webForumDet fria alternativet

Onödigt, men skojigt(?), vetande om webForum

Småprat

75 svar · 990 visningar · startad av Rikard · sida 3 av 4

Frågan, av Rikard

Augusti månad är den första månad i webForums historia som antal inlägg/dygn överskrider 500. 516 inlägg har postats per dygn i snitt \- om man ska vara hyfsat exakt. Japp, en hel del var säkert tramsiga inlägg men personligen tycker jag inte det spelar så stor roll. En sak är ju säker - webForum "lever" och det med besked. Ett jämförbart forum, vars namn inte behöver nämnas, har också g

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Trivfs ni med det forum ni har idag, så skall ni vara glada och nöjda med vad ni presterat. Tror dock att standarden på inläggen måste höjas, för att förhindra att mogna och kompetenta IT-kunniga skall fastna för wF.

Men är det detta wF ni vill ha och om ni trivs med det, så skall naturligtvis inte jag störa, utan istället finna ett IT-forum som kanske är mer i min smak.

Om du mår så dåligt av att vara i Cafét..Vad gör du här?
Varför är du inte i Webbrelaterat eller o OS & Program?

------------------
http://www.liquid.se/pong.html

Medlem sedan aug. 2000190 inlägg

Varför är du inte i Webbrelaterat eller o OS & Program?
Därför att det inte längre finns så många där - alla är på wF:s fria forum och holkar :l

Liksom det som är kärnan i problemet ;)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Trivfs ni med det forum ni har idag, så skall ni vara glada och nöjda med vad ni presterat.
Det är ju precis detta jag menar!? :q
Kan du någonstans i denna text se ett förslag på hur vi kan göra det bättre? Jag kan inte det!? Hjälp!? :q
Tala om hur!?
Tror dock att standarden på inläggen måste höjas, för att förhindra att mogna och kompetenta IT-kunniga skall fastna för wF.
Märkligt, jag tror också att vi kan höja nivån. Men HUR? :q

Det är liksom det jag för sökt säga. Ni forumledare har liksom lite svårt att ta kritiken på allvar.
Som du ser är den texten redan redigerad. Skywalker och jag hade en diskussion om hur man för en diskussioner. Med ett lyckat resultat uppenbarligen eftersom inlägget redan är redigerat - ett klart bevis på att Skywalker kan ta kritik!
Det finns även exempel på att emission och undertecknad har bett om ursäkt för misstag och korrigerat våra respektive åsikter. Så, att vi inte kan ta kritik vet jag inte om jag köper. Icke konstruktiv kritik är dock något som åtminstone jag betackar mig för eftersom jag inte ser att det leder någon vart. :l

Ni har liksom upphöjt er själva på något vis...
Utveckla tack - för jag förstår ärligt talat inte vad du menar. :q

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

[Redigerat av Rikard den 02 sep 2001]

Utveckla tack - för jag förstår ärligt talat inte vad du menar.

Beror nog på trötthet. Tycker att vi avslutar debatten för idag och återkommer då lördagsnatten är över, och folk kanske är lite mer mottagliga för diskussion?

För övrigt webmaster, andelen inlägg i den fria delen har det senaste året minskat i förhållande till webForums övriga delar.
Cafét har varit 40% av totala webForum. I dagsläget är det närmare 36,5% - dessutom verkar den fria delen minska allt mer. Så är i alla fall trenden.
Jag vet.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Jag tror dig, min vän.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

endast sex (6) exempelscript att kika på vad gäller script som är gjorda i perl/CGI.

Kan det månne bero på att Perl inte är lika poppis som såna populistgrejer som php och asp?

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Det här var inte lätt, jag är dyngförkyld och upplever just nu världen i en dimma men känner att jag måste få framföra några synpunkter i alla fall. (även om det blir lite dimmiga åsikter)

Jag blir ledsen när det skall hackas på wFs "fria forum" hela tiden och dessutom klankas ner på kvaliteten i IT-relaterade forum.

Faktum:

Väldigt många IT-kunniga personer, både här på wF och i samhället i övrigt, är av låg ålder och ofta studerande.
Åsikter, synpunkter och funderingar om livets olika mysterier och förväntningar bollas dagligen fram i det fria forumet. Jag tror att det är viktigt att detta får finnas kvar likväl som tramset, så länge det håller sig borta från "allvarliga" trådar. Här får unga och ”gamla” ventilera, lära sig, få stöd, och dela med sig av erfarenheter som är lika viktiga som att lösa en icke fungerande Asp-kod eller debattera förträffligheten av Mac v.s. PC.

Självklart har de flesta fler intressen än sina specialkompetenser inom IT, och att dessa får ventileras och utvecklas parallellt med specialintressena tycker jag är en styrka här på wF.
Foto, Mat, Musik, Litteratur, Grammatik och inte minst Politik, ja flera av de här ämnena är viktiga beståndsdelar hos många även för "nerdar" ;)

Om detta skulle vara ett rent IT-relaterat forum så skulle mycket av närvaron i även IT-forumen minska, det är jag förresten ganska övertygad om. Dessutom skulle tramset, som ett brev på posten, öka i dessa forum. Ventilen ”fria-forum” är nog livsviktig för engagemanget i wF totalt.

