webForumDet fria alternativet

Linux Installation - igen...

29 svar · 745 visningar · startad av wmaster

wmasterMedlem sedan dec. 2001349 inlägg

Jag övergav 486an och ska installera Linux på denna dator istället!
Jag har sedan tidigare win2k och winxp sedan tidigare...och tänkte trycka in linux på en annan disk. Kanske låter lite klurigt med tre os men farsan vill ha kvar xp (det är svenska!) och win2k vill jag ha kvar. När jag väl har skapat en F:\ och har Slacware skivan...hur ska jag då göra? Någon sa mig att bara starta upp dator med skivan i så körs installationen automatiskt. :OO Men så blir det inte för mig...så hur skall jag gå till väga? Ska jag göra någon slags bootdiskett eller vad?

Tack på förhand!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det ska inte behövas, se till att ändra i BIOS så att du bootar från CD-skivan.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Om du inte kan bota från CD så finns det (åtminstånde på RedHat och Mandrake skivorna) start diskett images på skivan. Katalogen tror jag heter "image". Ska även finnas en Readme där som säger vilken disk du ska använda.
Om du ska köra XP och 2000 så kan det vara bra att inte använda Linux standard boot skärm (när det väl är installerat) utan att använda den som redan används av XP och 2000. Här är en Tutorial som visar hur du gör, http://classes.csumb.edu/CST/CST434-01/world/DualBoot.html, om du känner dig osäker så gör det inte :)

/Viktor

Hmm...när känner jag mig osäker ;-) Men jag har även Red Hat skivorna...är det kanske att föredra framför Slackware? och hur menar du med Linux standard boot skärm?

Som standard när du installerar linux så får du när du startar datorn välja om du vill köra linux eller windows, om du har XP och 2000 så kommer du när du har valt windows till din "vanliga" boot skärm där du får välja om du vill starta XP eller 2000.
Om du följe instruktionerna på sidan som jag gav dig så kan du få in Linux som val i den vanliga boot menyn där du väljer mellan XP och 2000. Men som sagt, om du är osäker så kör standard.

Har bara använt Redhat och Mandrake, kan inte säga om någon är bättre än den andra.

/Viktor

okej...men tycker du Red Hat är bra då? Och förresten...hur skulle jag göra de där boot-dsikarna? och till sist gnome vs kde!?

>tycker du Red Hat är bra då?

Ja, det fungerar bra för mig. Det ända jag kan klaga på är att det bara hittar 1 nätverks kort vid installationen. Måste "hacka" lite i config filer för att installera det andra manuellt.

>hur skulle jag göra de där boot-dsikarna

Det borde finnas ett program på skivan som heter (typ) "rwrite.exe" i en katalog som heter (typ igen...) "dos". Det programmet använder du när du ska skriva ner en image fil till en diskett. Starta programmet i ett dos fönster så får du instruktioner där (vilken fil vill du använda, vilken diskettstation ska användas osv).

>gnome vs kde

Vet inte, kör bara konsol

Okej! Ska bli! ;-)

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Vet inte om det behöver påpekas, men om du inte vill få din far med rotting efter dig, så skulle jag nog rekommendera en ordentlig backup på det som är viktigt. :)

okej...jag har gjort lite backupgrejs....pattionerat hdn...en Linux Swap partition och en linux partition. Och jag har även ändrat i bios så att datorn startar med linux skivan...och då startas installationsprogrammet. Men! Vad är det meningen att jag ska skriva direkt efter att installationsprogrammet har startats. Då står det så här:
(tror jag)
BOOT:

och jag vet inte vad jag ska skriva...trycker jag enter börjar han köra installationen och jag vill juh inte direkt installera på fel partition...hjälp!

Du kommer under installationens gång att få välja monteringspunkter för partitionerna.

okej...men vad ska jag skriva då? det står bara boot:

Vilken dist är det?

Slackware

Ahh, har inte kört den, men med de distar jag installerat har det alltid dykt upp en liten förklarande text. Dessutom har man kunna väja F1 för att få en mer utförlig hjälp. Om man inte velat ange några bootparametrar är det bara att trycka return vid prompten

hmm
jajaa...men det står bara boot: åsså ska man skriva något....vet inte vad...och trycker man bara enter så börjar en massa texter fara förbi skärmen liksom ;-) men vad tycker du att jag ska göra då? och han kommer väl inte att installera över win2k partition? eller?! hehehe

Kommer det upp "Boot:" bara på skärmen? Då kan du trycka på "Tab" så får du en lista på vilka alternativ du har, vilket du ska välja sen vet jag inte :)

/Viktor

hehe...okej men då testar vi väl!

okej....det såtr så här när jag bootar med linux skivan:

"Welcome to Slackware version 8.1.0 (Linux kernel 2.4.18)!

If you need to pass extra parameters to the kernel, enter them at the prompt below after the name of the kernel to boot (scsi.s etc). NOTE: In the most cases the kernel will detect your hardware, and parameters are not needed.
Here are some examples (and more can be found in the BOOTING file):
hdx=cyls, heads, sects, wpcom, irq (needed in rare cases where probing fails) or hdx=cdrom(force detection of an IDE/ATAPI CD-ROM drive) where hdx can be any of hda trough hdh.

In a pinch, you can boot your system from here with a command like:
boot: bare.i root=/dev/hda1 niinitrd ro

This prompt is just for entering extra parameters if you don't need to enter any parameters, hit ENTER to boot the default kernel "bare.i" ir press [F2] for listing of more kernel choiches"

Detta borde juh förklara för mig vad som skall skrivas men jag kan typ ingenting om dessa kernels och allt vad det heter...så vad ska jag fortfarande skriva där?! hehe

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

Kör Red hat iställer det ska vad jag vet vara lättare för nybörjare.....

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)