Det borde enkelt gå att göra med automatic, tex en separat tabell för gamla nick som innehåller tex anvid och oldUsername. Jag menar givetvis inte att de som bytat nick tidigare skulle inkluderas i denna funktion. Utan de som bytar nick i framtiden.
Jag tycker det är onödigt attt byta nick, men varför inte bara byta
nick i databasen direkt. det borde väl inte vara så svårt bara att ändra i ett databas fält?
fast som sagt det blir väldigt jobbigt om folk byter namn hejvilt
Jag håller med dig LAMP om att nickbyten är jobbigt - det är av det skälet jag förordar att det borde "förbjudas" (missförstå mig rätt).
Att sedan skapa en egen kolumn i databasen bara för att hålla ordning på gamla nick känns överarbetat varför jag stöder SPiNs kommentar om att medlemmarna själva borde skriva in det i sin profil.
Jag vet inte hur många det är hitintills som har bytt nick, men jag tror att de kan räknas på händernas tio fingrar. I framtiden hoppas jag att Kjell är än mer restriktiv på den punkten - inga nickbyten alls... ;)
Vill någon trots allt byta nick så får de väl helt enkelt registrera om sig!?
Framförallt blir det rörigt med namnbyten om man tex vet att en person har skrivit ett inlägg för kanske ett halvår sedan och söker på den personens namn, då är det svårare att hitta ett sånt inlägg.
Ingen har bytt namn tidigare. Alla som har bytt namn har gjort det genom att registrera två användarnamn. De som inte registrerat två namn har fått det automatiskt.
Ingen har bytt namn tidigare. Alla som har bytt namn har gjort det genom att registrera två användarnamn. De som inte registrerat två namn har fått det automatiskt.
Helt och hållet fel. Det kan jag sätta mitt huvud på. :D
Det kan jag inte bevisa, för de som har bytt på detta vis har samtidigt förstört bevisen. Det gamla nicket finns nämligen inte mer, utan är överskrivet med det nya.
Innan du är för kaxig kan du fråga dina admin kollegor hur man gjort tidigare. ;)
Vid ett nickbyte så skrivs det gamla nicket över, ja. Men som sagt så kan och får man inte byta namn, i så fall får man registrera om sig. Men det finns faktiskt en ( 1 ) som jag bytte nickname på, det var när wF2 utformades och testades. Det är ingenting som kommer att ske i framtiden. :)
I gamla wF kunde man inte byta namn (tekniskt sett). Vid varje inlägg lagrades namnet på den som skrev inlägget. När ett namnbyte ändå skedde, registrerades ett nytt namn och Kjell förde över antalet inlägg manuellt från det gamla namnet till det nya. Det var alltså bara nya inlägg som skrevs med det nya namnet, men man kunde tro något annat p.g.a. inläggssiffran.
I nya wF är namnen kopplade till ID-nummer som lagras i varje inlägg. Det finns alltså en teknisk möjlighet att byta namn på en användare i alla inlägg som han skrivit, men detta kommer inte att ske (p.g.a. den förvirring som skulle uppstå).
De som bytte namn i gamla wF har fått två olika ID och två olika namn. Det kan ni se i exemplet jag gav ovan. Alla inlägg som Bire postade när han hette Skywalker står under namnet Skywalker och vice versa.
--
Slutats. Vill ni byta namn, registrera ett nytt namn.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2