webForumDet fria alternativet

Maktskifte i Sthlm!!!

Politik & samhälle

36 svar · 1 013 visningar · startad av Räven · sida 2 av 2

Frågan, av Räven

jajmänsan, nu åker moderaterna ut med röven före ur kommunen. och vet ni vad det betyder?!. Det kommer byggas massvis med hyresrätter. socialdemokraterna kommer aldrig acceptera denna bostadsbrist i sthlm, därför är jag stensäker på att dom kommer bygga. Det har ju mångt och mycket blivit en valfråga bland unga, så sossarna kommer inte kunna komma undan det löftet. Dock det kan bli ganska synd

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

socialdemokraterna kommer aldrig acceptera denna bostadsbrist i sthlm, ...

Varför inte? De har ju accepterat bostadsbrist i Göteborg. Och här har de suttit vid makten sedan hedenhös (därav har vi bland de högsta skatterna i sverige, tillsammans med de längsta vårdköerna). :l

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Räven utmärker sig som vanligt med sin besserwisserattityd. Det hade väl varit åtminstone varit nästan OK om han hade något att komma med, men han bevisar ideligen motsatsen.

Var tror du sossarna ska bygga alla bostäder i Stockholm? I innerstan, där de flesta vill bo finns det inte mycket plats. Inte finns det så mycket plats i förorterna heller. Där det finns ytor (t ex skogsområden) vill inte särintressen ha nya bostäder.

Det kommer inte att byggas massvis med hyresrätter eftersom det blir väldigt dyrt om kommunen ska subventionera. Byggbolagen vill inte bygga hyresrätter eftersom det är svårare att tjäna pengar på dessa. Om priserna sjunker på bostadsrättsmarknaden kommer det inte att bero på att sossarna bygger några hyresrätter...

Sossarna har regerat i Stockholm tidigare och det var bostadsbrist då också.

Så lär det förbli så länge som vi inte har marknadshyror. Tro inte annat. Sedan kan man tycka vad man vill om marknadshyror.

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg

Mycket lätt.
vadå innerstan?, vadå förorterna?.
Man bygger en helt ny förort såklart!, som jag sagt tidigare!.
Det är inte alls dyrt att bygga hyrerätter. Det är bara något som byggbolagen påstår. Och det är p.g.a dom kartellsamarbetar!, dom har drivit upp priserna flera gånger om. Varför kostar tex en tegelsten 90% mer i sverige än i tyskland?, HELA byggbranschen kartellsamarbetar. DÄRFÖR är det dyrt att bygga.

Om priserna sjunker på bostadsrättsmarknaden kommer det inte att bero på att sossarna bygger några hyresrätter

amen hallo eller. vet du vad begreppet "tillgång och efterfrågan" innebär?.

Så lär det förbli så länge som vi inte har marknadshyror. Tro inte annat. Sedan kan man tycka vad man vill om marknadshyror.

då säger du också ja till: tripplade hyror i innerstan. dubblerade hyror i förorterna. Vilket gör det omöjligt för låginkomsttagare att flytta till sthlm. detta kommer resultera i en extrem segregering av folkklasserna, exakt som i USA. de rika i innerstan, de fattiga i förorterna/kranskommunerna. Varför ska ENBART de rika få bo inne i stockholm?.

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Å andra sidan så sjunker ju hyrorna i inpopulära områden med marknadshyror och befolkningstätheten blir jämnare ... samtidigt som alla som kan klara sig utan stockholms innerstad får det bättre ...

Att det är så många bostadsrätter och så lite hyresrätter är ett tecken på att människor skriker efter marknadsanpassning .... och det är bra för min del för jag tycker inte det är NÖDVÄNDIGT att bo i innerstan det finns kollektivtrafik ...

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Att det är så många bostadsrätter och så lite hyresrätter är ett tecken på att människor skriker efter marknadsanpassning

Hur menar du då?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

web00132 skrev:

Att det är så många bostadsrätter och så lite hyresrätter är ett tecken på att människor skriker efter marknadsanpassning

Hur menar du då?

Det finns en stor marknad som vill ha bostad i innerstaden. Samtidigt får man inte ta marknadsmässiga hyror där. Det leder till att det inte är så populärt att bygga hyresrätter där. Dessutom måste du lägga till det faktum att markpriserna är betydligt högre i innerstaden. Det leder till att det kostar mer att föra upp ett hus där. Då är det mer ekonomiskt att bygga bostadsrätter där, för då kan du ta ut ett marknadsmässigt pris för bostadsrätterna.

