webForumDet fria alternativet

Fötroendet för poliser...

Politik & samhälle

64 svar · 1 238 visningar · startad av Brian · sida 2 av 4

Frågan, av Brian

...kan snart inte bli mindre? <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,192731,00.html> I samma tidning kam man även läsa att poliser som är dömda för att ha missahandlad sina fruar, inte blir av med jobben. I stället får de vara med och utreda andra inkomna fall av kvinnimisshandel. :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Hehe, poliser otrygghets känsla...
det tror jag de flesta inte är tvärtom, det är väldigt mkt säkrare
att ha en polis jämte sig än att inte ha det kan jag lova,
iallfall när man är på någon krog och någon börjar bråka ;).

De använder bara sina vapen i försvar också. (Dra inte upp ngt
om att de visst använt det vid andra tillfällen när de inte har försvarat sig). Men över lag är det så

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag gillar inte hetsjakten på våra poliser..
Var glada att det finns galningar som trots allt väljer det yrket längre!

Jag skulle inte våga jobba som polis i dagens samhälle där det vimlar av hormonstinna & eller höga ungjävlar med automatvapen innanför jackorna!

Var stolta & glada över att se en uniformerad polis på gatorna.. Ungeför samma känsla/respekt som du har när du möter en ambulansman eller brandman skulle inte skada!!!

I det allra flesta fall räddar poliser liv, håller ordning o reda, etc etc.. Det NI klagar på är extremfall eller misstag eller olyckor etc etc.. Sånt som kan hända vem som helst.

Var stolta & glada över att se en uniformerad polis på gatorna.. Ungeför samma känsla/respekt som du har när du möter en ambulansman eller brandman skulle inte skada!!!

Håller med helt, poliser bör ha respekt... de utför trots allt
ett av sveriges farligaste yrken.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

...det tror jag de flesta inte är tvärtom, det är väldigt mkt säkrare att ha en polis jämte sig än att inte ha det kan jag lova...

Visst är det det. Men allmänhetens uppfattning av polisen, skiljer sig mycket idag från hur den var tidigare. Det tror jag beror på de allt för många övertrampen. Folkets förtroende för poliskåren har ju naggats i kanten en hel del på senare år, och jag tycker nog att de polisledningen bör ta tag i problemet.

Dagens rubriker i tidningen ökar inte direkt folkets förtroende för poliskåren.

Var stolta & glada över att se en uniformerad polis på gatorna..

Jo, men om man inte kan vara säker på om polismannen är dömd för kvinnomisshandel eller inte, så blir man ju lite fundersam över vad det är för peroner som tillåts ta på sig denna "stolta" uniform?

Poliser är människor....

Han misshandlade inte sin fru på arbets tid eller p.g.a. att
han var polis.

Visst har han ett större ansvar som polis. MEN bara för att en
polis har misshandlat sin kvinna precis som flera 1000 andra
svenskar gör behöver inte betyda att alla poliser är
kvinnomisshandlare.

Om man ser över hur många ingripanden som görs mot brottslingar varje dag så är det inte ens över 1% som är övergrepp.
Någon gång så går det kanske lite överstyr, men grov misshandel
genomförs inte.

Och som du vill visa fram det så är poliser sådana som inte drar sig för att hoppa ut ur sin bil och slå ner dig när du är ute
och går på stan.

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag bor i en håla. Förtroendet för polisen är drivet i botten kan man lugnt säga. Till att börja med så försöker dessa lagens väktare att göra livet surt för alla dom inte gillar. Uttryck som "där är den där jävla blatten igen, vi stannar honom och kollar efter skitfel på bilen" har hörts alldeles för ofta. Anmälda snatterier och liknande har på mystiska sätt försvunnit i hanteringen när det gällt grannar, egna barn osv. Att en av poliserna dessutom bränner hemma (bekräftat av mig - har köpt av denne) är skandal.

Vi kan inte ha det på det här sättet. Jag har egentligen inget emot poliser som yrkesgrupp, men det här svineriet och maktmissbruket bland vissa måste få ett slut.

Han misshandlade inte sin fru på arbets tid eller p.g.a. att
han var polis....

Ett brott är ju ett brott, och vad tiden och platsen är för brottet är väl ganska ointressant?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Brian skrev:

Jo, men om röttäggen i en yrkeskår blir allt fler och fler, så är det ju något som inte stämmer i organisationen. Då får man väl ta tag i problemet.

Vad är det som säger att de blir fler och fler? Det kan inte vara media som märker att feta rubriker om poliser som gör fel säljer som smör och uppmärksammar allt i den vägen, till skillnad för ett par år sen?

Individen skrev:

Angående den enskilda polisen. Man känner sig inte trygg då det är en polis i närheten. Den saken är säker. Ibland känns det som de bara vill jävlas med en...vill utöva sin makt och visa sig överlägsna på något vridet och irriterande sätt. Sedan är de så klart beväpnade, ökar otrygghetskänslan betydligt.

Nähä, så när du ser en polisbil utanför Konsum så springer du genast därifrån för att inte få stryk av polisen? :l

Brian skrev:

Jo, men om man inte kan vara säker på om polismannen är dömd för kvinnomisshandel eller inte, så blir man ju lite fundersam över vad det är för peroner som tillåts ta på sig denna "stolta" uniform?

