Skulle gärna vilja ha själp med några saker! [Angående byte från tal till text!]
56 svar · 992 visningar · startad av trexter.com · sida 2 av 3
Frågan, av trexter.com
Jag vet att jag frågat detta en gång förrut men tyvärr fick jag inga svar som hjälpte mig och hoppas nu på ett andra försök. Jag har börjat närma mig slutet på ett mindre projekt och har insett att jag måste byta en viss kolumm (orderID) från tal till text vilket har lett till vissa komplikationer (det är inte säkert att alla fel beror på bytet). Nedan finns den felaktiga koden och tillhörand
Läs frågan i sin helhet →Helt OffTopic {
@nders. Jag lyckades faktiskt förstå din signatur även fast jag inte kan ett dyft franska.
Fetchez = Fetch - Engelska för hämta
la vache = la vaca - Spanska för kon
}
Jag får det inte att fungera. Jag har bytt ut brädgårdarna (#) mot
enkla cituationstecken (') men det där med PM-fältet förstår jag inte riktigt...
Sedan testade jag som LarsG föreslog att skriva ut SQL-frågan och resultatet blev att ingenting skrevs ut. Scriptet hoppar över If-satsen och går direkt till Redirecten! För att ni ska se helheten postar jag hela dokumentet!
<% Response.Buffer = TRUE %>
<!-- #include file="adovbs.inc" -->
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\trexter\a\m.mdb;pwd=gh"
If Request.QueryString("Way") = "sent" Then
TheArray = Split(TheString,",")
For i = 0 To Ubound(TheArray)
Sent = "UPDATE orders SET Sent = '" & Date & "' WHERE orderID = '" & TheArray(i) & "' "
Connect.Execute(Sent)
Next
End If
If Request.QueryString("Way") = "delivery" Then
TheString = Request.Form("orderID")
Delivery = "UPDATE orders SET Delivered = '" & Date & "' WHERE orderID = '" & TheArray(i) & "' "
Connect.Execute(Delivery)
Next
End If
Connect.Close
Set Connect = Nothing
Response.Redirect "3x.asp?Way=search"
%>
:)
*bortredigerat*
Om den hoppar över if-satserna får du väl kolla dina querystrings du skickar med, dom e väl inte korrekta isåfall.
Gein skrev:
Om den hoppar över if-satserna får du väl kolla dina querystrings du skickar med, dom e väl inte korrekta isåfall.
Så här skickar jag med dem värdena (båda ser likasana ut, naturligtvis):
<form ACTION="modifydb.asp?Way=sent" method="post" name="sent">
Du kan ju börja med att bortkommentera redirecten och kolla att dina querystringar verkligen fungerar.
Vidare kan du ju lägga en response.write i din loop för att se att den verkligen loopar osv.
solbulle skrev:
Du kan ju börja med att bortkommentera redirecten och kolla att dina querystringar verkligen fungerar.
Vidare kan du ju lägga en response.write i din loop för att se att den verkligen loopar osv.
Hmm... har du läst hela tråden? Som sagt fungerar inte QueryStringarna, det har jag redan kommit fram till, det som är problemet!
...sorry... :r
Jag ser inte att du ger: TheString något värde i den första If-satsen.
Red. Om detta är den version som gäller nu: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=416266#post416266
Nej, det är sant! Tack för uppmärksamheten men fortfarande krånglar If-satserna!
LarsG & Anders: Ni hjälpte mig i början och har läst hela tråden tror jag. Vet inte ni?
Sista försöket!
Jag förstår inte vad du har för problem nu. Kan du förklara igen, och posta relevant kod till ditt nuvarande problem?
Mvh,
jag använder följande kod:
<% Response.Buffer = TRUE %>
<!-- #include file="adovbs.inc" -->
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\d\a\m.mdb;pwd=gh"
Sent = "UPDATE orders SET Sent = '" & Date & "' WHERE orderID = '" & TheArray(i) & "' "
Connect.Execute(Sent)
Next
End If
If Request.QueryString("Way") = "delivery" Then
Delivery = "UPDATE orders SET Delivered = '" & Date & "' WHERE orderID = '" & TheArray(i) & "' "
Connect.Execute(Delivery)
Next
End If
Connect.Close
Set Connect = Nothing
Response.Redirect "3x.asp?Way=search"
%>
och av någon anledning körs inte någon av If-satserna fastän dem borde!
Om du lägger in detta högt upp på sidan:
Response.Write "Way: """ & Request.Querystring("Way") & """"
Response.End
Hur ser då utskriften ut?
Mvh,
Jag börjar misstänka att antingen spar du din fil med fel namn eller på fel plats, alternativt kollar du i fel databas.
Om jag kör dina filer/ din kod så banne mig att jag kommer innannför if-satserna.
Har du testat med en response.write eller dyl. att du verkligen inte kommer in i dom?
Way: "sent" resp.
Way: "delivery"
Då borde du ju helt klart komma in i det första if-blocket, eller hur?
Då provar vi och gör lite testutskrifter därinne.
Response.write "TheString: """ & TheString & """<br>"
Response.write "Query: """ & Sent & """<br>"
'Connect.Execute(Sent)
Next
End If
mvh,
Nej, bannemej! :l
Jag kommer inte in i If-blocket även om jag, som du säger, borde göra det...