Man bör hålla i minnet att marknaden faktiskt styr även hyresrätterna idag genom att påverka hur mycket du måste betala svart för att få ett hyreskontrakt. Men det är ju inget som byggföretagen kan kalkylera med.

Ok, jag hajar.
Är inte så insatt i hur bostadsmarknaden fungerar och borde fungera. Det jag vet är att jag vill bo i innerstan och det är fel om jag ska hindras från detta pga att jag inte har tillräckligt mycket pengar.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

web00132 skrev:

Det jag vet är att jag vill bo i innerstan och det är fel om jag ska hindras från detta pga att jag inte har tillräckligt mycket pengar.

Jo, det är många som vill bo där. Betydligt många fler än vad bostäderna räcker till för. Därför kommer många hindras från att bo var de vill, av ett eller annat skäl. Frågan är varför just du skulle ha företräde dit. Tillgång till pengar kan vara en styrande faktor. Så skulle det vara om marknadshyror rådde, och så är det även idag då man måste betala svart.

Jag måste säga att jag hörde ett bra förslag från sossarna. De skulle tillhandahålla mark gratis på det villkoret att byggföretaget bygger hyreslägenheter där. Det skulle kunna vara ett sätt att få igång byggandet i innerstan. Låt oss hoppas att det blir något av det förslaget, även om jag har svårt att tro det.

Fast om det inte finns bostäder så det räcker i stan så är det ett bra skäl till att jag inte kan bo där. Att jag inte skulle ha råd att bo där vore sämre. Nu vet jag iaf att det finns en chans att få bo där om ngn flyttar.

Räven skrev:

Mycket lätt.
vadå innerstan?, vadå förorterna?.
Man bygger en helt ny förort såklart!, som jag sagt tidigare!.

Det tror du. Det finns egentligen ganska gott om plats, men folk vill inte få skogarna nedhuggna och se sina grönområden försvinna. Nästan varje byggprojekt möter motstånd från någon grupp.

Det är inte alls dyrt att bygga hyrerätter.
Det är bara något som byggbolagen påstår. Och det är p.g.a dom kartellsamarbetar!, dom har drivit upp priserna flera gånger om. Varför kostar tex en tegelsten 90% mer i sverige än i tyskland?, HELA byggbranschen kartellsamarbetar. DÄRFÖR är det dyrt att bygga.

Jo, det är visst dyrt att bygga hyresrätter. Att karteller existerar gör det ännu dyrare, men det skulle vara dyrt ändå. Jag vet att tegelstenar är dyrare i Sverige. Jag vet också att HELA byggbranschen inte bildar karteller, men att vissa bolag gör det. Det är inte BARA därför det är dyrt att bygga. Löner och skatter är höga i Sverige, dessutom regleras byggandet av ett detaljrikt regelverk. Detta är några av anledningarna till att det är dyrt.

Om priserna sjunker på bostadsrättsmarknaden kommer det inte att bero på att sossarna bygger några hyresrätter

amen hallo eller. vet du vad begreppet "tillgång och efterfrågan" innebär?.

Eftersom jag läst nationalekonomi på universitet vet jag nog ganska mycket mer än dig om tillgång och efterfrågan. Det korrekta uttrycket är "Utbud och efterfrågan", till att börja med.
Poängen är att det behövs väldigt många hyresrätter om bostadsrättsmarknaden i innerstaden skall påverkas. Så många hyresrätter kan inte byggas snabbt och det skulle dessutom bli väldigt dyrt för Stockholms stad.

då säger du också ja till: tripplade hyror i innerstan. dubblerade hyror i förorterna. Vilket gör det omöjligt för låginkomsttagare att flytta till sthlm. detta kommer resultera i en extrem segregering av folkklasserna, exakt som i USA. de rika i innerstan, de fattiga i förorterna/kranskommunerna. Varför ska ENBART de rika få bo inne i stockholm?.

Läs vad jag skriver: Jag förespråkar inte marknadshyror i mitt tidigare inlägg. Däremot säger jag att det kommer vara bostadsbrist i Stockholms innerstad så länge som hyresnivåerna styrs av bruksvärdessystemet och inte sätts av marknadskrafterna. Det handlar om grundläggande förståelse av utbud och efterfrågan.

