webForumDet fria alternativet

Alkoholmonopolets vara eller icke vara

Politik & samhälle

64 svar · 1 127 visningar · startad av Lindenleaf

Medlem sedan jan. 200211 inlägg
Frågan#1

Jag anser att en avskaffning av monopolet på alkohol som vi har i landet bör avskaffas. Ofta när man diskuterar detta med motståndare mot det så blir huvudargumentet " Då försvinner systembolaget vilket betyder att vi inte alls får samma fina sortiment som vi har idag"
Vad är det som säger att systembolaget försvinner?
Kan inte det finnas kvar som butikskedja. Det är det vidriga monopolstänkandet och agerandet jag vill ha bort. Då det inte på något sätt gynnar oss konsumenter.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Visst skulle systembolaget kunna finnas kvar även om monopolet avskaffas. Men för att de ska kunna tillåtas ha ett monopol måste de ha ett brett sortiment. Utan monopolet skulle de inte stå under det tvånget. Det är därför monopolets avskaffande skulle kunna leda till ett torftigare sortiment.

Att ett monopol skulle leda till ett bättre sortiment ser jag inte hur det skulle gå till.

Om alkoholmarknaden släpps fri och det finns flera aktörer på marknaden så kommer det naturligtvis att ligga i Systembolagets intresse att upprätthålla sitt breda sortiment pga av den eventuellt rådande konkurrensen. Detta eftersom Systembolaget måste tjäna pengar som alla andra aktörer för att överleva.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Systembolaget är, tro det eller ej, världens största inköpare av vin.. Go figure.

Oavsett vad man tycker om monopolet så torde det stå rätt klart att en Systembolagskedja i lillepluttlandet Sverige efter ett monopolavskaffande inte längre kommer vara världens största inköpare, vilket alltså borde påverka sortimentet.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Oavsett vad man tycker om monopolet så torde det stå rätt klart att en Systembolagskedja i lillepluttlandet Sverige efter ett monopolavskaffande inte längre kommer vara världens största inköpare, vilket alltså borde påverka sortimentet.

För att inte tala om priset. Sen så kanske det också är så att om systemet finns så finns det i alla fall någon sorts koll på hur och vad som konsumeras. En viktig faktor eftersom skattebetalare betalar de skador som alkoholen orsakar i form av sjukdommar och annat.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Att ett monopol skulle leda till ett bättre sortiment ser jag inte hur det skulle gå till.

Det går till på det viset att Systembolaget måste ha ett brett sortiment. Annars tillåter inte EU monopolets fortsatta existens.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Monopolet ska avskaffas!

Varför ska jag vara omyndigförklarad i mitt eget land för??? Jag som konsument vill köpa öl och vin i mataffärn och inte vara tvungen att åka in till stan innan kl 6 och endast öppet på vardagar. Som vinproducent vill jag kunna sälja mina viner i egen butik eller i den lokala ica-affären. Idag tas de flesta sorterna aldrig ens in i monopolets affär! Det är ju skrattretande. Vissa märken är förbjudna att säljas i hela Sverige!!

Idag tas de flesta sorterna aldrig ens in i monopolets affär!

Från ovan:Systembolaget är, tro det eller ej, världens största inköpare av vin

Smaka på den, VÄÄÄRRRRLDEENS största inköpare. Tror du att du hittar en affär i låt säga Tyskland som "tar in de flesta sorterna" i större utsträckning än Systembolaget så tror du nog fel.

Vissa märken är förbjudna att säljas i hela Sverige!!

Vilka då?

------------------

Att släppa monopolet hindrar väl itne systembolaget från att bibehålla sitt breda och mycket goda sortiment?

KOm med argument!

Att släppa monopolet hindrar väl itne systembolaget från att bibehålla sitt breda och mycket goda sortiment?

Inte förutsatt att de är intresserade av ett brett sortiment. Problemet är att de skulle kunna välja att tappa det intresset om inte tvånget på ett brett sortiment fanns kvar. Det är ju faktiskt ganska kostsamt att hålla ett brett sortiment.

Jag såg det även ur producentens synvinkel nu, sgt pepper!

För att få lov att sälja vin på systembolaget krävs att man lämnar in ett varuprov till deras snofsiga vinprovarpanel (som till viss del består av människor som även själva är vinproducenter, dvs de är jäviga). Där tar det ett halvår eller ett år eller ibalnd flera år innan vinet prövas. Den jäv(l)iga panelen beslutar sedan att ett visst märke inte var bra och då är de ute ur bilden för överskådlig framtid. Så fungerar det tyvärr och det är mycket trist.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ah, en Systembolagstråd igen! :)

Jag tycker att monopolet absolut ska vara kvar. Argument:

1. Om bolaget förlorar monopolet kommer deras kundkrets att minska, därmed måste de dra ner på personal, antal butiker och sortimentets storlek för att inte gå omkull. Det kan vilken småföretagare som helst räkna ut.

