Det här var inte lätt, jag är dyngförkyld och upplever just nu världen i en dimma men känner att jag måste få framföra några synpunkter i alla fall. (även om det blir lite dimmiga åsikter)
Jag blir ledsen när det skall hackas på wFs "fria forum" hela tiden och dessutom klankas ner på kvaliteten i IT-relaterade forum.
Faktum:
Väldigt många IT-kunniga personer, både här på wF och i samhället i övrigt, är av låg ålder och ofta studerande.
Åsikter, synpunkter och funderingar om livets olika mysterier och förväntningar bollas dagligen fram i det fria forumet. Jag tror att det är viktigt att detta får finnas kvar likväl som tramset, så länge det håller sig borta från "allvarliga" trådar. Här får unga och ”gamla” ventilera, lära sig, få stöd, och dela med sig av erfarenheter som är lika viktiga som att lösa en icke fungerande Asp-kod eller debattera förträffligheten av Mac v.s. PC.
Självklart har de flesta fler intressen än sina specialkompetenser inom IT, och att dessa får ventileras och utvecklas parallellt med specialintressena tycker jag är en styrka här på wF.
Foto, Mat, Musik, Litteratur, Grammatik och inte minst Politik, ja flera av de här ämnena är viktiga beståndsdelar hos många även för "nerdar" ;)
Om detta skulle vara ett rent IT-relaterat forum så skulle mycket av närvaron i även IT-forumen minska, det är jag förresten ganska övertygad om. Dessutom skulle tramset, som ett brev på posten, öka i dessa forum. Ventilen ”fria-forum” är nog livsviktig för engagemanget i wF totalt.
Det är en svår konst att utveckla ett forum till något som passar alla, kritik är nödvändigt för att anpassa sig till något som merparten är tillfreds med. Men att vissa, direkt i trådarna skall slänga in kommentarer som ”nu dör wF”, ”det här var dagens sämsta tråd”, ”forumledare=tramsledare” etc. etc.…..anser jag inte vara speciellt konstruktivt utan snarare gränsande till sabotage mot wF och dess regler. Varför inte starta debatten i därför avsett forum och bidraga till utvecklingen av forumet istället för motsatsen vilket det ofta blir när debatten uppkommer, off topic”, i andra trådar. Att tramset då och då inkräktar i ”allvarliga” trådar är ett otyg och bör stävjas, men att kategoriskt slå ner på allt trams tycker jag är fel.
Jag ser i kors just nu, och att få till någon avslutning på ovan funderingar, var svårare än jag kunde drömma om.
Det jag ändå skulle vilja säga är att det finns en enorm kunskap och erfarenhet här på forumet både vad gäller IT-frågor och livet i övrigt, varför skall vi stänga av alla kunskaper och erfarenheter som inte är IT-relaterade?
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
[Redigerat av Luxman den 02 sep 2001]