webForumDet fria alternativet

Internationella kvinnodagen

Småprat

90 svar · 3 882 visningar · startad av Theon · sida 4 av 5

Frågan, av Theon

I dag är det damernas. Grattis :bire :birp

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

CyberPet
Luxman
Bendro

Mycket bra inlagg!

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Bendro

Men varför finns dagen om man ändå inte förväntas göra något? :OO
Julen finns för att vi ska minnas Jesu födelse, påsken för att minnas Jesu uppståndelse, nyår för att fira det nya året, alla hjärtans dag för att visa kärlek mot andra, allhelgona för att visa aktning för de döda, midsommar för att fira den "längsta" dagen.

Alla speciella dagar har liksom en poäng, men inte IK? :q
Kan vi inte skapa en AIDS-dag också? Den kan vi ju ha för alla som har AIDS, men vi förväntas inte göra något. Inte skänka pengar till forskning, inte ta hand om HIV-smittade, utan bara leva dagen som en helt vanlig dag. ;)

Jag vet att jag provocerar, men vad är poängen med en sån "speciell" dag där jag bara förväntas leva som vanligt? :)

Ni som är så otroligt heta på denna dag, får jag fråga vad ni gjorde igår och om ni på något sett verkade för att förbättra kvinnans ställning i världen? :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ursprungligen av Pace **En liten fråga:

Om kvinnorna skulle bytt roller med männen, skulle då Internationella kvinnodagen ersättas med "Internationella mansdagen"?**

Om kvinnor förtryckte män, ja. Men nu tror jag inte det skulle hända och vi lär aldrig veta heller för vi kan inte göra något ogjort.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Men varför finns dagen om man ändå inte förväntas göra något?

Vem är "man"?
Ditt resonemang kan appliceras på i stort sett alla dagar beroende på vilken utgångspunkt man tar. Dagar som inte har någon mening ifall man t.ex säger:

Jag är ateist. Avskaffa julen och påsken.

Jag är ensam och bitter. Avskaffa alla hjärtans dag

Jag är känslokall och osentimental. Avskaffa allahelgona

För att ta ytterligare ett exempel så är jag inte ute och demonstrerar på första maj. Men jag förstår trots det hur viktig den dagen är för dom som engagerar sig i arbetarrörelsen. Skall vi avskaffa den för att sådana som jag inte bryr oss? Om du frågar några kvinnoorganisationer som jobbar mot förtrycket skall du nog se att flera av dom säkerligen hade aktiviteter planerade för IK.

När det gäller ditt förslag om en AIDS-dag är du lite sent ute, den har funnits sedan 1987:
http://www.unaids.org/worldaidsday/2001/WAD2001.html
Om du läser lite om den kanske du förstår vilken stor nytta en i dina ögon meningslös manifestation som en kvinnodag eller aidsdag faktiskt kan ha i ett internationellt perspektiv. Även om alla inte är delaktiga. Nyttan är att sådana här dagar kan få oss andra att tänka till lite på sånt vi gärna förtränger och glömmer bort.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Bendro!
Lysande inlägg! :D

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OT: Jag vet en dag som Bendro faktiskt vill avskaffa ;)

-> Kim

men vad är poängen med en sån "speciell" dag där jag bara förväntas leva som vanligt?

Det var nog en annan poäng du missade egentligen. Självklart kan ingen tvinga dig att fira IK, precis som ingen kan tvinga någon att fira jul eller påsk. Det är i den meningen som du inte kan förväntas göra något speciellt. Men nog kan du väl hålla med om att det är bra att man uppmärksammar de brister på jämlikhet som tyvärr finns.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Bendro

Hittills har ingen av er svarat på min fråga vad ni, i fredags, själva gjorde för de förtryckta kvinnorna. Ska jag tolka det som att det är mycket snack och lite hockey från er sida? För att tala ren svenska: mycket tomt prat, mycket skitsnack.

Jag fick svaret att jag inte förväntas göra något. Däremot förväntas man vara snäll mot andra på Alla hjärtans dag, även om man är bitter. Man förväntas visa respekt för de döda på Alla helgons dag, även om man är helt okänslig.