Tripplade hyror i innerstan? Har du en källa till det?
Hyrorna skulle öka, i vissa fall kan de höjas rejält, i andra fall är ökningen mindre. I vissa förorter skulle hyrorna också öka medan i vissa skulle de minska. T ex i Rinkeby skulle de förmodligen minska, vilket skulle vara till gagn för de som bor där nu.

Du talar om en extrem segregering likt USA. USA skiljer sig rätt mycket från Sverige i många avseenden. Det kanske är lämpligare att jämföra med mer närliggande länder. T ex Norge.
I Oslo råder fri hyressättning. Åk dit och kolla om det är som Bronx i förorterna.

Varför skall enbart de rika få bo i innerstaden?
Tja, varför skall bara rika få åka Volvo S80? Varför skall enbart rika få åka på semester till Thailand? Varför skall enbart rika kunna köpa champagne? Varför skall enbart rika få ha råd att köpa en riktigt bra stereoanläggning?

Med ditt sätt att resonera så skulle det vara bäst om alla varor prissattes så att alla kunde ha råd med dem. Fundera ett slag på följderna av detta...

Till sist kan jag ju säga att jag på ett teoretiskt plan är för marknadshyror, men eftersom jag bor i en hyresrätt i stan så skulle jag säkert rösta nej i en tänkt folkomröstning.

web00132 skrev:

Ok, jag hajar.
Är inte så insatt i hur bostadsmarknaden fungerar och borde fungera. Det jag vet är att jag vill bo i innerstan och det är fel om jag ska hindras från detta pga att jag inte har tillräckligt mycket pengar.

Tycker du att det är fel att du skall hindras från att bo i innerstaden för att du inte har köat i tjugo år då?

Tycker du att det är fel att du inte kan ha en bil bara för att du inte har tillräckligt mycket pengar?

Haha trodde du du skulle få sista ordet.

Jo, det är visst dyrt att bygga hyresrätter. Att karteller existerar gör det ännu dyrare, men det skulle vara dyrt ändå. Jag vet att tegelstenar är dyrare i Sverige. Jag vet också att HELA byggbranschen inte bildar karteller, men att vissa bolag gör det. Det är inte BARA därför det är dyrt att bygga. Löner och skatter är höga i Sverige, dessutom regleras byggandet av ett detaljrikt regelverk. Detta är några av anledningarna till att det är dyrt.

Har jag skrivit något som var fel eller?. Nä, du håller med om kartellerna. Regleringarna är inte av ondo, vem vill bo i lägenhet med 1 mm tjocka väggar tex?. Och vem kan då protestera om alternativet är rännstenen?

Poängen är att det behövs väldigt många hyresrätter om bostadsrättsmarknaden i innerstaden skall påverkas. Så många hyresrätter kan inte byggas snabbt och det skulle dessutom bli väldigt dyrt för Stockholms stad.

miljonprogrammet på 60-talet. kommentarer överflödiga.

Däremot säger jag att det kommer vara bostadsbrist i Stockholms innerstad så länge som hyresnivåerna styrs av bruksvärdessystemet och inte sätts av marknadskrafterna

jahopp. Men så fel man kan ha. Hur kan det komma sig att HELA bostadsbristen i sthlm och alla andra delar av landet löstes på bara 10 år UTAN marknadspriser?.

Hyrorna skulle öka, i vissa fall kan de höjas rejält, i andra fall är ökningen mindre. I vissa förorter skulle hyrorna också öka medan i vissa skulle de minska. T ex i Rinkeby skulle de förmodligen minska, vilket skulle vara till gagn för de som bor där nu.

Nej priserna skulle dubbleras i förorterna, 80 000 människor i bostadskön pumpar upp priserna med raketfart överallt i stockholm.

Du talar om en extrem segregering likt USA. USA skiljer sig rätt mycket från Sverige i många avseenden. Det kanske är lämpligare att jämföra med mer närliggande länder. T ex Norge.
I Oslo råder fri hyressättning. Åk dit och kolla om det är som Bronx i förorterna.

