webForumDet fria alternativet

Internationella kvinnodagen

Småprat

90 svar · 3 882 visningar · startad av Theon · sida 5 av 5

Frågan, av Theon

I dag är det damernas. Grattis :bire :birp

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Theon »
annesophie och Luxman: Väl valda inlägg. !

CyberPet »
Bästa kommentaren idag!

Reefer »
annesophie

Luxman »
Bra talat Theon!

annesophie »
CyberPet
Luxman
Bendro
Mycket bra inlagg!

hypatia »
Bendro!
Lysande inlägg!

annesophie »
Bendro

CyberPet »
Attans vad Bendro och Luxman får mitt hjärta att klappa

Vad är det här?
Klubben för inbördes beundran :q

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Web-Tor!
Lysande analys!

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Ahhh titta en klubb till §e
Är ni också internationella?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

För övrigt anser jag att den debatt som förs i den här tråden är minst sagt skum. Web-Tor/Kim contra de andra. De andra är för jämlikhet mellan könen. Så även Web-Tor/Kim. Av någon outgrundlig anledning vill Web-Tor/Kim ha bort IK, trots att allt de behöver göra är att strunta i den dagen. Då reagerar de andra starkt, antagligen för att de tycker sig ana kvinnoförakt hos Web-Tor/Kim. Fullt tänkbart att de anar rätt, men det tycks vi aldrig få veta något om. Alltså, antingen handlar debatten bara om en struntsak som frågan om man måste fira IK eller ej, eller så handlar den om något mycket viktigare, om könen ska ha lika rättigheter eller ej. Eftersom Web-Tor/Kim i sina inlägg ansluter sig till samma åsikt som de andra i den viktiga frågan, handlar debatten bara om "struntsaken". Och där är ju svaret enkelt, var och en gör som de själva känner är rätt. Ska man diskutera den viktiga saken krävs det att någon öppet går ut med någon apart åsikt om jämlikhet. Alltså kan man fråga sig vilka förutsättningar den här diskussionen egentligen har för att bli riktigt intressant.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Nu hann du komma med lite funderingar innan jag han posta det här inlägget UlfT, men jag postar det trots att dina funderingar gränsar till det jag ville peka på.

Ibland undrar jag om man avsiktligt väljer att blunda för fakta för att ytterligare kunna förlänga en debatt?
Lite hopplöst känns det att vissa fortfarande uttrycker Internationella kvinnodagen som ett nytt påfund, ett Svenskt påfund, den instiftades ju redan 1910.

Är FN-dagen eller Internationella Barndagen, två andra världsomspännande dagar, lika malplacerade i vår almanacka? Dessa dagar är liksom IK inte skapade för att vi skall fira eller agera på något annat sätt än att vi som ren allmänbildning kan notera i hjärnan när de infaller. Regeringar, organisationer, föreningar och andra organ har på dessa dagar möjlighet att internationellt såväl som lokalt manifestera, hylla, utbyta erfarenheter eller på annat lämpligt sätt visa dessa dagar vördnad.

Jag tycker den kamp som kvinnorna internationellt fört för jämställdhet, fred och utveckling sen 1900-talets början är värd all uppmärksamhet. Jag förstår inte varför vi i Sverige år 2002 helt plötsligt skulle lyfta bort den dagen ur vår almanacka, vad är det som hänt nu som förringar alla dessa år av kamp.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

För att klargöra en sak, jag är då rakt inte kvinnofientlig som någon lite smått ställde ett undrande påstående om. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att inte heller Web-Tor är det.

Det jag ifrågasätter är om namnet "Internationella kvinnodagen" verkligen är så otroligt jämställt. Det verkar finnas lite av en vänsterpartistisk moral i detta, d.v.s. minst 50% av mandaten i riksdagen ska innehas av kvinnor. Detta betyder som sagt att männen ska ha 0-50%, vilket är precis lika diskriminerande.

Men för att återgå till en fråga angående vad butiker gör för att sälja mer, som Bendro, tror jag det var, undrade. Såvitt jag vet så ingår inte affärer i begreppet media. Jag menade att media, d.v.s. dagstidningar, kvällstidningar såväl som veckotidningar använder detta för att med stora bokstäver skriva FADIME blandat med ord som KVINNODAGEN. Ok, jag håller med om att det naturligtvis är förskräckligt att någon blir mördad för att hon vill leva med en svensk man, men på något sätt så kom detta upp lagom till IK. Jag uppfattar det bara som ytterligare ett sätt att kunna sälja några extra nummer av tidningen.

