BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Ursprungligen av Web-Tor Förlåt Theon att jag yttrat mig i din tråd och att jag förpestat den med mina "negativa" åsikter. Jag skall försöka låta bli tangentbordet nästa gång så du slipper se mitt "nonsens"-snack.
Vi bugar och tackar. (skrivet i samma anda som citatet)
När det gäller kvinnodagen så tycker jag det är löjligt att klanka ner på den. Det är en symbol som är viktig för alla de kvinnor som fortfarande lever under förtryck. Även om den kanske inte gör något praktisk nytta så behövs sådana symboler.
Och till skillnad från nazistdemonstrationer finns det ju en positiv grundtanke bakom kvinnodagen, kanske värt att tänka på innan man snurrar ut för långt på jämförelernas slaka lina.
Vi lever inte i en perfekt värld där alla är jämställda, vi lever i en värld full av kvinnoförtryck. Män förtrycks också, men väldigt sällan enbart på grund av sitt kön. Där har du skillnaden och en av orsakerna till att det behövs en speciell kvinnodag. Till och med i vårt land drabbas kvinnor negativt av den enda orsaken att dom råkats födas som kvinnor, se t.ex lönestatistiken. Detta är givetvis inte jämförbart med att kvinnor stenas till döds eller könsstympas, men det är ändå en skam att vi inte kommit längre.
DDel PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggNågon gjorde tidigare en jämförelse med Alla hjärtans dag och IK.
Skillnaden är väl att AHD är något av en dag som alla engagerar sig i, frågan är ju vad som egentligen händer på en sån här dag. Vad begärs av mig? Vad är det meningen att jag ska göra? Ställa mig på torget och skrika ut egenhändigt skrivna sånger där jag fördömer manliga chefer? Eller ska jag bjuda slumpmässigt utvald kvinna på middag? Eller ska jag sitta i min ensamhet och bara tänka på hur eländigt kvinnorna i Sudan har det?
Då det svenska samhället idag är ganska så jämlikt så känns det ganska så främmande att halvhjärtat engagera mig i något som jag förmodligen inte ens kommer se resultatet av. Vad kan jag göra? Skriva brev till Iran där vi uppmanar dom att lägga ner sina vapen och upphöja kvinnan till mannens jämlike?
Eftersom jag förmodligen kommer få en hel del skit för det här och bli kallad allt möjligt som mansgris och kvinnoförtryckare så är det väl lika bra att jag säger det på en gång: Jag vill se ett jämlikt samhälle, men låt mig engagera mig när jag själv vill och på det sätt jag själv väljer ut.
Jag tror inte på denna kvinnodag, det är möjligt att den har gett resultat, men eftersom jag inte kan se vad som händer så kan jag heller inte ge mig in i det.
Frågan återstår dock: Vad är det meningen att jag som svensk man ska göra på denna så jämlika dag?
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggGlädjande att så många har förstått varför vi behöver 8 mars som en symbol för hoppet om en bättre värld.
Skål och trevlig helg på ER ALLA som diskuterat 8 mars.
:bire :birp
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggNågon här har ett stort problem med sig själv.
:q Totalt obegriplig argumentation, men trevlig helg på Dig ändå Kim :birp
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Ursprungligen av Theon **Någon här har ett stort problem med sig själv.
:q Totalt obegriplig argumentation, men trevlig helg på Dig ändå Kim :birp**
Kan du bestämma dig, är det jag eller Web-Tor som har problem? :q
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Kim det begärs inget av dig om du inte är en kvinna som känner för att hjälpa dina medsystrar i resten av världen som behöver stöd mot förtryck.
Är du ingen kvinna räcker det med att respektera dagen som sådan. ;)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggKim »
Vi har inte samma åsikter som Theon - allstå är vi konstiga och har problem. ;)
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggDen som inte förstår den positiva innebörden i den internationella kvinnodagen har enligt min mening stora problem med sin omvärldsanalys och lider av empatiskt underskott oavsett namn.
Oavsett detta hoppas jag att alla får en trevlig helg.
:birp
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggOch vad ska man säga om begåvningen hos den som inte klarar av att få sina åsikter ifrågasatta?
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inläggFår jag be er att dra några djupa andetag och tänka över innehållet i webForums regler §4, innan ni postar fler inlägg i den här tråden.
Ingen nämnd och ingen glömd. :)
Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.
Det går alldeles utmärkt att diskutera sakligt, utan att ta till otrevligheter mot varandra. :)
Mvh,
hypatia
moderator webForum
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Bra talat Theon!
Jag önskar dig en trevlig helg :birp jag beklagar att en så hedervärd tråd blev en tjafs och tramstråd.
En tumme upp för Bendro och annesophie, jag höjer ett glas för era inlägg :bire
Nu får det vara nog här på jobbet, dags att koppla ner här.
Ha en trevlig helg :)
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg>>>Tor & Kim,
Ingen ifrågasätter Er begåvning !
Det är mera fråga om empati och omvärldsanalys.
Varför så enträget attackera något gott när det finns så mycket ont att ge sig på.
Mitt förslag är att vi lägger ned debatten och höjer våra glas för mänskligheten, men just i dag speciellt för alla de kvinnor som plågas, pinas och förtrycks av män.