Vad gäller den AIDS-dag som finns så kan jag säga att jag skiter fullständigt i den. Vad ska jag göra? [redigerat]
Det kan vara en miljon svenska ute på denna dag, det skiter alla narkomaner fullständigt i! På samma sätt kan tre miljoner svenskar ranta runt och skrika om de orättvisor som drabbar kvinnor världen över. Vad bryr sig regeringen i Etiopien om det?
Vem ska jag demonstrera för? För de kvinnor som är förtryckta? För de som upplever sig vara förtryckta? För de som protesterar mot patriarkatet? Eller ska jag demonstrera mot regeringar världen över som inte består av en bunt [redigerat]?

Säg vad sketan jag ska göra på internationella kvinnodagen om jag skulle vilja stötta nedbrytningen av mansdominansen, tala om det för mig för jag vet inte vad min uppgift är.

**Inlägget är delvis redigerat av mig med hänvisning till webForums regler, §1.

hypatia
moderator webForum**

Du har inte funderat på att tänka själv?
Varför vill du att vi andra skall tala om för dig vad du skall göra? Det måste väl komma från dig själv, din vilja att engagera sig. Jag tänker inte tala om för dig vad du skall göra på IK, AIDS-dagen, julafton eller någon annan dag på året heller. Det är något som du själv måste bestämma utifrån din egen övertygelse.

Ditt yttrande "mycket tomt prat, mycket skitsnack" gör att jag drar mig för att fortsätta prata med dig eftersom du inte verkar kunna debattera på ett vettigt sätt utan bara är ute efter att provocera.
Jag skall i alla fall svara på din fråga, och hoppas kunna få svar på en fråga av dig tillbaka:
Jag gjorde ingenting speciellt. Precis som jag inte gör ngt speciellt på allahelgona eller påsk. (förutom äta en större mängd ägg än vad som annars är brukligt..på påsken då alltså).

Du skall till och med få svar på en annan av dina frågor: "Säg vad sketan jag ska göra på internationella kvinnodagen om jag skulle vilja stötta nedbrytningen av mansdominansen"
Svar:
Kontakta någon organisation som arbetar mot kvinnoförtrycket och fråga vad dom tycker du kan hjälpa till med.

Min fråga är:
Varför attackerar du en dag som är en viktig symbol för de som faktiskt engagerar sig i kampen mot kvinnoförtrycket? Kan du inte förstå och respektera symbolvärdet i en sådan dag?

Och eftersom jag svarade på två frågor kanske du kan svara på en till:
Måste ALLA vara delaktiga för att en aktivitet eller manifestation skall räknas och vara meningsfull?

Om svaret är ja bör vi omedelbart avskaffa samtliga religiösa högtider eftersom det finns så många olika religioner och dom har olika dagar som firas...eller olika skäl för att fira vissa dagar.

Till sist, ditt inlägg om AIDS-dagen visade med fruktansvärd tydlighet din brist på empati och förståelse. Jag vet inte vad du har för livsåskådning men kan man vara så kall och uttrycka sig så föraktfullt om andra människor är det något fel.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Kim

Dags för lite förhållningsorder ;) Nu ska du få ett program. Läs, lär, lyd

Visa upp mitt misstycke med att för många pundare använder samma nålar?

Du kan demonstrera för att ta i med hårdhandskarna mot knarkbrottsligheten. Då fastnar inte lika många i knarkmissbruk -> färre narkomaner som delar nålar.

Vem ska jag demonstrera för? För de kvinnor som är förtryckta? För de som upplever sig vara förtryckta?

Självklart för de som verkligen är förtryckta. Vad trodde du?

[redigerade för att passa ett annat redigerat inlägg :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Varför tjafsa om nåt så hedervärt som den Internationella Kvinnodagen. Kan väl för tusan inte jämföra med hur töserna har det i lilla Katrineholm mot hur det ser ut globalt och framför allt hur det sett ut tills nyligen även i vårat privilegierade lilla land.

:bire Alla kvinnor! :f

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Bendro har redan flera gånger förklarat på ett lysande sätt vad det handlar om, jag har dessutom också vid ett antal tillfällen försökt att peka på vad syftet med dagen är.

Men vi tar det en gång till:
Den Internationella Kvinnodagen är skapad för att bl.a. ge möjlighet till utbyte av erfarenheter mellan olika länders kvinnor i kampen mot orättvisorna i jämställdheten i världen. Det är ingen helgdag som vissa ideligen jämför det med, det handlar om en dag som är att jämställa med Världsmiljödagen, Internationella Barndagen, FN dagen, Fettisdagen eller för all del menlösa barnens dag. Det handlar ju bara om en manifestation, inte ett allmänt engagemang hos hela Svenska folket.