2. Livsmedelsaffärer har visat sig värdelösa på att hålla åldersgränser, se bara på lättöl och cigg - med jämna mellanrum blir det krigsrubriker i tidningarna. :l

3. Alla butiker har idag lördagsöppet och fritt att ha öppet till 19 på vardagarna - om monopolet skulle avskaffas är jag 100% övertygad om att nykterhetsmaffian skulle driva igenom ett förbud mot att sälja alkohol på andra tider även i livsmedelsaffärerna. Ingen förändring där med andra ord.

4. Vissa märken är förbjudna att säljas i hela Sverige!!
Det där begriper jag inte alls. Det närmaste jag kommer är när Gamla Stans Bryggeri lanserade sin Färsköl - den fick först bara säljas inom tullarna i Sthlm, sedan i Sthlms län och nu finns den i hela landet, men det var bryggeriets egna lilla gimmick i början för att få upp intresset kring produkten. Det var alltså inte Systembolagets beslut!
Eller tänker du på till exempel Strohrom eller Absinth? De starkaste varianterna av Strohrom tas inte in just på grund av styrkan skulle jag tro. 80% är ju nästan läkarsprit. ;) Absinth finns numera (sen de tagit bort nervgiftet, det som orsakade Strindbergs Inferno :e), har produktnummer 762, smakar helvete och dricks med väldig måtta... ;)

5. Om man nu inte skulle få sitt vin "godkänt" av Systembolagets testpanel (som för övrigt består av Systembolagets anställda provare) kan man alltid vända sig till någon av de många privata återförsäljarna som finns i dag och skjuta in sig på restaurangmarknaden. Där kan kunder avnjuta vinet, gå och fråga efter det på Systemet och om efterfrågan ökar tas det naturligtvis upp igen.

Jag måste faktiskt rätta sgtpepper (kors i taket! :e): det är inte Systembolaget som är världens största inköpare av vin - det är Vin&Sprit, som förvisso är Systembolagets största leverantör. Systemet köper in från en massa olika leverantörer som har sina olika produkter sedan V&S förlorade ensamrätten på import och återförsäljning av vin och starksprit 1995.

Källor: Systembolaget.se och mina år som anställd på nämnda företag. ;)

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

[Redigerat av :stefan: den 07 jan 2002]

Men jag vill inte vara omyndigförklarad!

Varför ska stefan bestämma när, var, hur och vad jag ska dricka för något? Varför är han fiiinare än vad jag är? Är inte alla människor lika värda?

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

:OO

Varför inte avförskaffa monopolet genom att helt enkelt förbjuda spriten likväl som vi förbjudit droger?

Det går att känna lyckorus i kroppen utan droger eller alkohol. :)

------------------
Skateboarding since 1986

"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"

Vin och öl är livsmedel och dessutom är det nyttigt. Mat och dryck ska säljas i samma affärer och till rimliga priser. Hur kommer det sig att det går bra i alla andra länder? Är de idioter där eller?

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

--> Fridolf

Jag har för mig att frankike har stora problem med sina alkoholister i landet om jag inte minns fel. nån som kan rätta mig annars?

------------------
Skateboarding since 1986

"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"

Jag kan inte rätta dig men däremot var det någon statistik som presenterades härom året som sa att fransmännen blev äldst i världen så några jättestora hälsoproblem lär de inte ha. Ett par glas vin om dagen är bra för hjärtat säger läkarna.

Varför ska stefan bestämma när, var, hur och vad jag ska dricka för något?

Vad är det som du så gärna vill dricka men som du inte kan köpa på systemet då?

Hur och var vill du dricka ditt inköpta sponken, eftersom även det tydligen regleras av den vedervärdige översittarstaten som måste brinna i helvetet i all evinnerlighet tills enbart fria män reser sig ur den svarta askan och korkar upp en flaska hederligt sprit, fri från alla dessa vedervärdiga våldtäkter på vår frihet?

Fotnot: Norge och Finland har även dom monopol, så det är inget som är unikt för Sverige, men dom kanske också är förbannade frihetsberövare och förtryckare av den fria viljan?

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 07 jan 2002]

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hmm, jag hoppas ditt inlägg bestod av ironi som jag missade, Fridolf, för jag har då inte uttryckt nån önskan att bestämma tider. :l
Att jämföra med fransmännen haltar på flera punkter - dels har de en annan kultur därnere som i princip innebär att hinka vin varenda dag men i måttliga mängder (medan när svensken dricker ska det tamejfan drickas ordentligt! :l) och dels kanske de blir gamla, men hur många dör i förtid av leverskador?

Det mesta säljs överallt, men vissa saker som är förenade med diverse faror är det större kontroll på. Alkohol säljs på Systembolaget, läkemedel säljs av Apoteksbolaget, bilar kollas av Svensk Bilprovning och så vidare.
Ska piller och provning också släppas fritt då? Så att receptbelagda Azitromax säljs på Konsum och Bosses Bil kan godkänna skrothögar?
Nä, vissa saker behövs det tyvärr striktare kontroll av - på gott och ont.

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag anser att en avskaffning av monopolet på alkohol som vi har i landet bör avskaffas.

Jag tycker att avskaffningen av avskaffningen skall avskaffas. §e

Sorry...kunde inte låta bli... :r

------------------
/Tor
www.tor.nu

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)