Sen vill jag fråga hypatia vad hon tror att HIV-epidemin i Afrika beror på. Är det att alla där blir blodskompisar och byter blod med varandra hipp som happ? Eller beror det på att det är för mycket "lösdriveri" där sex är den största anledningen till att 40% av befolkningen i vissa länder är smittade?
Sen är det väl mer fakta än spekulationer att narkomaner använder varandras nålar och därför lätt blir smittade och även för detta vidare.
Kvinnor har jag då aldrig varit föraktfull mot, inte heller afrikaner eller narkomaner. Jag känner själv en väldigt stor nöd för just narkomaner och vill hemskt gärna se att dessa kommer ur sitt begär. Det tar mig hårt att se vad droger kan göra med människor.
Jag ser inte ner på några människor alls, jag bara konstaterar vissa saker och framställer detta på kanske lite för vulgära sätt. Förlåt i såna fall.

Jag tänker dra mig ur detta nu, dels för att jag inte förstår vilka frågor som Bendro inte har fått svar på, och dels för att detta inte längre leder till något utan bara blir en massa skitkastande fram och tillbaka.

Så gott folk, nu tänker jag sova. Hoppas ni inte blir alltför upprörda över att se mig i framtiden här på forumet.
God natt och tack för denna tråd. :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Nu förstår jag bättre Kim. Eftersom du kunnat missa detta:

Min fråga är:
Varför attackerar du en dag som är en viktig symbol för de som faktiskt engagerar sig i kampen mot kvinnoförtrycket? Kan du inte förstå och respektera symbolvärdet i en sådan dag?

Och eftersom jag svarade på två frågor kanske du kan svara på en till:
Måste ALLA vara delaktiga för att en aktivitet eller manifestation skall räknas och vara meningsfull?

så förstår jag att du missat grundtanken i mitt resonemang och därav denna något väl långa debatt.

När det gäller mediatrick får jag medge att jag missuppfattade dig. Jag tolkade det som att du syftade på det kommerciella värdet vissa dagar har och hur handeln exploaterar dessa. Fel av mig på den punkten alltså.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Kim

Jag menade att media, d.v.s. dagstidningar, kvällstidningar såväl som veckotidningar använder detta för att med stora bokstäver skriva FADIME blandat med ord som KVINNODAGEN. Ok, jag håller med om att det naturligtvis är förskräckligt att någon blir mördad för att hon vill leva med en svensk man, men på något sätt så kom detta upp lagom till IK. Jag uppfattar det bara som ytterligare ett sätt att kunna sälja några extra nummer av tidningen.

Det mordet har varit konstant omskrivet sedan det begicks. Ok, skriverierna har kanske ökat något i samband med IK. Men varför tolka allt som om tidningarna bara är ute efter att tjäna pengar? Det finns ganska många andra skäl till att skriva om det under IK. Där ser du faktiskt den roll IK spelar. Dagen får folk att uppmärksamma det kvinnoförtryck som finns.

Det andra du skrev tänker jag inte kommentera eftersom det kan se konstigt ut ifall någon skulle redigera dig igen.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

[OT]

Kim,

Sen vill jag fråga hypatia vad hon tror att HIV-epidemin i Afrika beror på.

Min åsikt i den frågan är helt irrelevant i den här tråden.

Är du verkligen intresserad av att diskutera den frågan föreslår jag att du startar en ny tråd om det.

Är det istället så att du vill diskutera anledningen till att jag redigerade ditt tidigare inlägg, måste jag be dig att följa våra regler och föra den diskussionen på avsett sätt, via e-post med mig eller @nders. Min tolkning är fortfarande att ditt inlägg uttryckte missaktning och därmed stred mot webForums regler §1. :)

[/OT]

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ursprungligen av Kim För att klargöra en sak, jag är då rakt inte kvinnofientlig som någon lite smått ställde ett undrande påstående om. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att inte heller Web-Tor är det.

Du har rätt Kim! Att jag betraktar IK som skit betyder inte att jag tycker illa om kvinnor. Det är tråkigt att många tjejer (både här och i andra sammanhang) tar det på det viset. Får jag bara chans att förklara mig så håller faktiskt de flesta med. :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Web-Tor, kan du då berätta vad det är som gör att du betraktar Internationella Kvinnodagen som skit. Ska jag dra likhetstecken med att du betraktar den kamp vi kvinnor fått utkämpa och utkämpar varje dag är skit också???

Den dagen vi lever i ett helt demokratiskt samhälle behövs kanske inte en Internationell Kvinnodag, men fram till dess tycker jag nog det inte går att säga att kvinnors kamp för lika rättigheter är skit!

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)