:birp :birp :birp :birp :birp :birp :birp
VVikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Kan vi inte höja ett glas för oss som gillar att förtrycka andra, såväl kvinnor som män? §e :e
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Linna Johansson (grundare av Bleck) i dagens DN på stan:
Jag vill inte ha nån jävla kvinnodag. Vad ska firas? Jag har aldrig förstått vad man ska göra den här dagen.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Ursprungligen av Theon
Mitt förslag är att vi lägger ned debatten och höjer våra glas för mänskligheten, men just i dag speciellt för alla de kvinnor som plågas, pinas och förtrycks av män.
Och vad händer med de kvinnor som plågas, pinas och förtrycks av andra kvinnor.
Ursprungligen av Luxman
Jag beklagar att en så hedervärd tråd blev en tjafs och tramstråd.
Det är ännu mer beklagligt att du avfärdar andras åsikter som "trams". 
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Jag förstår liksom inte varför du är så negativ i frågan. Är det så svårt att förstå varför det är viktigt att fira kvinnodagen?
Hade inte kvinnor kämpat för sin rätt att rösta, rätt att leva sitt eget liv utan förmyndare så hade det inte funnits något att fira.
Kanske är det så att killar har svårt att se orättvisorna på samma sätt som vi tjejer har. Ni blir ju aldrig sedda som sexobjekt, ni blir aldrig frågad om ni ska skaffa barn när ni söker ett jobb, ni får inte lägre lön för samma jobb som en man bara för att ni är av kvinnligt kön (som ni märker finns det fortfarande saker att kämpa för).
Det är väl lite som om ni skulle flytta till ett annat land, ni förstår och kan prata språket men ni har en brytning som gör att ni blir behandlad på ett annorlunda sätt. I vissa fall rent rasistiskt och bli sedd som dumma för att ni inte pratar språket fullt korrekt. För rätt mycket så är det och så känns det för många kvinnor även idag.
Jag tycker väl heller inte att internationella kvinnodagen betyder så mycket då det inte är någon helgdag, vi köper inte presenter heller utan det är bara en dag att uppmärskamma ungefär som menlösa barns dag, eller andra speciella dagar. Det viktiga är ju att man kanske tänker extra på vad dagen innebär, varför den finns så att utvecklingen kan gå framåt.
För målet är ju inte att kvinnan på nåt sätt ska bli överlägsen mannen utan att kvinnor och män ska ha lika rättigheter. Jämlikhet och demokrati är inte så illa, eller hur?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inläggEn liten fråga:
Om kvinnorna skulle bytt roller med männen, skulle då Internationella kvinnodagen ersättas med "Internationella mansdagen"? Ett mer passande namn vore "jämställdhetsdagen" och inte dagen då kvinnorna ska uppmärksammas. Vad är det för jämställt med det?
Jag håller med Web-Tor och ser ingen anledning att skapa en extra dag för att hylla kvinnans kamp om jämställdhet. Det finns säkerligen flera grupper, såväl etniska som andra, som kämpar för sina rättigheter, ge dem en dag också då.
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Fundersam!
Web-Tor det verkar inte ha någon betydelse vad man säger i den här tråden utan att du skall ta det personligen.
Ursprungligen av Web-Tor
Det är ännu mer beklagligt att du avfärdar andras åsikter som "trams".
Detta var inte avsett att peka på ditt beteende utan riktat till bl.a. detta inlägg som jag har svårt att inte tolka som *trams*.
Then, jag ska tramsa till den här tråden :e Vart i täby bor du ? Im a Näsbypark Thug...
Sen blir jag förundrad över om vissa verkar tror att Internationella Kvinnodagen är ett nytt påfund, IK startade 1909 i USA och instiftades internationellt 1910 vid ett möte i Köpenhamn. 1977 antogs den av FN i en resolution.
BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Kim:
Jag vill se ett jämlikt samhälle, men låt mig engagera mig när jag själv vill och på det sätt jag själv väljer ut.
Men vad är det som säger att IK på något sätt tvingar dig att göra något?
Det är en symbol för kampen mot kvinnoförtryck. Tycker du att det är fel med sådana symboler? :q Den varken hindrar eller motsäger att du kämpar för jämlikhet på ditt eget sätt. Den har inte med det att göra överhuvudtaget. Så varför då håna och klanka ner på en dag som många som kämpar på sitt eget sätt har valt att ha som sin symboldag?
Jag förstår ditt och web-Tor´s argument. Inte för att jag håller med er helt och hållet, men jag förstår er. Problemet är att det inte känns som ni har förståelse för de argument som framförts här och som talar för IK. Om ni hade det skulle debatten nog vara slut för länge sedan.
- IK är inte en dag där du förväntas göra någonting
- IK är en symbol mer än något annat
- Symboler är oerhört viktiga för de som kämpar mot förtryck
Visst är det orättvist att inte alla som lever under förtryck har en särskild dag, men skall vi av den anledningen ta bort en existerande positiv symbol? Det är ungefär som att säga att kan man inte hjälpa alla skall man inte hjälpa någon. (något hårddraget, jag vet)
Att verka indignerad över att det inte finns någon mansdag är enbart löjligt och påvisar en stor brist på förståelse. Den finns inte helt enkelt eftersom det historiskt sett inte har behövts. Mannen har alltid varit den som har makten och fördelarna.
Att säga att det finns män som också lever under förtryck är som att jämföra äpplen och päron då dessa män aldrig förtrycks p.g.a sin könstillhörighet. Det förtryck som drabbar män drabbar även kvinnorna. Kvinnoförtrycket är unikt på det sättet att en person drabbas av det på enbart på basis av vilken sperime som hann först en gång i tiden. Det har inte med religion eller politik att göra, till skillnad från den sorten som drabbar män.