Jag är helt bortkommen när det gäller sådana här prylar så frågan kan tyckas helt puckad, men här kommer den. Kan man på något vis ändra sin IP-adress om man som jag kopplar upp sig till Felias ADSL? Så datorn rapporterar ett annat IP-nummer till webbplatser och P2P-program etc.
Jag svarar med ett inte allt för osäkert nej. Möjligt att det finns program som skickar iväg ett annat IP-nummer, men det har jag svårt att tro. Däremot kan du ju alltid starta om ditt modem och få en ny IP-adress. :)
Jag får alltid nytt IP om jag startar om modemet ( Dvs. drar ur strömsladden ) eller om Telias tjänst går ner. Ibland räcker det t.o.m. bara att logga ut och logga in. Jag gissar på att Tengblad bara är klantig. §e
Testa att släppa befintlig ip och begära ett nytt. Det gör du genom att från en kommandotolk först skriva ipconfig /release och sedan för att få ett nytt skriva ipconfig /renew.
Detta gäller om du kör NT/2000/XP, kör du 9X så kan du göra det från winipconfig istället.
Jag testade att släppa och begära ett nytt IP-nummer, men fick samma igen. Jag hittade lite annan information om detta och enligt denna försöker Telia alltid ge en användare samma nummer om det är ledigt, och håller reda på olika användare med hjälp av serienummer el. likn. på nätverkskortet. Någon tipsade om att man skulle installera två nätverkskort och byta kort när man vill ha ett nytt IP-nummer. :) Aningen omständligt tycker jag. Annars hittade jag en sida där man fick lära sig att köra valda Winsock-program genom en s.k. "socks chain" med proxy-servrar etc. Det senare är dock alldeles för avancerat för att jag ens ska överväga det.
Kolla hur länge lånet hålls kvar så kan du kanske byta efter den tiden har gått. Du får fram den infon genom att skriva ipconfig /all i kommandotolken. Under den tiden som du har ett lån så håller dhcp-servern ditt ip-nummer genom att som du skriver "binda" det till ditt korts mac-adress.
Det betyder alltså att "lånet" gäller 20 minuter i taget. Hursomhelst verkar det inte fungera att koppla ner och upp igen (väntat), för jag kapade strömmen till modemet och väntade i ca 4 timmar utan resultat. Men jag tänkte testa tricket med två nätverkskort och återkommer med en rapport om det fungerar. :)
Om allt fungerar som det ska hos Telia (vilket är tämligen ovanligt) så får man ett nytt IP 2-3 gånger per år av "säkerhetsskäl". Annars ska man få tillbaka samma...
Sök på Internet efter något program som kan ändra mac adressen på nätverkskortet. Ändra sedan kortets adress.
Sedan kommer du att få nytt ipnummer, garanterat såvida
inte ipt är låst på ett viss port på en router som du ensamt
är ansluten till vilket inte är troligt.
Däremot kan du ju alltid starta om ditt modem och få en ny IP-adress.
Lånet uppkommer och utgår ju med en viss tidsperiod som gränser. Detta innebär dock inte att om lånet går ut, att du omedelbart byter IP-nummer ens om du för tillfället inte har på datorn.
Lånet cashas väl och tas inte upp av någon annan såvida det verkligen inte behövs. Jag kan tänka mig att beroende på hur många som är uppkopplade i din "pool" eller i närheten av din basstation, så varierar siffran för hur många gånger per [valfri tidsenhet] just din anslutning byter IP-nummer.
Det betyder att om du har på din dator konstant så har du med andra ord "ett fast IP-nummer". Förutom som Wiberg sa, då du tvingas byta.
Om du vill vara anonym när det gäller surfning, kan du använda en proxy
Kan bekräfta OveRRidEs inlägg. När Telia började leverera ADSL i vårt område var det väldigt gott tilltaget med IP#. Man kunde vara nerkopplad i flera dagar i sträck och få samma ip# nästa gång. I början kunde du t.o.m. få flera ip'n om du hade fler datorer igång. Nu händer det oftare att man får nytt ip#, garanterat om modemet man är nerkopplat i en timme, och endast ett ip# är tillåtet / abonemang.
Men proxyn är ingen dum idé. Inte om man sätter upp en egen så klart, men i ADSL-paketet hos Telia ingår tillgång till en proxy hos dem, och surfar du via den borde du vara dold när du surfar.
134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17