De organisationer och föreningar som är engagerade året runt får en möjlighet att göra sin stämma hörd eller utväxla erfarenheter med liknande organisationer i andra länder.

Det är en dag för kvinnor, om kvinnor, med kvinnor som jag sagt tidigare i tråden. Det handlar inte på något sätt om att hylla kvinnorna utan att påminnas om de orättvisor som finns kvar i rollfördelningen mellan män och kvinnor.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

>>>Bendro, Luxman: Briljanta inlägg med tydliga beskrivningar av verkligheten ! Tack :)

>>>Kim: Jag beklagar att jag öppnade en tråd i ett ämne som verkar vara väldigt känsligt för Dig §e

Jag tror att debatten väcker tankar hos många. Troligtvis kommer nu ytterligare några wF-skådare att uppmärksamma den viktiga Kvinnodagen 8 mars. :D

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Inte för att förglömma någon bra kille: men attans vad Bendro och Luxman får mitt hjärta att klappa. Vilka underbara killar! :f :f :f

Får jag först fråga vad i hela världen jag bröt mot i §1 som var så nödvändigt att du var tvungen att redigera det? Var det att jag skrev "rabiata feminister"? Eftersom det är ett uttryck som många feminister använder om både sig själva och andra så finner jag absolut ingen anledning för dig att gå in och ändra i mitt inlägg. :o

Sen Bendro vore det riktigt sketna intressant att veta varför jag skulle vara känslokall. Vad har jag gjort? Jag sa att jag skiter i den AIDS-dag som finns, och det står jag faktiskt för. Jag har aldrig kännt något behov av att uppmärksamma denna dag på något sätt. Visst, HIV är en otroligt hemsk sjukdom, men det blir inte bättre för att jag visar empati en viss dag. Låt mig bry mig om dessa människor alla dagar istället för att placera in dom i fack och ge dessa människor en dag.
Då du själv säger att du struntar i kristna högtider och bara äter lite ägg på påsken, så förstår jag inte varför du så grovt försöker dumförklara mig genom att kalla mig känslokall med mera.
På samma sätt som du har rätt att ignorera vissa helger så har jag rätt att strunta i kvinnodagen på alla sätt!
Men som jag sa tidigare, är det jämställdhet man vill ha så byt namn på den till Internationella jämställdhetsdagen eller nåt. Som namnet är nu så tyder det på allt annat än en jämställd dag.

Jag är allt annat än känslokall, jag ifrågasätter bara om det är nödvändigt att fira en sån här dag som kvinnodagen är.
Dagen kanske har ett gott syfte i grund och botten, men i Sverige idag så ser det mest ut som ett mediatrick för att sälja mer och för att ge en bunt feminister lite uppmärksamhet.

Jag är helt för jämställdhet, men likvärdighet uppnår man inte genom att fira en dag per år, det krävs dagligt arbete för att vända den situation som råder i världen idag.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag är allt annat än känslokall, jag ifrågasätter bara om det är nödvändigt att fira en sån här dag som kvinnodagen är.

Har du fortfarande inte noterat att ingen tvingar dig att fira kvinnodagen, lika lite som någon tvingar mig att fira Påsk?

Varför angriper du denna dag så hätskt? Vart i ligger egentligen problemet? Vi har många "dagar" som uppmärksammas av olika olika (ofta religiösa) anledningar varav många t.o.m är helgdagar, varför blir du inte lika förbannad på dessa?

men i Sverige idag så ser det mest ut som ett mediatrick för att sälja mer

Det är väl snarare alla de dagar du tagit upp som exempel, jul, påsk, alla hjärtans dag, allahelgona som verkligen är till för att folk skall köpa en massa onödiga saker och slösa pengar. Jag har i alla fall inte sett några affärer som försökt kränga ngt extra bara för att det var kvinnodagen. Du får gärna komma med exempel på att jag har fel, t.ex kanske det existerar ett sådant beteende hos affärsinnehavarna i andra städer än den jag bor i. Här har jag i alla fall inte sett något som sagt.

Sen Bendro vore det riktigt sketna intressant att veta varför jag skulle vara känslokall.

Att jag kallade dig känslokall hade inget som helst att göra med om du firar IK eller inte, så du kan inte jämföra det med att jag inte firar påsk och jul som en kristen gör. Det jag ansåg vara känslokallt var ditt sätt att uttrycka dig om afrikas befolkning och de människor som fastnat i narkotikamissbruk. Att du skiter i AIDS-dagen och IK gör dig på intet sätt känslokall, för det är din rätt om du inte känner dig engagerad nog. Men man kan ändå ha empati. Att jag inte firar påsk är ett val jag gjort eftersom jag inte är troende på det viset en kristen skulle beskriva tro. Det innebär inte på något sätt att jag klankar ner på påsken som högtid eller kristnas sätt att fira den.