Du viftar ju bara med en massa trams ju.
Jag skrev: "detta kommer resultera i en extrem segregering av folkklasserna, exakt som i USA. de rika i innerstan, de fattiga i förorterna/kranskommunerna. Varför ska ENBART de rika få bo inne i stockholm?.".

Det är exakt detta som kommer hända om det införs marknadshyror. underklassen som inte har råd bor i kranskommunerna/förorterna , medelklassen i stockholms närområden, de rika i innerstan, EXAKT så blir det. Vad dillar du om Bronx, vad syftar du på, vad menar du?, vad har jag påstått?.

Tja, varför skall bara rika få åka Volvo S80? Varför skall enbart rika få åka på semester till Thailand? Varför skall enbart rika kunna köpa champagne? Varför skall enbart rika få ha råd att köpa en riktigt bra stereoanläggning

Ja duuu, DÄRFÖR att det ska vara en rättighet med tak över huvudet och ett SKÄLIGT boende oavsett plånboksstorlek.
Man ska inte behöva bo 10 mil utanför sitt jobb bara för att man inte tjänar så bra. [Delar av detta stycke är raderat.]

Redigerat med anledning av webForums regler §4 och det undantagstillstånd som råder i Politikforumet.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Rikard alternativt admin@webforum.nu.

Rikard
forumledare, webForum

Med ditt sätt att resonera så skulle det vara bäst om alla varor prissattes så att alla kunde ha råd med dem. Fundera ett slag på följderna av detta

Nej det har jag inte sagt, fattar du?. VISSA grundläggande saker i ett fungerande samhälle ska inte bero på storleken på plånboken.
Det är:

skäligt boende
sjukvård
skälig pension
socialt skyddsnät vid arbetslöshet

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Man ska inte behöva bo 10 mil utanför sitt jobb bara för att man inte tjänar så bra. [Delar av detta stycke är raderat.]

Förklaringen till den redigering återstår att finna i ursprungsinlägget.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Och andra sidan är landet väldigt stort och man behöver inte bosätta sig i Stockholm om man inte gillar stan.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Dags att påminna debattörerna om våra regler och då speciellt §4 :)

PeW
Moderator

Räven skrev:

Haha trodde du du skulle få sista ordet.

Sista ordet kan du gärna få. Jag nöjer mig med att krossa din argumentation...

Har jag skrivit något som var fel eller?.

Ja, det har du. Du lägger alldeles för stor vikt vid kartellbildning för byggpriserna.

Regleringarna är inte av ondo, vem vill bo i lägenhet med 1 mm tjocka väggar tex?. Och vem kan då protestera om alternativet är rännstenen?

Regleringarna är inte av bara av ondo, men de fördyrar byggandet. varför skulle alternativet vara rännstenen om vi hade en fungerande bostadsmarknad?

miljonprogrammet på 60-talet. kommentarer överflödiga.

Försök bygga lika många bostäder i Stockholm idag som det byggdes då, försök också trycka in fylla en halvliters flaska först med en halvliter vatten, sedan med en halvliter till med resonemanget att det gick ju in en halvliter förut, då borde ju en halvliter till gå in...

Försök förstå att miljonprogrammet var en statlig uppgift, medan vi nu har snackat om stockholmssossarnas möjligheter. Jag har inte hört att Göran P vill spendera en massa miljarder på att lösa bostadsfrågan i Stockholm. De futtiga investeringsstöd som det ev kan bli tal om kommer sannolikt inte att påverka.

Försök förstå att det statsfinansiella läget var betydligt bättre under miljonprogramstiden (de offentliga utgifterna var lägre, likaså det sociala skyddsnätet)

Försök förstå att det var billigare att bygga då, då reallönerna var lägre.

De flesta miljonprogramsområden känns rätt misslyckade

Däremot säger jag att det kommer vara bostadsbrist i Stockholms innerstad så länge som hyresnivåerna styrs av bruksvärdessystemet och inte sätts av marknadskrafterna

jahopp. Men så fel man kan ha. Hur kan det komma sig att HELA bostadsbristen i sthlm och alla andra delar av landet löstes på bara 10 år UTAN marknadspriser?.

Det har varit bostadsbrist i Stockholms innerstad hela tiden...om än i varierande grad...

