Ah, en Systembolagstråd igen! :)
Jag tycker att monopolet absolut ska vara kvar. Argument:
1. Om bolaget förlorar monopolet kommer deras kundkrets att minska, därmed måste de dra ner på personal, antal butiker och sortimentets storlek för att inte gå omkull. Det kan vilken småföretagare som helst räkna ut.
2. Livsmedelsaffärer har visat sig värdelösa på att hålla åldersgränser, se bara på lättöl och cigg - med jämna mellanrum blir det krigsrubriker i tidningarna. :l
3. Alla butiker har idag lördagsöppet och fritt att ha öppet till 19 på vardagarna - om monopolet skulle avskaffas är jag 100% övertygad om att nykterhetsmaffian skulle driva igenom ett förbud mot att sälja alkohol på andra tider även i livsmedelsaffärerna. Ingen förändring där med andra ord.
4. Vissa märken är förbjudna att säljas i hela Sverige!!
Det där begriper jag inte alls. Det närmaste jag kommer är när Gamla Stans Bryggeri lanserade sin Färsköl - den fick först bara säljas inom tullarna i Sthlm, sedan i Sthlms län och nu finns den i hela landet, men det var bryggeriets egna lilla gimmick i början för att få upp intresset kring produkten. Det var alltså inte Systembolagets beslut!
Eller tänker du på till exempel Strohrom eller Absinth? De starkaste varianterna av Strohrom tas inte in just på grund av styrkan skulle jag tro. 80% är ju nästan läkarsprit. ;) Absinth finns numera (sen de tagit bort nervgiftet, det som orsakade Strindbergs Inferno :e), har produktnummer 762, smakar helvete och dricks med väldig måtta... ;)
5. Om man nu inte skulle få sitt vin "godkänt" av Systembolagets testpanel (som för övrigt består av Systembolagets anställda provare) kan man alltid vända sig till någon av de många privata återförsäljarna som finns i dag och skjuta in sig på restaurangmarknaden. Där kan kunder avnjuta vinet, gå och fråga efter det på Systemet och om efterfrågan ökar tas det naturligtvis upp igen.
Jag måste faktiskt rätta sgtpepper (kors i taket! :e): det är inte Systembolaget som är världens största inköpare av vin - det är Vin&Sprit, som förvisso är Systembolagets största leverantör. Systemet köper in från en massa olika leverantörer som har sina olika produkter sedan V&S förlorade ensamrätten på import och återförsäljning av vin och starksprit 1995.
Källor: Systembolaget.se och mina år som anställd på nämnda företag. ;)
------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
[Redigerat av :stefan: den 07 jan 2002]