webForumDet fria alternativet

Politiskt korrekt

Politik & samhälle

52 svar · 1 728 visningar · startad av Dino

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Hur kommer det sig att det är "fel" att säga negerbollar nuförtiden. Man kan till och med bli kallad rasist pga av detta. Det heter ju så fint chokladbollar nu.

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Varför vet jag inte, men som lite kuriosa kan jag berätta att vi har en kokbok från 1963 där det står både negerbollar och negerkyssar (jfr mintkyssar). :)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har det inte alltid hetat chokladbollar :o

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

/me har alltid sagt och kommer alltid att säga negerbollar.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Undrar vad man har fått negerbollar ifrån då? Ja menar det är ju chokladbollar.

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Har oxå alltid sagt negerbollar. Man kan ju undra, de som så fint påpekar att det nuförtiden skall heta chokladbollar, är det inte de som i själva verket har fördomar för de lägger ju uppenbart in något negativt i ordet.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag har aldrig fattat poängen med att INTE säga negerbollar om negerbollar. Att någon mörkhyad person skulle ta illa upp har jag svårt att tänka mig då det är bakelser och inget annat som avses och det bör ju framgå tydligt när man köper dem... ;)

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Det har väl med inställningarna eller nå't att göra. :)

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Man kan ju ironiskt expandera detta, tillsynes isolerade, fenomen
och dess eventuella syfte till en vision om ett förlorat (ägg) land...
Ex: För att stävja varje form av en pöbels missnöje mot makthavarna,
så följer här ett mångtusenårigt recept på "ett förlorat ägg-folk" enligt:
blanda upp folket med utsocknes, försämra dess vokabulär och därmed
dess förmåga till kunskaper, rikta sedan deras hat till att hata varandra.
Låt grädda i någon generation. Den färdiggräddade idiotismen avnjutes
sedan med ett glas elitism av respektive makthavare och dess lakejer.

. :e

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

På ett sätt fattar jag inte varför rasskillnader är så kännsligt. Om någon säger "din vite man" så är ju inte det speciellt farligt, men neger är (nästan) ett skällsord. Visst var negrerna förtryckta förr i tiden, men det var kvinnor också, och det är inget svärord att säga kvinna. Jag vet inte, det känns konstigt att neger ska vara nedvärderande.

Man tänker väl på nazismen för ca 60 år sedan...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Visst var negrerna förtryckta förr i tiden, men det var kvinnor också, och det är inget svärord att säga kvinna.

Ordet kvinna härstammar så vitt jag vet inte från det ord som brasilianska slavägare använde för sina slavar, vilket däremot ordet "neger" gör.

Det här har diskuterats åtskilliga gånger tidigare på wF, använd sökfunktionen.

Om ni inte rent intellektuellt kan inse att "neger" inte är helbra så kanske ni inte har något emot att jag kallar er för idioter? Vad är det för fel på idiot-eriks eller idiot-dino t.ex? Jag menar, man har ju ba typ kallat... öhhh... öhhh.. liksom folk för typ folk... öhhh och folk är ju inget skällsord, eller bah? Vaffö e då idiot de, typ bah?´

XXXXXX.

Red av PeW, efter påtalande.

Ordet kvinna härstammar så vitt jag vet inte från det ord som brasilianska slavägare använde för sina slavar, vilket däremot ordet "neger" gör.

Okey, då säger vi svarting då. "Jävla svarting" väcker mer kontrovers än "jävla kvinna".

Om ni inte rent intellektuellt kan inse att "neger" inte är helbra så kanske ni inte har något emot att jag kallar er för idioter? Vad är det för fel på idiot-eriks eller idiot-dino t.ex? Jag menar, man har ju ba typ kallat... öhhh... öhhh.. liksom folk för typ folk... öhhh och folk är ju inget skällsord, eller bah? Vaffö e då idiot de, typ bah?´

Det exemplet är inte solklart för mig. Kan du utveckla det?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Okey, då säger vi svarting då. "Jävla svarting" väcker mer kontrovers än "jävla kvinna".

Är det verkligen svårt att förstå eller spelar du bara? Ordet kvinna är ett normalt ord och används dagligen som vilket ord som helst, ordet svarting däremot har en negativ klang, oavsett om det står ensamt eller har "jävla" framför.

Det exemplet är inte solklart för mig. Kan du utveckla det?

Tja, du försökte ju förklara bort ett ords negativa klang med ett annat ord och jag gjorde samma sak, vad är det för fel med att kalla ett flertal människor för idioter när man kan kalla dom för folk eller vice versa, det är ju bara ord, vad är skillnaden med din logik?

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

whoohoooo..sgtpepper har så rätt! Tycker fanimej att de som klagar på att de inte får säga negerbollar är löjligare än de som "förbjuder" det. Varför inte bara säga chokladbollar så alla blir nöjda och glada?

Anledningen till att inte använda ordet "neger" har sgtpepper nyss förklarat så bra att jag inte behöver motivera det.

Prova btw att försöka köpa "nigger-balls" på ett café i USA så får ni se vad som händer ;)

Men varför har svarting en negativ klang då? Viting har ju ingen negtiv klang.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Men varför har svarting en negativ klang då? Viting har ju ingen negtiv klang.

Om ett ord används som ett skällsord, då har det en negativ klang. Konstigare än så är det inte.

Det är det jag tycker är konstigt (att svarting är ett skällsord).

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Om jag kallar dig för dryg amerikanare så skulle du ta illa vid dig också. Det är klart... mina antaganden om amerikanare bygger på fördommar. Precis på samma sätt som då man kallar inte tycker svating är ett förnedrande ord med tanke på vad som hände under slavtiden.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)