webForumDet fria alternativet

Därför har vi djurförsök!

Natur & djur

12 svar · 485 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Frågan#1

...för att undvika smått skandalösa "cockups" som det här;
http://dn.se/DNet/dyn/Crosslink.dyn/f,idrotts.htm/d,128/a,149552

Jag lider med dom studenter som -mer eller mindre, ser sig tvungna att delta i dylika tester, för att få ekonomin att gå ihop :(

I det här fallet fick dom 2000(?) sek för att bli kanske bli invalidiserade för livet, då tycker jag att det är betydligt bättre att testa på djur.

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Å andra sidan går det inte att studera människors hälsenor på djur. Du vet väl att till exempel mediciner alltid prövas på människor innan de får börja säljas kommersiellt? Efter djurtesten, alltså.

------------------
Tror du på ett liv efter födseln?

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Det är jäkligt dåligt av läkarna att inte varna tillräckligt om ev. risker.
Men...studenterna är ändå vuxna människor, de gjorde vad de gjorde av egen vilja...experiment kan gå fel (vilket forskarna i detta fall visserligen borde ha tänk på mer).

Sen så är det ju som spango säger, att mediciner måste ändå alltid testas på människor innan de säljs...och det här var väl i det stadiet? :l
Så djurförsök har inget direkt med det att göra.

Sen tycker jag personligen inte alls att det är bättre att testa på djur, inte om andra medel finns, t ex cellodlingar etc. Men jag tycker ändå att dessa studenter borde läst på läxan lite mer, sånt händer i försök, sorgligt men sant (vilket inte ursäktar forskarnas slarvighet :()

------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

För något år sen var jag totalt utblottad (pga CSNs puckade regler om sommarjobb och studenter) och funderade allvarligt på att hänga på i ett experiment. Saken är ju att de flesta studenterna gör det knappast av fri vilja, utan att de måste få pengar någonstans ifrån då CSN/Försäkringskassan osv strular.

Visst är det bättre med djurförsök, men det är inte många djur som har hälsenor...

Nä, jag lider också med dem, och om de inte får en rejäl ersättning av KI - då är det en rejäl skandal!

Å andra sidan - en elitidrottsman som utsätter sig för ett sånt här försök? Det verkar rätt puckat. :l

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Håller med Q.. varför låter en elitidrottare forskare experimentera med ens hälsena? Om det är något man inte vill skada är det just hälsenan..

*aj aj*

------------------
webmaster resources

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Det är iofs en tolkningsfråga men jag hävdar ändå att man gör det av fri vilja, ingen(?) kan tvinga en till att vara med i försök utan det väljer man själv...en lyx vi människor faktiskt har...sen valde de ju inte att ev. bli skadade för livet :l

------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness

Om studenterna inte var medvetna om eventuella skador som kunde uppstå bör de få en rejäl hög med pengar.
------------------
webmaster resources

[Redigerat av Matti den 17 feb 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

spango

Å andra sidan går det inte att studera människors hälsenor på djur. Du vet väl att till exempel mediciner alltid prövas på människor innan de får börja säljas kommersiellt? Efter djurtesten, alltså

Läser man artikeln så kan man hitta följande;

Detta var första gången försök på hälsenor gjordes på levande människor.

dvs man har tidigare testat på döda människor (ja det förekommer i stor usträckning), men det torde nog finnas en hel del apor tex som har liknande hälsena som oss, som man kan testa på om man nu vill ha IRL resultat.

Matti och Q

artikeln fortsätter;

Studenterna fick reda på att försöket inte innebar några större risker. Efter två till tre dagars vila skulle de vara helt återställda

Dom fick alltså försäkringar om att det skulle vara helt riskfritt från en grupp mycket välrenommerade forskare på området, det var -kan man anta, därför som dom gick med på det, plus det krassa faktum att man som högskolestudent under flera år lever knapert utav bara h-e, och det utnyttjas flitigt av forskarna som vill ha mänskliga testobjekt.

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

Reefer, läste artikeln imorse, stog det inte även att skadorna hade kunnat undvikas om studenterna hade vilat i ett par dagar eller något liknande?

Japp, fast de hade ju gjort samma sak någonstans i knä-området på en grupp människor. De antog väl att det skulle gå lika bra att göra samma sak på hälsenor.

------------------
webmaster resources

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

stog det inte

ot: matti, hur många mvg sa du att du hade :q

inte i svenska va... §jr

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

stod..
;)

Jag har MVG i svenska.. iaf enligt de nationella proven som alla nior gör. :p

------------------
webmaster resources

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

... men inget sades om att de inte gjort det på djur. Och som sagt, djur är inte människor. Människor kan säga emot, djur kan det inte. Ställer man upp i medicinska experiment får man vara beredd på att något kan skita sig.
Därmed inte sagt att de får skylla sig själva, men ett visst ansvar får man ta för sitt liv. (Även om kanske läkarna borde ha tagit lite mer ansvar just här...)

Fri vilja? Man kan jobba som spärrvakt, hamburgerstekare et.c., man behöver faktiskt inte leka försökskanin. Kom inte och säg att de var tvugna att göra detta.

------------------
Tror du på ett liv efter födseln?

[Redigerat av spango den 18 feb 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Frågan är väl om man kan simulera samma sak med djur då människans hälsena är relativt unik.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.