Du viftar ju bara med en massa trams ju.
Jag skrev: "detta kommer resultera i en extrem segregering av folkklasserna, exakt som i USA. de rika i innerstan, de fattiga i förorterna/kranskommunerna. Varför ska ENBART de rika få bo inne i stockholm?.".

Åk till Oslo, är det en extrem segregering där? När var jag där såg det inte så illa ut. Varför jämföra med USA´?

Tja, varför skall bara rika få åka Volvo S80? Varför skall enbart rika få åka på semester till Thailand? Varför skall enbart rika kunna köpa champagne? Varför skall enbart rika få ha råd att köpa en riktigt bra stereoanläggning

Ja duuu, DÄRFÖR att det ska vara en rättighet med tak över huvudet och ett SKÄLIGT boende oavsett plånboksstorlek.

Som Beatbox sa, alla behöver ju inte bo i Stockholm.

Men allvarligt.

varför raderade ni mitt inlägg.
Med meningen "Semester in i r..hålet"?.
Det var ju en rolig mening.
kan man kalla detta ett fritt forum längre?.
diktaturaaa!!!

men de fördyrar byggandet. varför skulle alternativet vara rännstenen om vi hade en fungerande bostadsmarknad?

Men vadå fördyrar boendet. regelverket är saker som brandsäkerhet, utrymningsutgångar, elkablar inte ska sitta i på utsidan i duschen ex. Det är sådana saker som är regelverk, visst fördyrar det, men skulle du vilja bo i en kåk som nått byggbolag smällt upp helt utan regler och bestämmelser?. Tex när du badar så går det hål i golvet och du hamnar i grannens matbord etc?. pga av att byggbolaget gjorde golvet för tunt för att sänka kostnaderna och för att öka deras kapitalist-vinst.

Försök förstå att miljonprogrammet var en statlig uppgift, Försök förstå att det var billigare att bygga då, då reallönerna var lägre.

Just, och så ska det förbli, lägenhetsbyggnadet ska inte utsättas för marknadskrafter och marknadspriser, alla ska kunna bo i dem och det är statens/kommunens uppgift att tillhandahålla dessa lägenheter. Och du, reallönerna var faktiskt högre då. På 50-60 talet behövde bara mannen arbeta och hela familjen klarade sig på det. Det går inte idag om man inte tillhör toppskiktet.

De flesta miljonprogramsområden känns rätt misslyckade

Tycker det var bland det bästa sossarna gjort för de vanliga löntagarna, vem skulle annars lösa problemet?. Marknaden?, Bah!.

Åk till Oslo, är det en extrem segregering där? När var jag där såg det inte så illa ut. Varför jämföra med USA´?

Jag tror inte du förstått vad ordet segregering är.
Det är en uppdelning av folkgrupper. Det har inget med kriminalitet att göra.

I Oslo råder extrem bostadsbrist, jag vet för jag har försökt skaffa lägenhet där. och så kommer det förbli så länge marknaden bestämmer. Om du läst läxan rätt så bör du veta att det behövs ett antal bostadslösa som håller priserna uppe, för hade det funnits lägenheter till alla i ett område med marknadspriser och privatägda fastigheter hade lägenhetspriserna varit typ 500:- för en etta. Därför MÅSTE det finnas ett visst antal som kämpar för att få en lägenhet för att priserna ska kunnas hållas uppe och stabila. Samma sak är det med Arbetstillfällen och arbetare. Det måste finnas ett visst antal arbetslösa för att hålla lönekraven nere, för att annars kommer lönerna att stiga och det blir inflation i ekonomin. Samma sak är det med bostäder i en helt marknadsanpassad privat ekonomi. Säg mig den stat som har infört marknadspriser med privatägda fastigheter och som INTE har bostadsbrist. Det existerar inte kompis.
Därför SKA staten undanta som jag sagt lägenheter från marknadskrafterna, eftersom i ett civiliserat samhälle ska skäligt boende var en rättighet oavsett storlek på plånbok.

Som Beatbox sa, alla behöver ju inte bo i Stockholm

Men den låginkomsttagare som vill då?, vad säger du till honom?.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Räven skrev:

Men allvarligt.

varför raderade ni mitt inlägg.
Med meningen "Semester in i r..hålet"?.
Det var ju en rolig mening.
kan man kalla detta ett fritt forum längre?.
diktaturaaa!!!

Rikard skrev:

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Rikard alternativt admin@webforum.nu.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)