Men för faaan, tänker du likadant om alla yrkesgrupper? Tänk om brevbäraren har åkt dit för rattfylla? Tänk om kassörskan på Ica blivit dömd för piratkopiering?
Om en busschaufför åker dit för rattfylla/fortkörning/whatever, skulle du då kasta glåpord efter alla busschaffisar du ser? Antagligen inte.
Men när en polis råkar göra ett felsteg blir genast hela poliskåren smutskastad, polisbilar får stenar kastade på sig etcetera. :l

För övrigt håller jag med Bire till sista stavelsen. Heja Bire! ;)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Vad är det som säger att de blir fler och fler? Det kan inte vara media som märker att feta rubriker om poliser som gör fel säljer som smör och uppmärksammar allt i den vägen, till skillnad för ett par år sen?

11 stycken på 7 år handlar det om. Om det är många jämfört med det antal poliser som finns är väl en tolkningsfråga.

Tänk om brevbäraren har åkt dit för rattfylla?...

Om brevbäraren inte klarar av att dela ut sin post på ett värdigt sätt, ska han inte arbeta som brevbärare. Likaledes ska man inte arbeta som polis om man inte är lämplig för uppgiften. Och det anser jag att man inte är om man misshandlar sin fru, eller brister i polisutedning pga av att man känner en av förarna.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

De som ÄR kvinnomisshandlare ska givetvis inte få fortsätta som polis.

...men det får dom ju uppenbarligen... "En polis som hällde whisky på sin hustrus sönderslagna ansikte är nu ansvarig för utredningar av kvinnomisshandel." Oj då, ja det ger ju en bra bild utåt. Det ger säkerligen kvinnor, som blir slagna sönder och samman av sina män/pappor osv, modet att kontakta polisen för skydd och hjälp.

Om han sköter sitt jobb då ? Tänk om det är så att han insåg sitt misstag och ville rätta till det genom att försöka förhindra framtida brott ?

Det är ju ungefär som att säga att en polis som begått mord ska jobba på mordroteln...

Tssss....

Alla poliser är inte kvinnomisshandlare, men det finns några, liksom i alla yrkesgrupper. Man ska inte dra alla över en kam, men man måste kanske ibland dra en linje och visa vad som är acceptabelt och vad som inte är det.

Busschafförer som kör fulla ska inte få behålla jobbet, brevbärare som läser andras post ska inte få behålla jobbet, en pedofil ska inte jobba med barn, en polis som kör för fort utanför jobbet ska också få böter/förlora körkortet och en polis som misshandlat sin fru ska inte jobba som polis. Vanligt sunt förnuft egentligen...

/A

annesophie

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Busschafförer som kör fulla ska inte få behålla jobbet, brevbärare som läser andras post ska inte få behålla jobbet, en pedofil ska inte jobba med barn, en polis som kör för fort utanför jobbet ska också få böter/förlora körkortet och en polis som misshandlat sin fru ska inte jobba som polis.

En person som sitter här och surfar på arbetstid borde heller inte få behålla jobbet, eller hur ?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

...sant. Men just nu är jag hemma så...jag kan ju surfa bäst jag vill.

Dessutom så beror det där ju på vad du och arbetsgivaren kommit överens om.

Det hela handlar väl mer om vad som är ok och inte ok. En polis tex, ska upperätthålla lagen. Poliser är vanliga människor, det är vi alla överens om, och vanliga människor handlar ibland fel eller beter sig dumt. Men när man bestämmer sig för att bli polis så tar man också på sig ett ansvar. Det innebär inte att man måste vara helig men att man ska i största möjliga mån hålla sig till lagen, som alla av oss iofs, men man ska föregå med gott exempel på ett helt annat plan än den vanlige Svensson. Om man, som polis, tycker att det är ok att misshandla sin fru / utnyttja barn/råna banker/sälja knark så har man ju missat poängen. Eller hur?

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg

Kan bara säga att polisen som finns idag har mitt fulla förtroende! De som känner rädsla när de ser poliser har väl någon anledning till det!

Hall skrev:

Kan bara säga att polisen som finns idag har mitt fulla förtroende! De som känner rädsla när de ser poliser har väl någon anledning till det!

Ja, även de som känner förakt/hat med hoppas jag! ;)

De som känner rädsla när de ser poliser har väl någon anledning till det!..

När polisen skjuter skarp in i flyende folkamssor (GBG), så finns det nog anledning för vanligt folk att bli lite rädd...
Där är din iaktagelse helt riktig ;)

Brian skrev:

De som känner rädsla när de ser poliser har väl någon anledning till det!..

När polisen skjuter skarp in i flyende folkamssor (GBG), så finns det nog anledning för vanligt folk att bli lite rädd...
Där är din iaktagelse helt riktig ;)

Here we go again...
Synd att det inte var fler "oskyldiga" stenkastande missanpassande ungjävlar som "inte har nån lokal" som blev träffade... ;)

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Synd att det inte var fler "oskyldiga" stenkastande missanpassande ungjävlar som "inte har nån lokal" som blev träffade...

Tycker att alla såna här diskussioner glömmer en *mycket* viktig sak: varför började man egentligen att kasta sten? Inte "började kasta sten mot polisen", utan över huvud taget. Om polisen inte hade framträtt så aggressivt genom att försöka omringa, mota bort eller bara hindra demonstranter från att ta sig fram.. Skulle slutresultatet verkligen vara lika illa då? Ett enda avlossat skott är ett för mycket. En skottskadad är åt helvete för många. En skottskadad i magen är helt jävla fel, något alla som avlagt militärt vaktprov kan intyga.

Jag är inte på någon av parternas sida. Tycker bara att hela historien suger, och att båda parterna betedde sig svin samt kan dra åt helvete. Däremot är jag, som sagt var, intresserad av svaret på frågan *varför*.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)