webForumDet fria alternativet

Förlovning?

Småprat

22 svar · 746 visningar · startad av webbSAJTEN

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg
Frågan#1

Hejsan. Jag e 15 år och är dödskär i en tjej. Vi e tillsammans och allt är bra. Jag har många kompisar som är i samma ålder som mig som är förlovade. Vad menar dom med det?
Dom svarar inte om jag frågar dem.

Jag funderar på att förlova mig med min flickvän. Men jag vet inte rikitgt vad som menas med det..

Snälla.... hjälp mig... :q

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Att man bestämt sig för att gifta sig!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte på förlovning i den åldern även fast man är dödskär. Förlovning betyder jue att ni är lovade varandra att gifta er.

Vänta istället det är mitt förslag.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det finns ju massor av andra sätt att visa sin kärlek! Förlovningar vid 15 brukar inte hålla, ivf inte de som jag har sett.

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

:)
Ett par förlovar sig för att visa alla att dom har hittat den dom vill gifta sig med och att ingen annan har någon chans längre. Av tradition brukar mannen ge sin blivande fru en ring som hon bär så att andra ser att hon är upptagen (förlovning=engaged på engelska). Om hon ångrar sig ger hon ringen tillbaka, då förstår han att hon inte vill vara upptagen av honom längre. Ringen är hennes om hon gifter sig med honom.

Att förlova sig långt innan man är gammal nog att få gifta sig kan vara väldigt barnsligt eller väldigt tidigt. Men det är en sak mellan och din tjej. Jag håller med de andra inläggen. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om man skall vara riktigt petig så betyder väl en förlovning att man skall gifta sig inom ett år till och med. ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ursprungligen av SirPeter Om man skall vara riktigt petig så betyder väl en förlovning att man skall gifta sig inom ett år till och med. ;)

Nja, det var väl mest förr i Sverige och numera i USA..? ;)

På måndag skulle jag varit förlovad i två år om det inte hade spruckit strax efter nyår. :l

Mitt råd: Vänta!

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Om ett förhållande spricker så beror det nog inte på att man är förlovad utan beror på andra orsaker. Om båda känner lika för varanndra så varför inte förlova sig ?

// BeatBox

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Löften är jag sparsam med just för att jag anser att löften ska hållas.
Förlova sig är en form av löfte. Jag skulle rekommendera dig/er att vänta.

För övrigt...
Försova sig - man sover för länge.
Föräta sig - man äter för mycket.
Förlova sig - ?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Förlova sig när man är 15? :OO :o x( :q

Tänk efter lite:
Är detta tjejen som du vill gifta dig med?
Är det tjejen du vill leva resten av livet med?
Är det tjejen som du vill ska bli mor till dina barn?

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker inte man ska förlova sig alltför ofta. ;)

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

För övrigt...
Försova sig - man sover för länge.
Föräta sig - man äter för mycket.
Förlova sig - ?

Förlova sig - Man lovar för mycket. :)

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Nja, det var väl mest förr i Sverige och numera i USA..?

Funkar faktiskt sa i de flesta lander jag kanner till. Nar man forlovar sig sa ar det ett hmm "definitivt" ja och da gifter man sig vanligtvis inom ett - ett halft ar. Sa vitt jag vet sa ar det egentligen bara Sverige, Finland och Danmark som det anses vara lite hmmm...losare! ;)

Om man nu kanner for att forlova sig sa kan man val gora det, men...om man nu gor det mest for att det ar kul sa maste jag ju papeka att det blir dyrt i langden om man ska forlova sig varje gang man blir kaaaaaaar! :)

Passa pa att njut av friheten! Man kan val alska nagon utan att forlova sig? Personligen tror jag att man ska vanta tills man ar saker...

Bara en sådan sak som att du ställer frågan visar jue på att du är osäker och då tycker jag definitivt inte att du ska göra det!

Passa pa att njut av friheten! Man kan val alska nagon utan att forlova sig? Personligen tror jag att man ska vanta tills man ar saker...

En fråga. Är man på nått vis oförmögen att veta vad man vill med sitt liv då man är 15 eller ? Det är ju inte alla som leker "hoppjärka" då dom är 15.

// BeatBox

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Visst finns det de som ar fullkomligt pa det klara med vad dom vill nar dom ar 15. Jag har aldrig sagt nagot annat. Men precis som Tengblad sa vist papekade sa tyder det ju pa ett visst matt av "osakerhet" att killen fragar har overhuvudtaget.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Är man på nått vis oförmögen att veta vad man vill med sitt liv då man är 15 eller ?

Ja, det är därför du blir myndig först vid 18 ;) Skämt åsido, jag tror nog de flesta av oss kan se tillbaka och inse att livet har tagit helt andra vändningar än vad vi trodde när vi var 15.

Skämt åsido, jag tror nog de flesta av oss kan se tillbaka och inse att livet har tagit helt andra vändningar än vad vi trodde när vi var 15.

Sen finns det dom som träffats vid den åldern och fortfarande håller ihop. Jag känner till 3 par som fortfarande håller ihop. Tycker man inte kan generalisera pga ålder.

// BeatBox

Beatbox jag tror att man måste se lite till hur samhället förändras också. Det är kanske inte samma sak idag som det var för 15-20 år sen.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Tja..
Strängttaget, förlovad blir man först efter att man har friat och fått ja, giftemål på prov typ.(utan det roliga :) )
Fast det fungerar inte riktigt så idag.
Och åldern är i lägsta laget, tre års förlovning är lång tid(innan ni får göra "slag i saken")

Beatbox jag tror att man måste se lite till hur samhället förändras också. Det är kanske inte samma sak idag som det var för 15-20 år sen.

Du får mig att känna mig gammal ! :-)

// BeatBox

634 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
491 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
491 ms — ändringar (db)