering - det finns alltså inte bara nackdelar med det, även om det överväger.

MS operativa vinst för WinXp/2000/ME + Office uppgick till storleksordningen 40 mdr kr förra året ... så de behöver nog inte svälta för att folk kör endel utan licens ... dessutom tvingar ju MS monopolställning på dessa områden folk att använda deras program eller taskiga-emulatorer och filkonverterare m.m. om man ska kunna fungera effektivt med andra i ett projektarbete t.ex.

jag kan inte säga att jag inte kan lösa den här ekvationen med matlab eftersom jag inte har licens på plattformen programmet utvecklats för i den version som är aktuell eller att jag lämnar in rapporten i ett taskigt linuxformat som gör att den blir underkänd på grund av oläslighet bara för jag inte har råd att betala microsofts enorma vinst ...

Dessutom är det på inget sätt en förlust för landet eller Europa eftersom microsofts vinst inte skattas i Europa och utvecklingskostnaderna inte behöver skäras ned ... alltså är de enda som förlorar på affären MS-aktieägare och USA:s/delstaten som beskattar MS vinst ...

och den staten råd att satsa mer pengar på armén än de nio följande länderna tillsammans så ingen lider ... varför ska fattiga studenter betala världens rikaste så de kan bli ännu rikare när de ändå bara missbrukar sin makt och sina pengar ... ??

Medlem sedan juli 200212 inlägg

Frågan är ju också vart pengarna som de kräver tar vägen. Jag har svårt att tro att de sitter och skickar ut 300 kr till varje programtillverkare eller 60 kr till Virgin Records.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

GlassBil skrev:

Frågan är ju också vart pengarna som de kräver tar vägen. Jag har svårt att tro att de sitter och skickar ut 300 kr till varje programtillverkare eller 60 kr till Virgin Records.

Precis vad jag tänkte.. Och hur kan en förening, som inte ens har något med licenserna att göra, stämma en privatperson för olaga licenser?? En till sak, om dom spårar deras ip så gör dom ju intrång på ens privatliv.. Hur spårar dom egentligen?? Lägger dom in ett program i privatpersonernas dator som kollar vad som ligger där och vad som görs eller kopplar dom upp sej på deras lina och kontrollerar alla signaler som skickas?? Om dom använder program så gör dom lika mycket olagligt eftersom att det kan räknas som hacking eller att lägga in en sorts virus, en trojan, vilket det egentligen är isåfall.. Alltså, ett program som ligger dolt och väntar på uppkopplingar.. Att koppla upp sej mot deras lina skulle nog inte heller fungera särskilt bra eftersom att då måste dom ha en jävla datorkapacitet om dom ska kolla vad flera personer gör samtidigt och dessutom logga och titta igenom. Detta gör även bandbredden slöare eftersom att även APG också ska använda samma lina och jag skulle personligen inte ladda ner ett program med slö lina.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)