Jag ser att du själv har ganska svårt att svara på direkta frågor. Hade du inget bra svar eller tyckte du det var roligare att fortsätta provocera?
Det skulle vara intressant att se om du är villig att seriöst besvara frågorna jag ställde i mitt förra inlägg. Det skulle underlätta den här debatten eftersom jag faktiskt inte kan förstå hur du tänker riktigt.

Ditt sätt att hela tiden komma tillbaka till argumentet "jämställdhet skall man kämpa för varje dag och inte bara en dag per år" håller jag helt med om. Men vad är det jag har sagt som motsäger detta?? Det jag framhäver, vilket du verkar välja att ignorera, är att en sådan här dag är en viktig symbol. Precis som julen och påsken är viktiga symboldagar för kristendomen t.ex. Jag vet att det är en skillnad i och med att man på dessa dagar firar minnet av stora händelser inom den tron, men det är likväl symboldagar. Jag skulle argumentera lika hårt och med samma argument ifall någon rabiat atesit skulle vilja avskaffa dessa dagar....även fast jag inte är troende. Det har med respekt och empati att göra.

Ännu en gång, fråga de som arbetar med kvinnofrågor i de organistationer som egnagerar sig....fråga dom om dom verkligen tycker att kvinnodagen saknar värde. Det är deras dag ungefär som julen är de kristnas högtid....och jag ser inte någon anledning att ta den ifrån dom.

Ser fram emot ditt seriösa svar på mina tidigare frågor.

Kim,

Får jag först fråga vad i hela världen jag bröt mot i §1 som var så nödvändigt att du var tvungen att redigera det?

Eftersom du har valt att ställa frågan i tråden, så svarar jag här i tråden. :)
Enligt min bedömning uttryckte ditt inlägg missaktning mot såväl kvinnor, afrikaner som narkomaner och redigerades därför med hänvisning till våra regler §1.

Har du fler synpunkter på redigeringen kan du kontakta mig eller @nders via e-post. Forumet är inte rätt plats att föra den typen av diskussioner på.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag är personligen inte emot att man kämpar för kvinnans förrtryck, men jag är däremot väldigt kritisk till namnet "Internationella kvinnodagen". Om vi ska skapa ett jämställt samhälle så ska det inte grunda sig på bara det ena könet - utan ett samspel mellan de båda.
Som jag sagt tidigare, "Internationella jämställdhetsdagen" vore i mina ögon något mycket bättre, och inte bara begränsa sig till ett kön.

Apropå andra högtider som julen osv. som någon ansåg skulle bort ur almanackan liksom kvinnodagen: Att vara kvinna eller man kan man knappast välja, men däremot kan man välja sin religion.

Jag ser ingen som helst jämställdhet att skapa en dag för kvinnan. Återigen: Jämställdhet uppnås endast om båda parter är med på det!

Pace,
Nu är det ju så att det finns så många orättvisor i världen som endast har grund i den förtrycktas kön.

Det finns många anledningar till varför jag anser att förtrycket mot kvinnor bör uppmärksammas, men jag kan inte uttrycka det bättre än Bendro redan har gjort. :)

Vi lever inte i en perfekt värld där alla är jämställda, vi lever i en värld full av kvinnoförtryck. Män förtrycks också, men väldigt sällan enbart på grund av sitt kön. Där har du skillnaden och en av orsakerna till att det behövs en speciell kvinnodag. Till och med i vårt land drabbas kvinnor negativt av den enda orsaken att dom råkats födas som kvinnor, se t.ex lönestatistiken. Detta är givetvis inte jämförbart med att kvinnor stenas till döds eller könsstympas, men det är ändå en skam att vi inte kommit längre.

Att säga att det finns män som också lever under förtryck är som att jämföra äpplen och päron då dessa män aldrig förtrycks p.g.a sin könstillhörighet. Det förtryck som drabbar män drabbar även kvinnorna. Kvinnoförtrycket är unikt på det sättet att en person drabbas av det på enbart på basis av vilken sperime som hann först en gång i tiden. Det har inte med religion eller politik att göra, till skillnad från den sorten som drabbar män.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)