webForumDet fria alternativet

Resultat av TPTest-mätning

Nätverk

6 svar · 561 visningar · startad av comscans

Medlem sedan mars 200220 inlägg
Frågan#1

Hej!

Vet inte riktigt om detta är det rätta forumet för mitt spörsmål, men hoppas om det skulle vara fel att moderatorn vill flytta det till det rätta forumet.

Jag har under ett års tid haft en LAN-uppkoppling (gruppanslutning) genom Telia. Det har under detta året varit väldigt många driftstörningar (får ringa in felanmälan minst en gång i månaden), och den senaste i raden inträffade i torsdags. Efter ca 15 timmar återkom uppkopplingen, men jag har sedan dess upplevt att hastigheten ganska radikalt gått ned. Detta gäller både när jag ex. är uppkopplad mot amerikanska servrar (i vissa fall får jag bara ut en tredjedel av den tidigare uppnådda hastigheten) och Telias egna. Jag har kört lite nedladdningstester med hjälp av en stor fil uppladdad till mitt hemsidesutrymme hos Telia, och bortsett från att hastigheten gått ned verkar det också vara så att överföringen under "långa" stunder (2 - 15 sek) är helt död. Nedladdningar går helt enkelt väldigt ryckigt, vilket så aldrig varit fallet tidigare. Samma sak gäller om jag använder laddar upp med FTP.

Hos Telias support låter man som vanligt väldigt oförstående och tveksam. Efter en inledande runda telefonsamtal blev jag uppmanad att mäta hastigheten med hjälp av TPTest. Dessa uppgifter skall tjäna som underlag för ev felsökning.

Nedan finns de resultat jag kommit fram till. Skulle uppskatta om någon här ville berätta för mig vilka slutsatser man kan dra av mätningarna. Jag behöver givetvis inte säga att jag inte litar på Telia ett dugg, och skulle därför vilja ha andras synpunkter.
Jag är inte bekant med exakt vilka prestanda min LAN-uppkoppling har. Den SKALL vara i nivå med Telias ADSL-abonnemang och tidigare jämförelser har visat att den verkar att vara aningen snabbare. Nu känns den under stundom inte mycket bättre än en reguljär modemuppkoppling... :(

Mätning 1 (kväll): skickat UDP: 658,88 kbit/s - mottaget TCP: 82,39 kbit/s
Mätning 2 (morgon): skickat UDP: 672,03 kbit/s - mottaget TCP: 416,29 kbit/s
Mätning 3 (dag): skickat UDP: 660,49 kbit/s - mottaget TCP: 197,78 kbit/s
Mätning 4 (kväll): skickad UDP: 656,37 kbit/s - mottaget TCP: 69,59 kbit/s
Mätning 5 (morgon): skickad UDP: 680,75 kbit/s - mottaget TCP: 310,21 kbit/s

Tack för förhand.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ja det var ju verkligen inga bra siffror direkt..

Om du pingar någon server (t.ex https://www.telia.se) med ett lämpligt antal ping, får du mycket packetloss då?

Kör: ping -n 20 https://www.telia.se från kommandoprompten och leta efter raden:
Packets: Sent = 20, Received = 20, Lost = 0 (0% loss).

Tack för svaret.

Följde dina anvisningar och testat två gånger. Båda gångerna blir det time-out på alla pingar (100% förlorade). Gör jag fel, eller vad i h-e pågår???

Vad borde jag få för TCP-värde? Bör det ligga i nivå med UDP, eller strax under?

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

UDP är den teoretiska hastigheten du kan ha. Resultatet är oberoende nätbelastning.

TCP påverkas av hur pass mycket trafik det finns på nätet. Så man kan säga att antingen finns det väldigt trafik (vilket verkar vara fallet eftersom du har lägstanoteringar på kvällarna) eller så är din uppkoppling av en annan orsak seg under vissa perioder....

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

comscans ---> Jag lyckades inte heller pinga telia.se. Prova istället att använda https://www.av.com eller https://www.swipnet.se med sgtpepper s kod nedan!

(ping -n 20 https://www.swipnet.se)

Tack för klargörandet, yaz. Att det skulle bero på övrig trafik verkar lite långsökt. Under det år jag haft abonnemanget kan jag inte påstå att jag någon gång egentligen känt av ökad belastning vid vissa klockslag. Att det helt plötsligt skulle börja göra sig SÅ HÄR påmint över en natt verkar otroligt.
Kan också nämna att det i min bostadsrättsförening är ytterst få som nappat på Telias erbjudande. I min uppgång ex. är jag visst den ende av nio hyresgäster som utnyttjar uppkopplingen. Telias support har vid några tillfällen tidigare försökt skylla tillfällig seghet (som dock inte har varit kopplat till vissa klockslag) på att de övriga hyresgästerna är orsaken, men det stämmer alltså inte.
Det jag mest befarar för tillfälligt är dels att Telias felsökning kommer att ta veckor, och dels att man i slutänden nöjer sig med att säga att "du får lära det att leva med det". Behöver kanske inte säga att då är det undertecknad som börjar "raisa hell" på allvar!

Peeer,

av.com: 0% förlorade, medel 111ms
swipnet.se: 5% förlorade, medel 17ms

Kan berätta att jag direkt efter återigen laddade hem min testfil från Telias server. Den är på 7,64 MB och tog den här gången 5 min och 32 sek att tanka hem. Måste vara all time low... Normalt sett borde det inte ta mer än ca. 1½ minut. Suck.

266 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.767b4345
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)