KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg*gaaaah* Jag ger upp med Win2k ett tag nu. Tänkte jag skulle vara smart och installera från "noll" med bara minne, 1 st HDD, 1 st CD-brännare och Grafikkort istoppat. Men vad händer då, installatioonen kraschar med 0x00000051 när det är dags att registrera komponenter osv.
Jag kör Win98 på Maxtordisken och utan ljudkort nu så vi får se vad som händer då :(
(Jag misstänker nämligen att det antingen var ljudkortet eller Quantumdisken som spökade)
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggKlös, sorry, jag har missat tråden...
Skälet till att jag frågar när det inträffar beror på att felkoderna kan vara beroende på vad du gör.
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggRikard: Eftersom jag körde med en "felsöknings-konfig" så gjorde jag inte så mycket. Sista gången jag fick igenom installationen så vara bara operativsystem, SP2, Via 4in1-drivare, Grafikkortsdrivare och musdrivare installerat.
Alltså jag surfade mest, samlade länkar till eventuella tips på fel i ett textdokument. Men oftast kraschade det när bara Iexplorer var igång (vid "användande" av windows).
Jag tror fortfarande på att det är främst HDD som strular, jag ska försöka låna en UDMA-100 disk för att testa med.
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
[Redigerat av Klös den 17 nov 2001]
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggUppdatering ett år senare!!
En uppdatering ett år efter om det är någon som är intresserad! Jag har lyckats köra Win2k i snart två veckor utan blåskärm den här gången på samma hårdvara som bråkat tidigare, det enda som är nytt är tangentbordet :)
Vad har jag gjort eller vad jag tror det är som gjort att det fungerar tillslut:
Det jag skulle satsa mina pengar på är att jag ändrade "drivrutinerna" för ACPI till standard-PC istället för "Advanced någonting". Detta medför färre IRQ-konflikter om jag fattat det hela rätt. Jag fick först samma felkoder som jag fick för ett år sedan utan denna förändring. Dock stänger inte datorn av sig själv men det kan jag leva med om jag bara slipper Win98.
Andra orsaker som kanske gör att det fungerar: Att det kommit nya drivrutiner till det mesta på ett år (eller rättare sagt på det halvår som förflutit sedan jag testade en sväng med Win2k för ett halvår sen men med samma fel som jag beskrivit ovan, då hade jag köpt ny hårddisk). Jag kör på/med FAT32 vilket jag inte gjorde tidigare. Det har kommit ett servicepack till (SP3).
Vad kan man dra för slutsatser av dett vet jag inte men om det är någon som i framtiden som läser detta och har samma problem som jag har haft med blåskärmar i Win2k testa med att ändra "drivrutinen" för ACPI :)