Det är en svår konst att utveckla ett forum till något som passar alla, kritik är nödvändigt för att anpassa sig till något som merparten är tillfreds med. Men att vissa, direkt i trådarna skall slänga in kommentarer som ”nu dör wF”, ”det här var dagens sämsta tråd”, ”forumledare=tramsledare” etc. etc.…..anser jag inte vara speciellt konstruktivt utan snarare gränsande till sabotage mot wF och dess regler. Varför inte starta debatten i därför avsett forum och bidraga till utvecklingen av forumet istället för motsatsen vilket det ofta blir när debatten uppkommer, off topic”, i andra trådar. Att tramset då och då inkräktar i ”allvarliga” trådar är ett otyg och bör stävjas, men att kategoriskt slå ner på allt trams tycker jag är fel.

Jag ser i kors just nu, och att få till någon avslutning på ovan funderingar, var svårare än jag kunde drömma om.
Det jag ändå skulle vilja säga är att det finns en enorm kunskap och erfarenhet här på forumet både vad gäller IT-frågor och livet i övrigt, varför skall vi stänga av alla kunskaper och erfarenheter som inte är IT-relaterade?

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

[Redigerat av Luxman den 02 sep 2001]

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Om detta skulle vara ett rent IT-relaterat forum så skulle mycket av närvaron i även IT-forumen minska, det är jag förresten ganska övertygad om. Dessutom skulle tramset, som ett brev på posten, öka i dessa forum. Ventilen ”fria-forum” är nog livsviktig för engagemanget i wF totalt.

Instämmer totalt! Jag är en utav dom som tycker att det är kanon bra att ha dessa ”fria-forum” som man liksom kan släppa lite på allvaret och bara snacka av sig lite. Att rent ut hacka på forumledarna tycker jag är försvarslöst, dom gör ett kanon jobb och det ska dom ha all kredit för!!

------------------
[BigCats] - En sida om världens vackraste djur!

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Vid den tiden ni diskutterade detta satt jag ju och jobbade. Men jag får väl skriva ett inlägg nu..

sgtpepper är kvar, emission likaså, @nders, CyberPet, Jojjox, LarsG, Robban med många flera.

Jojoxx är ju inte en sån som är kvar sen länge, han har faktiskt tillkommit och han är helt suverän i JavaScript- och HTML-forumen. :)
Finns också många andra som är ganska nya. Web-Tor, frankof, mrblonde är några som jag kommer på på direkten. Men det finns många fler. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Erik, du har naturligtvis helt rätt. Jojjox är snarare en ny förmåga som har tillkommit - liksom 1000-tals andra. :)

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

...och MrPc är en våra 2447 medlemmar

...står det i webForums "skyltfönster".
Det fattas enligt min mening ett "av" i det citerade; och jag tror inte för ett ögonblick på att rör sig om tillnärmelsevis så många personer som nyttjar webForum eller som ens registrerat sig. :l

Men Chakotay!? Jag har ju erkänt. Jag har ju registrerat minst 400 namn för att öka medlemsantalet!
@nders, emission, CyberPet, Swey, Reefer, JaktJanne, Prästen, Q a.k.a. stefan, Kjell, Sune, Racerankan, Per, sgtpepper och en stor bunt till - alla är jag!
Allt för att driva med de fåtalet medlemmar som tror att det faktiskt finns mer än sju medlemmar på webForum i verkligheten... ;)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*

[Redigerat av Rikard den 02 sep 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

@nders, emission, CyberPet, Swey, Reefer, JaktJanne, Prästen, Q a.k.a. stefan, Kjell, Sune, Racerankan, Per, sgtpepper och en stor bunt till - alla är jag!

Det klarar du inte av §e

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

Jag är jag, tror jag... :)

------------------

Förr gjorde socialdemokraterna upp med militären om vänstern. Nu gör de istället upp med vänstern om militären

Det klarar du inte av
Nej, du har helt rätt. Jag har alltid haft svårt för mig själv... :e

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej Forum-medlemmar!

Jag tycker det är synd att ett fåtal personer ska sabotera ett bra forum med väldigt ogenomtänkta inlägg som är så långt ifrån konstruktiv kritik man bara kan komma. Nämner ingen, ni känner er säkert träffade för det har varit på tapeten innan.

Jag är ganska ny på wF har varit medlem ganska exakt 6 månader och besöker wF dagligen, oftast flertalet gånger per dag. En dator har jag ägt i 2,5 år.

Jag hade väldigt begränsade kunskaper om ASP när jag kom hit som jag förbättrat ohyggligt enligt mig själv. Tack till er alla som ställt upp när problem uppkommit, ni vet själv vilka ni är. :)

Jag har även besökt många andra webrelaterade forum under mina 2,5 år som datorägare och skulle vilja påstå att inget har nått upp till 1/10-del av wF:s kvalitet och kunnande. Det är stor skillnad på folk som tror sig kunna och folk som verkligen vet vad de snackar om.

Jag tycker de fria forumen är bra. Jag tillhör också en av dem som blir mäkta irriterad när *tramsinlägg* förekommer i de "riktiga" forumen. Det kan en del moderatorer och forumledare säkert intyga :)

Med detta inlägget vill jag ge en bild av vad en vanlig medlem tycker som inte är född på wF och som inte hör till ledningen eller utvecklingsgruppen.

Tack för att ni finns och fortsätt i samma proffesionella stil!

Mvh Jörgen

------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Strålande sagt! :D

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

mycket trevligt inlägg!

jag blir: :) :) :)

------------------
mördar-anders, det är jag.

Medlem sedan dec. 1999503 inlägg

[OT]
http://www.webforum.nu/www.webforum.nu/statistik/